Klussen onder de zon

Liselotte en Machiel hebben veel geklust aan hun boot. Zij zijn er in 2,5 jaar rond de wereld zeilen achter gekomen dat er altijd wel iets te klussen is onderweg. Ze nemen ons mee in de lessen die zij hieruit hebben geleerd.

Door Liselotte & Machiel Hermans | 19 maart 2021

Klussen onderweg aan Pitou

Klussen onder de zon

Door Liselotte & Machiel Hermans | 19 maart 2021

Advertentie

Klussen onderweg, daar ontkomt geen vertrekker aan. Bij de ene is boot nog niet helemaal klaar, een ander doet (groot-)onderhoud en of er moet van alles worden gerepareerd. Een beetje handigheid en goed gereedschap is bijna onontbeerlijk om onafhankelijk te kunnen zijn. Of je moet dermate welgesteld zijn dat je alles kunt uitbesteden. Maar ook dan zoek je je soms rot naar de juiste plek om iets te laten doen.

Pitou is nu 2,5 jaar onderweg en inmiddels hebben we heel wat geklust. In dit artikel een klein overzicht van onze grotere kluswerkzaamheden. Leer hier vooral van!

Het onderwaterschip

Pitou is van staal en inmiddels 28 jaar oud. Voor ons vertrek hebben we het onderwaterschip gedaan. Op aardig wat plekken kwam de verf los op de romp, dat hebben we allemaal goed kaal gemaakt en in vele lagen 1-componenten primocon gezet. Een jaar later op de Canarische eilanden ontdekten we weer plekken waar de verf loskwam. Dus hebben we opnieuw alle plekken kaal gemaakt en deze in de 1-componenten primocon gezet. Al met al toch heel wat dagen werk. Een jaar later op Aruba gebeurde dit opnieuw! We werden er niet blij van om het maar eens zachtjes uit te drukken.

In de tropen en het continue zoute water gaat het allemaal nog veel harder dan in Nederland. Terugkijkend waren we vooral bezig met wat we nu noemen ‘pappen en nathouden’. Niet de goede aanpak dus. Een stalen schip van onze leeftijd heeft zo nu en dan een meer grondige beurt nodig. Dat betekent laten stralen en een modern (epoxy 2 componenten) verfsysteem aanbrengen.

Het onderwaterschip Pitou
Pappen en nathouden is niet de manier het onderwaterschip te onderhouden in tropisch zout water

Als de ondergrond op een gegeven moment niet goed is kun je blijven smeren maar vroeg of laat valt dat er weer af. Uiteindelijk ben je veel duurder uit met dit ‘pappen en nathouden’ en dat is uitermate frustrerend. Hadden we dit maar eerder gedaan denk je dan. Maar ja, we hadden al zo’n enorme lijst met klussen en overal hangt een prijskaartje aan. Verf en antifouling is erg prijzig in de Caribbean. Daarom hebben wij een flinke partij uit Nederland laten komen. Omdat je BTW vrij kunt kopen maak je de vrachtkosten voor een groot deel weer goed.

Verf is wel wat ingewikkeld omdat het zogenaamde dangerous goods zijn. Dat kost extra en vraagt om veel papierwerk. Als ship in transit hoef je (veelal) ook geen lokale belastingen of invoerrechten te betalen. Transport over zee van Nederland naar Aruba is ongeveer 10 dagen onderweg. Dus dat is heel goed te doen. Ons transport bedrijf Allways Transport regelde ook de BTW teruggave voor ons.

Op Aruba is een goede werf die dit stralen voor ons heeft gedaan. Het nieuwe verfsysteem hebben we zelf aangebracht.

Onderwaterschip behandelen onderweg
We staan voor een grote klus!

Ons teak dek

Pitou had een teak dek met bouten en met een soort pek op het staal vastgemaakt. Teak op staal is niet zo’n goede combinatie. Vroeg of laat gaat dit ellende opleveren. Maar het zat er helaas al op toen we de boot kochten. De vorige eigenaar had alle naden laten vernieuwen dus het zag er helemaal niet slecht uit. Helaas kroop er op sommige plekken toch water onder het hout en kwamen hier roestige water spoortjes uit.

We wilden deze klus eigenlijk uitstellen totdat we bijvoorbeeld in Thailand zouden liggen waar je vaklieden kunt inhuren voor weinig geld. Het werd echter erger en erger en het begon niet alleen aan het schip te vreten maar ook aan ons. Door de COVID-19 reisbeperkingen zag het er naar uit dat we langere tijd op Aruba zouden blijven. Toen hebben we de beslissing ook maar genomen om het teak dek eraf te halen. Zie ook onze laatste twee YouTube filmpjes (nr 16 en nr 17), waarin we het proces laten zien.

Klussen onderweg het teak dek van Pitou
Het hele teak dek moest eraf

Het bleek een hele tijdrovende klus, maar achteraf zijn we erg blij dat we dit gedaan hebben. Langer uitstel zou tot schade aan het stalen dek hebben geleid. Gelukkig was het stalen dek 5 mm dik en kon dit wel wat roest hebben voordat er gaten in zouden vallen. En er kwam aardig wat roest onder vandaan. Alleen rond het anker luik hadden we wat laswerk.

