Advertentie
De Spotlight van deze keer belicht een bekend figuur uit de zeilwereld. Hij heeft van zijn grootste hobby zijn werk weten te maken. Na een carrière bij Hollandia en Zeilen kennen we hem nu vooral van die boekenwinkel in de Schreierstoren in Amsterdam. Klaas Jan Hoeve zeilt al zijn hele leven en heeft ook diverse boeken gepubliceerd over deze hobby. Hoog tijd om hem eens in de Spotlight te zetten!
Hoe oud was jij toen je voor het eerst besefte dat zeilen echt jouw passie zou gaan worden en waarom?
Op mijn zesde begon ik met zeilen. In het dorp waar ik woonde kon je je aansluiten bij twee verschillende welpengroepen, de land- en de zeewelpen. Ik stond met mijn moeder bij het clubhuis en zei tegen haar: “Ik wil naar de zeewelpen, want ik wil graag varen!” Op mijn tiende stroomde ik door naar de zeeverkenners waar je ook leerde sleutelen aan de boot, navigeren, etc. Mijn ouders zijn ook zeilers, we hadden een caravan aan het Slotermeer met een boot. Hier voer ik in een FJ, een Europe en een Sailhorse.
Daarna kochten mijn ouders hun eerste kajuitjacht. Dit was een ontwerp van Dick Koopmans en leek op een soort Victoire 22. Het was een bootje van 6 meter, dat ik op latere leeftijd van hen overnam. Ik gaf het bootje een complete refit om hem klaar te maken voor tochten op zee. Mijn volgende boot was iets groter, 9 meter. Ook die heb ik zelf helemaal aangepakt om klaargemaakt voor grote tochten, hier heb ik ook een uitgebreid rondje Atlantic mee gevaren. Hierna ben ik overgestapt op multihulls.
Wat voor boot heb je nu?
Ik heb nu een Kajuitcatamaran Wadvogel 38. Deze zeilt snel, valt makkelijk droog, is zeewaardig en (net) solo hanteerbaar. Ik lig in Durgerdam en vaar hier graag mee op het Wad en veel op het IJsselmeer.
Wat is de naam van de boot en heeft deze nog een speciale betekenis?
Stereo, vanwege de twee rompen én dubbel plezier natuurlijk!
Welke aanpassing zou je graag nog doen aan je boot?
Ik wil graag een nieuw grootzeil, het huidige doet het nog steeds prima, maar ben toe aan een nieuw zeil. Ik wil eigenlijk een flattop zodat je het grootzeil makkelijk kunt afvlakken bij veel wind en bij licht weer juist meer oppervlakte kunt creëren. Wanneer die investering plaats gaat vinden weet ik nog niet, die is zeker nu heel erg afhankelijk van wat het komende jaar brengt.
Hoeveel dagen per jaar ben jij aan boord?
Ik ben veel aan boord, zeker in de zomer. Dan is de boot echt mijn tweede huis. Ik woon niet heel groot en als het buiten wat warmer wordt, is het in huis al snel te warm. Aan boord wonen vind ik ook heerlijk, maar door mijn werk bij LJ Harri en Watersportmedia, maak ik wel minder vaaruren dan vroeger. Op zaterdag doe ik nog wel eens mee aan een wedstrijd, maar dan wil je de winkel ook open hebben, dus varen schiet er dan vaak bij in. Nu de avonden langer worden, vaar ik nog wel eens een rondje Pampus of vertrek ik voor twee dagen naar Vlieland.
Wat is je allermooiste plek waar je bent geweest met de boot en waarom is deze plek je zo bijgebleven?
Van mijn eerste wereldreis zijn twee plekken mij heel erg bijgebleven. De eerste is Islas Cies (bij Bayona, Spanje), dit is een prachtige ankerplaats. Je ligt hier vol op de oceaan, maar tegelijk heel erg beschut achter allemaal eilandjes.
Daarnaast de Tobago Cays, dit is een groot rif waar je in kunt varen. Het is in principe zo, als je over het rif vaart en rechtuit koerst, je in Afrika uitkomt. Achter het rif is het redelijk rustig, er zitten wat van die kokoseilandjes achter en je kunt er fantastisch snorkelen. Het waait er ook altijd, omdat de passaatwinden vanuit Afrika hier langskomen, hierdoor is het nooit zo smoorheet.
