Fenders kopen: Sail Amsterdam 2025

Wat maakt SAIL Amsterdam toch zo'n bijzonder en belangrijk evenement voor Nederland watersportland? De stad vol met boten, maar vooral een stad vol met nautische beleving, aldus bezoekers én organisatie.

Door Riemer Witteveen | 17 april 2024

Amsterdam, 21-08-2015
Persboot tocht
foto: Oranjehaven vanaf het water

Fenders kopen: Sail Amsterdam 2025

Door Riemer Witteveen | 17 april 2024

Advertentie

Ik ben negen jaar oud als mijn vader me ’s ochtends vroeg in de auto zet. We gaan naar Amsterdam. Met een flinke zak gesmeerde boterhammen gaan we op pad. Bootjes kijken, zoveel snap ik van zijn verhaal, maar waarom we dan naar Amsterdam moeten, snap ik nog niet goed.

Ergens aan het Noordzeekanaal strijken we neer. Ik zie wel wat bootjes langskomen, maar spannend is het nog niet. Het is nog vroeg, al redelijk warm, en ik verveel me. Toch varen er steeds meer bootjes voorbij en dan begrijp ik het. Dit is anders dan in Friesland aan het water picknicken en af en toe zwaaien naar zeilers en motoraars. Gigantische Tall Ships, geflankeerd door talloze sloepjes, zeilbootjes en zelfs vlotten komen voorbij.

Nog voor het hele armada voorbij is pakken we in en nemen we een kijkje in Amsterdam zelf. Je kunt over de hoofden lopen en het is moeilijk elkaar in het oog te houden. Overal is wat te zien en doen. We kijken aan boord van marineschepen en bekijken de vele bijzondere vaartuigen vanaf de kade. Een brug zoeken is bijna niet nodig. Je zou over de bootjes zo naar de overkant kunnen lopen. Dit is SAIL Amsterdam!

Omslagfoto: Roel Vinken

Nog één jaar wachten

Sinds 1975 wordt eens in de vijf jaar SAIL Amsterdam georganiseerd. Begonnen om het 700-jarig bestaan van Amsterdam te vieren maar uitgegroeid tot een van de grootste, gratis toegankelijke, nautische evenementen ter wereld. Volgend jaar is het weer zover, SAIL Amsterdam 2025. Met een driedubbel jubileum: 10 edities en 50 jaar SAIL tijdens de 750e verjaardag van onze hoofdstad. Van 20 tot en met 24 augustus zal Amsterdam weer vol liggen met de meest prachtige schepen. Volgens de organisatie van SAIL belooft het weer een gigantisch feest voor het hele land te worden. “Voor ‘Nederland Waterland’, dat jong en oud naar Amsterdam brengt om culturen uit de hele wereld te ontmoeten: #SAIL2025: United by Waves!”

Wat maakt SAIL zo bijzonder?

Maar wat maakt SAIL nou zo bijzonder, zo anders dan andere evenementen? Wij vroegen het aan Brigitte Beckers van Tall Ship Thalassa. “Voor een Nederlands Tall Ship als de Thalassa is SAIL een belangrijk evenement om onszelf te laten zien, het schip als het ware te promoten. We zijn ook trots dat we deel uit maken van zo’n belangrijk maritiem evenement met een lange traditie en internationale uitstraling. Tijdens SAIL worden wij ingezet voor zakelijke arrangementen komen er bedrijven aan boord die met hun relaties een leuke dag willen beleven. Wij bieden ze dat en daarnaast leggen wij veel waardevolle contacten tijdens die dagen.”

Nautisch adviseur Aart Hiemstra is al sinds 1985 bij SAIL Amsterdam betrokken. Tot 2015 werkte hij in dienst van het Havenbedrijf van Amsterdam en sinds 2015 rechtstreeks voor de organisatie van SAIL. Aart kent iedereen in de haven en iedereen kent Aart. “Het mede mogen organiseren van een alom bekend evenement, geeft veel voldoening. Tel daarbij op het enthousiasme en de waardering van je collega’s en je voelt je erg gelukkig. Ik ben erg tevreden met de gang van zaken en het feit dat je zoveel mensen blij kan maken.”

Ons redactielid Femke van Straten maakt inmiddels voor de vierde keer deel uit van de organisatie van SAIL. “De editie van 2020 ging wegens Corona helaas niet door dus ik wilde wel heel graag afmaken waar we toen aan begonnen waren. Wat SAIL voor mij bijzonder maakt is de gedeelde passie. Mijn passie voor de watersport, de scheepseigenaren met de passie voor hun schip, mijn collega’s die zich met passie inzetten om het evenement te laten slagen en de diverse sponsoren zoals Heineken, dat natuurlijk onlosmakelijk verbonden is met watersport. Wist je trouwens dat het Heineken was die in 1975 een aantal Tall Ships naar Amsterdam haalde als kado aan de stad voor haar 700-jarig bestaan? Toch fantastisch dat ze in 2025 weer betrokken zijn!” Collega Arjan van der Meer van de afdeling hospitality noemt SAIL een uniek evenement in vele opzichten waarbij ook nog eens veel geschiedenis uit het verleden een rol speelt. “Daar wil je met veel plezier aan bijdragen. Zeker met een nautisch hart en achtergrond.”

Zelf met de boot naar Amsterdam?

Als je van plan bent om volgend jaar zelf met je boot richting Amsterdam te gaan hebben we wat adviezen voor je:

  • Hang je boot van voor tot achter vol met fenders want alles wat maar enigszins drijft is tijdens SAIL op het water te vinden. En lang niet iedereen kent of houdt zich aan de vaarregels.
  • Reserveer tijdig een plekje in een van de jachthavens. Wie op de bonnefooi naar Amsterdam vaart kon nog wel eens bedrogen uitkomen want elke vrije centimeter ligt vol!
  • Houd er rekening mee dat er voor de IJ-haven regels gelden met betrekking tot de lengte van je schip en aantal passagiers aan boord. Deze regels worden volgend jaar pas gepubliceerd via Sail.nl maar schepen langer dan 12 meter en met meer dan 12 passagiers aan boord zullen in verband met veiligheid waarschijnlijk vooraf toestemming moeten vragen bij de organisatie.
  • Zie het nou niet zitten om met je eigen boot naar SAIL te gaan dan zijn er genoeg mogelijkheden om via de SAIL organisatie een arrangement of een vaartocht te boeken. Groepsarrangementen (vooral zakelijk) zijn al te boeken, voor rondvaarten kun je je registreren en wordt je op de hoogte gebracht zodra de verkoop begint.

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Toerzeilen:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.