Advertentie
In 2018 zette het Nederlandse Saffier Yachts een nieuwe standaard voor dagzeilers: De Saffier SE 37 Lounge was groot en indrukwekkend. De 37-voeter was net zo groot als menig oceaanboot, maar bedoeld voor dagtochten, waar dan ook. Twee jaar later komen de gebroeders Hennevanger wederom met een nieuw model, de SE 27 Leisure. Het lijkt alsof de SE 37 Lounge drie meter korter is geworden; ondanks het lengteverschil zijn overeenkomsten tussen de twee groot. Heb je niet de kans gekregen om de dagzeiler op BOOT Düsseldorf of op de anderhalve dag durende HISWA te bekijken? Lees dan verder.
De markt inschatten
Dean en Dennis Hennevanger bouwen al jaren bootjes. Dat ze hun klanten en de markt goed kennen bewezen ze met de succesvolle SE 37 Lounge, en denken ze ook nu weer te hebben bewezen met de SE 27 Leisure. We spraken met Kay Heemskerk van Saffier over de jongste telg van Saffier. Heemskerk: “Er was niet per se vraag naar een kleinere dagzeiler. We hebben de SC 8m Open en de SC 8m Cabin al, maar dat zijn klassiek gelijnde boten. De 33 en de 37 zijn voor sommige klanten misschien aan de dure kant en we merkten toch wel dat er behoefte was aan een kleine versie van de 37.” Op de afgelopen BOOT Düsseldorf bleek dat het een schot in de roos was. De stand van Saffier had veel aanloop en de blauwe 27-voeter trok veel bekijks.
“Echt een nieuwe boot”
Hoewel de 27 SE Leisure in grote lijnen gebaseerd is op de 37 SE Lounge, is het wel echt een nieuw ontwerp en niet zomaar een teruggeschaalde versie. Dean Hennevanger zette de eerste lijnen op papier en Cees van de Stadt heeft het ontwerp verder uitgewerkt. Op de renders prijkt een flink stuurwiel (dit keer maar één), maar, zegt Heemskerk: “De helmstok is standaard. Dat geeft een sportiever gevoel en ik denk dat veel mensen bij dit formaat daarvoor kiezen. Met een stuurwiel zit je net wat meer ontspannen.”
Voor de sportieve dagzeiler
En voor wie is deze boot bedoeld? Volgens Heemskerk spreekt de boot bij veel zeilers aan die niet per se weekenden weg willen, maar wel sportief willen zeilen en misschien ook aan wedstrijdjes mee willen doen. Ook zeilers die al een kleinere Saffier hebben en aan een upgrade denken hebben aan de SE 27 een interessante boot; vertrouwd Saffier, toch wat nieuws. De gemakkelijke bediening maakt het voor solozeilers en duo’s een eenvoudige boot, maar de kuip is ook ruim genoeg om er met vier a vijf man mee op pad te kunnen. Achter de stuurpositie bevindt zich een groot zonnebed
Opties: kleine boot, veel mogelijkheden
De romp van de SE 27 wordt in schuim gebouwd en dat maakt hem iets duurder dan de SC 8m Open. De vanafprijs is €89,950 inclusief de btw. Voor dat bedrag heb je de standaard uitvoering, inclusief een Torqeedo 4.0 POD motor met 48-5000 accu (een lithium accu). De standaard kiel is 1.40 m diep en de ‘race’ uitvoering 1.60 m. Een kortere kiel (1.05 m) en dubbele roeren zijn ook mogelijk tegen meerprijs. Natuurlijk kun je daarnaast allerhande opties kiezen. De lijst met mogelijke extra’s is groot: van kussens tot koelkast, van laminaatzeilen tot boegspriet.
Technische gegevens:
- Lengte: 8.20 meter
- Breedte: 2.60 meter
- Diepte: 1.40 meter (standaard), 1.60 meter (race-uitvoering) en 1.05 (ondiepe versie)
- Gewicht: 1.900 kg
- Gewicht kiel: 900 kg (standaard), 750 kg (race-uitvoering)
- Hoogte boven waterlijn: 12 meter
- Grootzeil: 24m2,
- Zelfkerende fok: 15m2
- Fok (108%): 18m2
- Gennaker: 66m2
- Code Zero: 51m2
Meer weten?
Hoewel het erg lastig is om fysieke afspraken te maken in deze tijd, kijken we uit naar het maken van een proefvaart met de SE 27 Leisure. Heb jij specifieke vragen? Stuur de redactie dan een mailtje! De bemanning van Zeilwereld houdt zich uiteraard aan de adviezen van de RIVM. Tot het mogelijk is om de boot te testen, kun je altijd meer informatie vinden op de site van Saffier Yachts.
Meer weten over elektrisch varen met je zeilboot? Lees dan:
– Elektrisch varen met je zeilboot
Disclaimer:
Deze impressie is tot stand gekomen na een gesprek met Kay Heemskerk en Dennis Hennevanger voorafgaand aan en op BOOT Düsseldorf. De inhoud van dit artikel is de mening van de redactie van Zeilwereld, zonder inhoudelijke inmenging van Saffier Yachts.