Noeste arbeid: zelf een schoener bouwen

Het rekensommetje is niet mals. Dertien jaar lang, twintig uur per week: dat is zeker 13.000 uur. Het zegt iets over de toewijding van Ricco Veldkamp en dat is te zien ook. Zijn Anna Margaretha, een Shpountz 38/40 naar ontwerp van Daniël Z. Bombigher, ziet er buitengewoon mooi uit. In gesprek In Volendam spreken we…

Door Riemer Witteveen | 24 maart 2020

Anna Margaretha Schoener

Noeste arbeid: zelf een schoener bouwen

Door Riemer Witteveen | 24 maart 2020

Advertentie

Het rekensommetje is niet mals. Dertien jaar lang, twintig uur per week: dat is zeker 13.000 uur. Het zegt iets over de toewijding van Ricco Veldkamp en dat is te zien ook. Zijn Anna Margaretha, een Shpountz 38/40 naar ontwerp van Daniël Z. Bombigher, ziet er buitengewoon mooi uit.

In gesprek

Ricco Veldman Schoener

Ricco geniet vanachter de kaartentafel van het door hemzelf gebouwde schip.

In Volendam spreken we met Ricco en zijn vrouw Margit Bouman af. De zeilen zijn net opgemeten en er heerst een prettige spanning. Nog ongeveer 120 dagen voordat ze het ruime sop kiezen. Dat de zeilen nu gemaakt worden, maakt het extra spannend; dertien jaar noeste arbeid komt bijna tot een eind. En dan. Varen! De wereld over. Ricco heeft ook nog een wijze les in petto: “Als je je geld uitgeeft aan een boot dan is het enige waar je dat aan uit kan geven een schoener. Niet aan wat anders, dat is zonde van je geld!”

Podcast: Hele interview

Ricco Veldman Schoener

Ricco bekijkt vanaf een afstandje het resultaat van 13 jaar hard werken.

Ben je nieuwsgierig geworden naar het hele gesprek dat Zeilwereld had met Ricco en Margit? Op Spotift kun je het gesprek terugluisteren als podcast!  Heb je je geen Spotify, dan kun je hieronder luisteren via SoundCloud. Zo kom je nog meer te weten over de bouw van deze bijzondere schoener, wat Ricco naar de zee doet hunkeren en wat Margit onderweg hoopt te ontdekken. Meer lezen? Kijk dan op Shpountz.nl, de website van Ricco en Margit.
Schoener Anna Margaretha

Bouwplannen voor de Shpountz 38/40.

Beluister ook deze podcasts:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

2 reacties

  1. Bert van Baar op april 1, 2020 om 4:47 pm

    Ricco, wat is ze prachtig geworden. Ik hoop toch zo dat het HoutenBotenFestival door kan gaan! Dan kunnen we allemaal van haar genieten!
    Anders: een heel mooie reis gewenst met je skitterende skip!!!
    Hartelijke Groeten
    Bert van Baar
    De Bootbouwschool.nl
    DutchWoodenBoatFestival.nl

  2. Olaf Roselaar op april 2, 2020 om 8:16 am

    Wat een sieraad op het water is ze geworden.
    Proficiat en alvast een behouden vaart toegewenst voor de komende jaren.

    zuiderzeezeilen.nl
    Olaf Roselaar schipper/eigenaar

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang 2 keer per maand de nieuwste artikelen in je mailbox!
!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uw advertentie hier? Neem contact op.

Uitgelicht:

Nieuw in Toerzeilen:

Uw advertentie hier? Neem contact op.

2 reacties

  1. Bert van Baar op april 1, 2020 om 4:47 pm

    Ricco, wat is ze prachtig geworden. Ik hoop toch zo dat het HoutenBotenFestival door kan gaan! Dan kunnen we allemaal van haar genieten!
    Anders: een heel mooie reis gewenst met je skitterende skip!!!
    Hartelijke Groeten
    Bert van Baar
    De Bootbouwschool.nl
    DutchWoodenBoatFestival.nl

  2. Olaf Roselaar op april 2, 2020 om 8:16 am

    Wat een sieraad op het water is ze geworden.
    Proficiat en alvast een behouden vaart toegewenst voor de komende jaren.

    zuiderzeezeilen.nl
    Olaf Roselaar schipper/eigenaar

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.