Advertentie
Het is altijd leuk om zeilvrienden te ontmoeten op vakantie in het buitenland. Zeker als het op de eilanden groep Îles de Glénan is in zuid Bretagne. Een heerlijke en idyllische ankerplek, met prachtig helder water, waar je uitsluitend met stabiel weer kunt liggen. Hier spreken we af met Harald en Madeleine van ‘Indian Summer’ en hun zoon Donald, die ook is mee gevaren vanuit Bruinisse. Zoon Charley stapt later op in de buurt van La Rochelle. Een mooi moment om ze, onder het genot van een lokale witte wijn, de 10 vragen van de Spotlight voor te leggen.
Hoe oud was jij toen je voor het eerste besefte dat zeilen echt jouw passie zou gaan worden en waarom?
Madeleine: Zeilen is er met de pap lepel in gegoten. Tot mijn zesde jaar hadden mijn ouders een caravan met vaste standplaats Scharendijke. Mijn moeder wilde pas een zeilboot voor het gezin als mijn broer en ik goed konden zwemmen. Dit was toen ik zeven was. Echter op latere leeftijd begon ik het pas als mijn passie te zien. Toen ik Harald leerde kennen op mijn 19e zei ik altijd eerst sparen voor een zeilboot en dan pas een huis kopen. In de begin jaren zeilden wij de weekenden mee met mijn ouders die toen een Nicholson 35 hadden. Mijn vader heeft vorig jaar op zijn 83e zijn boot verkocht. Voor mijn ouders was dit zeker een moeilijke beslissing.
Het is echter toch eerst een huis geworden maar al snel werd onze eerste boot een Albin Ballad uit Zweden in 1992 aangeschaft. Naast dat ik helemaal gek was van Zeeland was het zo’n vrij leven om met je eigen boot door de Zeeuwse wateren te varen. Geen dag was het zelfde en het gaf je een enorm vrij gevoel. Als wij op zondagavond weer naar huis reden leek het wel of je op vakantie was geweest.
Harald: Ik ben opgegroeid in een gezin met een motorboot. De boot werd alleen gebruikt om weekendjes weg te gaan. Dit nadat we een zomervakantie zijn weggeregend op het IJsselmeer.
Alle jaren daarna zijn we met de auto naar Spanje gegaan omdat goed weer een belangrijk onderdeel van je vakantie is. Mijn ouders namen wel zeilbootjes mee achter de auto. Zeilen heb ik geleerd op de Eerste Friese zeilschool in Sneek. Naast het zeilen zelf werd ook de liefde voor de boot bijgebracht. Dit is mij altijd bijgebleven. Het valt mij op dat veel mensen na de winterstalling na 1 weekendje werken aan de boot al weer gaan varen. Mij kost het vele weekenden om de boot weer in nieuwstaat te krijgen. Veel boten krijgen niet de liefde die ze verdienen. Ze zijn vies, dof, groene vallen, een rommeltje aan stootwillen, enzovoorts. Om maar niet te beginnen over de motorruimte. Bij ons is hij brandschoon en er ligt een witte handdoek onder de motor om eventuele lekkages gelijk te detecteren. Ik kan echt genieten van een super netjes onderhouden boot.
Wat voor boot hebben jullie en is dit jullie droomschip?
Wij zijn nu de eigenaar van een Hallberg Rassy 48. Absoluut ons droom schip. Maar wat zo leuk is is dat wij dat altijd van onze boten hebben gevonden op dat moment. Na de Albin Ballad kochten wij een HR 352 en vervolgens een HR 42F. Stuk voor stuk waren dat onze droomboten. Nog kijken wij met veel liefde naar deze boten als wij er één voorbij zien varen. Met elke boot hebben wij hele mooie momenten beleefd en mooie tochten mee gemaakt.
Wij zeggen wel eens onze boot is ons derde kind. Wij hebben twee zonen die ook het zeilen enorm waarderen. Van de winter hebben wij voor ze een J/22 aangeschaft. Maar natuurlijk varen ze ook nog mee op de Indian Summer.
Welke aanpassing zouden jullie graag nog doen aan jullie boot?
Eigenlijk is alles perfect. Voor de langere tochten in onze vakantie zouden wij toch een keer een tweede stuurautomaat willen. Zeker als wij een aantal nachten doorvaren wil je niet zonder komen te zitten.
Wat is de naam van de boot, en heeft deze nog een speciale betekenis?
De boot heet Indian Summer. Swedish Crown was de naam van onze eerste boot een Albin Ballad. Wij hadden deze boot in Zweden gekocht en op de spiegel stond een grote kroon. Omdat wij ook deze betaald hadden in Zweedse Kronen vonden wij dat wel een toepasselijke naam. Echter het is toch een lastige naam om uit te spreken en zeker over de marifoon. In havens moesten wij het ook vaak herhalen. Tijdens onze vakantie lagen wij te wachten voor de Zandkreek sluis en kwam er een hele mooie Andre Hoek design jacht uit de sluis. Echt wat een mooi jacht was dat met de naam Indian Summer. Op dat moment misschien toch stiekem ons droom schip!