Heb je nog plannen voor een droomreis?
Naar die bovenstaande plekken zou ik nog wel eens terug willen. Maar ook richting Portugal en dan de Middellandse Zee op, daar heb ik nog nooit echt gevaren. Misschien naar Griekenland bijvoorbeeld, hoewel ik nooit zo’n fan ben van het vele liggen in jachthavens. Het is iets waar ik wel over aan het nadenken ben, voor als ik wat meer tijd kan vinden om langer weg te gaan.
Heb je een product aan boord, dat je maar bij weinig zeilers zal aantreffen, maar wat voor jou echt helemaal top is?
Mijn ‘sheet-to-tiller’ systeem. Met een paar elastieken, blokjes, lijnen en een hefboom heb je een stuurautomaat zonder stroom! Ik ben niet zo technisch en hou het altijd liever simpel. Ik heb mijn stuurautomaat een keer overboord gegooid op een tocht naar Engeland. De stuurautomaat gaf de geest, nadat ik deze al had laten repareren en er zo best wat geld in had gestopt. Ik was er helemaal klaar mee en zette het sheet-to-tiller systeem erop, dat werkte voortreffelijk. Gebruik het nu nog steeds, het is stil, werkt altijd en kost weinig.
Heb je nog een gouden tip aan de lezers van Zeilwereld?
Keep it simple! Ik merk, ook in mijn werk, dat mensen snel geneigd zijn om hun onzekerheden om te zetten in allerlei spullen. En dan met name in elektronica. Ik ben zelf een groot voorstander van goede spullen, maar dan met name de simpele basisbenodigdheden zoals goede zeilen en ankers. Daar geef ik liever mijn geld aan uit, dan aan een duur navigatiesysteem. Ik heb altijd een sextant aan boord en vaar veel op kaarten. De AIS is ook een goed hulpmiddel die ik zeker aan boord heb. Maar ik hou het liever zorgeloos, elektronica kan snel kapot gaan aan boord, de meeste dingen die ik gebruik kan ik ook zelf maken.
Ook op Zeilwereld in de spotlight staan?
Stuur jouw contactgegevens naar redactie@zeilwereld.nl, of vul het formulier onder deze link in. Andere spotlight artikelen lezen op Zeilwereld? Kijk op deze pagina!Lees meer zoals dit:
Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:
3 reacties
Laat een reactie achter
Schrijf je in op de nieuwsbrief
Uitgelicht:
Nieuw in Toerzeilen:
3 reacties
-
Geachte Redactie,
Leuk stukje in ZEILWERELD over Klaas Jan Hoeve. Goede keus want KJH doet veel voor de Nederlandse zeezeilerij.Wilt U mij op de verzendlijst van Uw e-tijdschrift ZEILWERELD plaatsen zodat ik regelmatig Uw uitgaven ontvang. Dank en succes DH
-
Hoi Klaas-Jan.
Dat is toch niet de zelfde banana bijboot die je, 30 jaar geleden, in de Caribbean, ook op dek had, van s/y Nautilus?
Catamaran Sterio is ideal om het Great Barrier Reef te bezeilen. See you Down Under?
Arno en Olga
-
-
Heel goed verhaal..en ja, Klaas Jan, de kracht van simpel: wat er niet op zit, kan ook niet kapot, ha!
Hee, dat ook jij als joch bij de zeeverkennerij was… prachtig veelzijdige leerschool 🙂
Geachte Redactie,
Leuk stukje in ZEILWERELD over Klaas Jan Hoeve. Goede keus want KJH doet veel voor de Nederlandse zeezeilerij.
Wilt U mij op de verzendlijst van Uw e-tijdschrift ZEILWERELD plaatsen zodat ik regelmatig Uw uitgaven ontvang. Dank en succes DH
Hoi Klaas-Jan.
Dat is toch niet de zelfde banana bijboot die je, 30 jaar geleden, in de Caribbean, ook op dek had, van s/y Nautilus?
Catamaran Sterio is ideal om het Great Barrier Reef te bezeilen. See you Down Under?
Arno en Olga
Heel goed verhaal..en ja, Klaas Jan, de kracht van simpel: wat er niet op zit, kan ook niet kapot, ha!
Hee, dat ook jij als joch bij de zeeverkennerij was… prachtig veelzijdige leerschool 🙂