Advertentie
Er is op dit moment nogal wat gaande in de zeilende chartervaart, de zogenaamde bruine vloot. Naar aanleiding van een aantal ernstige ongelukken afgelopen jaren heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) zich ten doel gesteld om alle schepen, die met meer dan 12 personen varen, vóór 1 april 2024 te onderwerpen aan een uitgebreide aanvullende keuring.
Het rommelt echter al geruime tijd bij IL&T zelf, die vorig jaar heeft toegegeven het zicht kwijt te zijn op de certificering van de bruine vloot. En ook nu lijkt IL&T haar zaakjes, vooral administratief, niet op orde te hebben. Dat zorgt voor veel frustratie bij de scheepseigenaren.
Scheepseigenaren ontevreden over gang van zaken
Uit gesprekken die wij met een aantal scheepseigenaren hebben gehad kwam onder andere naar voren dat zij op zijn zachts gezegd niet tevreden zijn met hoe de keuringen verlopen. De één heeft moeite met de bureaucratische rompslomp van onder andere het op tijd inleveren van een tuigboek. Voor iemand die weinig tot geen ervaring heeft met computers en de benodigde programma’s is het invullen lastig. De ander geeft aan dat door werkzaamheden of stremmingen sommige schepen niet vanuit hun winterligplaats naar de gevraagde haven kunnen varen of dat er geen kraan bij ze kan komen. Deze schepen worden aan de kant geschoven en zijn nog altijd in afwachting van hun afspraak om gekeurd te worden. Weer een ander bestempelt de keuring als willekeurig.
Er ontstond tijdens de keuring discussie over de regels en het toepassen daarvan. In de regels staat duidelijk vermeld dat er bij bepaalde schades hulp van een expert ingeroepen moet worden om de betreffende schade met zijn specifieke kennis te beoordelen, alvorens er een goed- of afkeuring plaatsvindt. De keurmeester besloot ter plekke, zonder hulp van de expert dat de schade dusdanig was dat het betreffende onderdeel werd afgekeurd. Een en ander is begrijpelijk want de keuringsbureaus liggen, net als de schepen, óók onder een vergrootglas en durven niets meer goed te keuren. En dan is er nog de eigenaresse van een schip met stalen masten die er volgens IL&T helemaal af moeten om ze te kunnen keuren, maar dat zorgt voor aanzienlijke schade aan het interieur. Dat kan niet de bedoeling zijn als je het ons vraagt.
Lang wachten
Scheepseigenaren die de keuring al hebben gehad en naar aanleiding van het onderzoek reparaties of herstelwerkzaamheden hebben uitgevoerd, moeten definitieve goedkeuring krijgen van IL&T. Maar ze zijn bij IL&T zo druk met de administratie van de schepen die nog gekeurd moeten worden of net gekeurd zijn dat scheepseigenaren lang moeten wachten op deze definitieve goedkeuring.
Dat er nu een soort van nulmeting komt en alle schepen, die met meer dan 12 gasten varen, aan deze keuring worden onderworpen is op zich natuurlijk goed nieuws. Het moet ervoor zorgen dat de vloot aantoonbaar veiliger wordt. Schepen die vóór 1 april niet zijn gekeurd of afgekeurd mogen niet uitvaren met gasten. Tot nu toe zijn de meeste schepen goedgekeurd, of afgekeurd maar met slechts kleine reparaties of herstelwerkzaamheden. Slechts een enkeling moet ingrijpende werkzaamheden verrichten of onderdelen vervangen die een behoorlijke investering vragen. Wij zijn erg benieuwd hoe het de komende maand zal gaan met de schepen die nog gekeurd moeten gaan worden.
Heb jij je keuring al gehad of ben je nog in afwachting van je keuring en wil je jouw verhaal met ons delen? Stuur dan een mailtje naar redactie@zeilwereld.nl!