Deze naam is altijd bij ons gebleven. Deze droom boot lag niet binnen ons bereik maar wel de naam, hahaha! Vanaf dat moment hebben onze boten deze naam gegeven. De naam was goed uit te spreken en nog nooit hebben wij de naam via marifoon of in een haven moeten herhalen of spellen.
Hoeveel dagen per jaar zijn jullie aan boord van Indian Summer?
Van half maart tot half november alle weekenden en in deze periode ook de schoolvakanties. De zomervakantie proberen wij de laatste jaren 5 weken te nemen. Ook omdat je dan net iets verder kunt gaan. Al jaren gaan wij in de mei vakantie naar London. Helaas door Covid is dit afgelopen jaar niet gelukt.
Wat is de allermooiste ankerplek of haven waar jullie zijn geweest en waarom is deze plek zo bijgebleven?
Wij zijn al jaren verkocht aan Bretagne. Eerst alleen noord Bretagne en de laatste jaren zuid Bretagne en de kust van de Vendée. Île de Bréhat, de baai van Morgat, Îles de Glénan en de ankerbaai bij Île Houat. Maar zeker ook bij Île de Groix, Île d’Yeu en St. Martin op Île de Re. Eigenlijk alles is daar leuk!
Bij Îles de Glénan hebben wij een super leuke ontmoeting gehad met Morgane of Sark. Wij hoopten natuurlijk om elkaar tegen te komen maar je weet nooit hoe het loopt met een zeilvakantie. Wij waren onder weg naar Bénodet maar werden door de Morgane of Sark gespot op Marine Traffic. Via Whatsapp werd ons gevraagd wat wij van plan waren. Natuurlijk hoefden wij niet lang na te denken om koers te verleggen naar de anker baai waar zij lagen. Op de terug weg wederom bij Île Houat elkaar getroffen. In tussen lagen wij met een andere bevriende boot daar voor anker. Als je al zo lang vaart kom je altijd een bekende boot tegen waar je dan weer een tijdje mee opvaart. Ja, dat zijn toch wel de anker momenten met een gouden randje die je beleefd met elkaar.
Wat is het mooiste vaargebied waar jullie ooit hebben gevaren?
Ja eigenlijk hebben wij dit al verklapt. Maar wij zijn echt verknocht aan zuid Bretage en de kust van de Vendée. Ons verste punt is tot nu toe La Rochelle. Alle haventjes en alle eilanden en ankerplekjes zijn geweldig. Wij zouden daar echt wel langere tijd kunnen doorbrengen.
Zijn er nog plannen voor een droomreis?
Dromen doen wij altijd. Natuurlijk hopen wij nog vele hele mooie lange verre reizen te gaan maken. De Middellandse Zee en wellicht rondje Atlantic. Er zijn nog zoveel mooie gebieden in Europa die wij nog niet hebben gezien. Een rondje Engeland of Azoren zal denk ik eerder bereikbaar zijn binnen een aantal jaren voor ons gezien het drukke werkzame leven van nu.
Is er een product aan boord, dat je maar bij weinig zeilers zal aantreffen, maar dat voor jullie echt helemaal top is? / Wat vinden jullie nu echt een handige accessoire in het zeilen die veel wordt gebruikt?
Jeetje, eigenlijk alles wat wij aan boord hebben hebben wij nodig. In het voor en na jaar zijn wij helemaal blij met onze warmte kussens in de kuip van Stove. ’s Nachts genieten wij nog steeds van de aanschaf van onze Steiner Commander. Echt een wereld verrekijker die je voor je leven aanschaft.
Voor de veiligheid hebben wij sinds een aantal jaren ook twee “accessoires” aan boord. Enkele jaren geleden heeft een schip waar wij mee opvoeren een aanvaring gehad met een betonnen platform op zee. De schade was aanzienlijk en het voorcompartiment liep vol. Sindsdien hebben bij een extra losse dompelpomp met een oprolbare brandslang eraan vast als nood aan boord. Natuurlijk hebben wij twee lenspompen maar deze doen pas zijn werk als het water in de kiel stroomt. Zo’n losse pomp kun je in elk compartiment van je boot plaatsen. Hopelijk hebben we hem nooit nodig, maar het voelt goed om aan boord te hebben.
Ook hebben wij een elektrische slijptol aan boord met een verlengsnoer. Wij hebben een hydraulische voorstag en deze kun je met geen mogelijkheid door knippen met zo’n enorme tang. Ook deze hoop je nooit te hoeven gebruiken.
Hebben jullie nog een gouden tip aan de lezers van Zeilwereld?
Blijf genieten van elke zeil trip! Of het nu in het weekend, vakantie is of tijdens je sabbatical!
Sta jij de volgende keer in de spotlight?
Ben jij net als Madeleine en Harald gek op zeilen en wil je ook eens op deze plek in de spotlight staan? Of ken je een zeiler die best een in de spotlight mag komen? Stuur jouw contactgegevens naar redactie@zeilwereld.nl, of vul het formulier onder deze link in.
Andere spotlight artikelen lezen op Zeilwereld? Kijk op deze pagina!