Op het zandstralen na hebben we alles zelf gedaan. Vooral het verwijderen van al het beslag was veel werk. Tegelijkertijd hebben we ook maar even de kajuit ramen verwijderd, de gaten hiervan dicht gelast, nieuwe gaten gezaagd en nieuwe ramen erin gezet. De oude ramen waren namelijk een bron van lekkage.

Ook hebben we de railingdraden vervangen door rvs buis, als je toch bezig bent! Deze hebben we ook uit Nederland laten komen. Tenslotte ook het bovenwaterschip opnieuw geschilderd. Een hele uitdaging in de krachtige en hete passaat wind. ’s Ochtends om 7 uur viel de wind soms even weg. Dan gingen we als een razende schilderen. Gewoon met de roller. Lokaal doet men het met de verfspuit. Maar dan ben je dagen aan het afplakken. Ook is het kostbaar. Men keek hun ogen uit naar die vreemde Nederlanders, maar we hebben veel respect verdiend.

Klussen onderweg betekent hard werken, maar ook veel lol!
Als je toch bezig bent, dan gelijk alles maar aanpakken!

Ondanks het harde werken in de hitte hadden we een leuke tijd op de werf. Iedereen was daar zo fanatiek bezig en we hadden allemaal veel lol met elkaar. Varadero Marina op Aruba is zeker een aanrader. Die zon stemt toch vrolijk en de Arubanen zijn ontzettend aardige en behulpzame mensen. Muziek hard aan, hardop zingen en geregeld happy hour.

En Pitou ziet er weer als nieuw uit. Een grotere beloning van je harde werk is er niet denkbaar.

Goed gereedschap is het halve werk

Mede omdat we voor ons vertrek al aardig wat verbouwd hadden, hebben wij veel gereedschap aan boord. Misschien wel iets te veel (volgens Liselotte althans). Maar ik gebruik er veel van. In mijn ogen heb je voor je klussen onderweg minimaal nodig (excl. benodigdheden voor motoronderhoud, schilder onderhoud en tuigage):

  • De gewone gereedschappen zoals hamer, steeksleutels, veilen, schroevendraaiers, beitels, doppenset, tangen, ijzerzaag e.d.
  • Boormachine, stofzuiger, dremel, schuurmachine, decoupeerzaag en een multitool.
  • Haakse slijper op accu (in nood kun je je verstaging hiermee doorslijpen)
  • Boren, tappen, groot assortiment bouten en moeren, paar rvs-tapeinden, schroeven, ringen, slangenklemmen en splitpennen.
  • Lijmen, kitten, epoxyhars met verschillende verdikkers zodat je je eigen lijm en plamuur kunt aanmaken. Tape, WD40, oksaal zuur (om roest vlekken te verwijderen), teflon spray. Wat glasvezel mat en band.
  • Een stroomtang. Je kunt dan stroomverbruik meten door de kabel heen, ideaal om eventuele storingen op te sporen), stroom draad in diverse afmetingen, klemmetjes, oogjes, reserve lampjes, soldeerbout, stekkertjes.
  • (Teak-) houten latjes en wat stukken multiplex.
Gereedschap voor je klussen onderweg
Gereedschap onderweg meenemen is heel handig, en anders is er altijd wel iets te vinden voor je klussen onderweg

Pech en geluk met klussen onderweg

Als we om ons heen kijken zie je dat iedereen wel ergens mee kampt. Hoe duur en nieuw je schip ook is. De één heeft motor problemen, de ander problemen met verstaging en zeilen, of een roerkoning die kapot gaat, accu’s die het begeven of een lelijke dieselbacterie, etc. Het is bijna te veel om op te noemen.

Je kunt ook onmogelijk overal op voorbereid zijn. Je zal zien dat als je een reserve dynamo bij je hebt, dat dan juist je startmotor het begeeft. Eén ding is zeker, iedereen komt vroeg of laat aan de beurt. En hoe meer je aan boord hebt hoe meer er stuk kan gaan. En vroeg of laat gaat alles een keer stuk. Dus simpele kleine boten zijn vaak het best af.

Je moet klussen onderweg ook wel een beetje leuk vinden. Anders kun je misschien maar beter thuis blijven.

Klussen onderweg Pitou
Overal op de wereld zijn plekken met goede hellingen en kundig personeel voor je klussen onderweg

Wat we wel merken is dat zeilers altijd behulpzaam zijn naar elkaar, dat er overal op de wereld goede vaklui te vinden zijn en dat je altijd wel onderdelen kunt invliegen of gewoon lokaal kunt krijgen. Ook vind je op veel plekken goede scheepshellingen met kundig personeel waar je heerlijk (in de zon) je klussen kunt doen. En tenslotte….klussen onderweg houdt je lekker bezig.

Foto’s: Prive archief Liselotte en Machiel

Volg Pitou op hun wereldreis

Lees hier eerdere verhalen van Pitou

Klik hier voor YouTube filmpjes, blogs en nog veel meer

Lees ook deze nieuwe Zeilwereld Verhalen:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

1 reactie

  1. Gerard op maart 19, 2021 om 2:59 pm

    Wat ontzettend inspirerend en prachtig werk aan jullie mooie schip

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Toerzeilen:

1 reactie

  1. Gerard op maart 19, 2021 om 2:59 pm

    Wat ontzettend inspirerend en prachtig werk aan jullie mooie schip

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.