Advertentie
Toen Jeanneau met het walk-around concept op de markt kwam voor hun Sun Odyssey reeks, was ik geïntrigeerd. Zo’n simpel concept, en toch voelde het als een revolutie. Zonder klimwerk een rondje kunnen lopen om je boot heen en vanachter de stuurpositie zo de kuip in kunnen lopen, of de gangboorden op. Briljant.
De boten waar we het eerst op zagen waren de Sun Odyssey 410, 440 en 490. Bij de 410 vond ik het al knap dat het concept toegepast kon worden, zonder dat je binnen het gevoel hebt dat je heel veel binnenruimte mist door de aflopende gangboorden. Daarna volgde de 380. Dat was pas echt knap. Vond ik. Mijn verbazing hield daar niet op.
Einde voor succesnummer 349
Een van de populairste Sun Odysseys, de 349, was eigenlijk nog helemaal niet toe aan pensioen. 1200 exemplaren werden van dat succesnummer gebouwd, vertelt Arthur van der Werff van Nautisch Kwartier in Stavoren. Hij is importeur van Jeanneau en spreekt nog vol enthousiasme over de 349. “De meeste eigenaren zijn erg blij met die boot en apetrots. In Zeeland worden veel wedstrijden tussen 349’s gevaren. Het is de enige Jeanneau die zo’n actieve aanhang heeft waarbij de boot als eenheidsklasse wordt gezeild.”
Toch ging dat succesnummer vroeger dan verwacht met pensioen. De ontwerpfilosofie van de nieuwere Sun Odysseys werd doorgetrokken en zo ontstond de Sun Odyssey 350. Anders dan dat de naam doet vermoeden, is de 350 een 34-voeter, net als z’n voorganger. Hij is maar zes centimeter in lengte gegroeid, maar het echte verschil zit ‘m in de breedte. De 349 was al een vrij brede boot voor z’n lengte met 3,44 meter. De 350 spant echter de kroon met een breedte van 3,59 meter. Het lijkt misschien niet zoveel, maar 15 centimeter kan een groot verschil maken. Vooral op een boot waarbij de breedte niet alleen in het midden zit zoals bij oudere boten, maar waarbij de breedte vanaf het midden na achteren nagenoeg gelijk blijft. Die breedte zie je meteen als je achter de boot staat. Zeker met het zwemplatform naar beneden geklapt.
Breeeeede kuip
Bij een brede, moderne boot hoort ook een ruime kuip. De kuip van de de SO350 is inderdaad ook breed, maar ook meer dan dat. De twee stuurwielen zijn van bescheiden formaat en dat werkt prachtig samen met het walk-around principe. Achter de stuurwielen, in de hoek van de twee hekstoeltjes, zijn nog twee zittingen gecreëerd waar je redelijk comfortabel kunt zitten, met veel zicht naar voren, langs de kajuitopbouw. Je kunt met je voeten naar voren in het gangboord zitten en alles goed in de gaten houden. Het enige nadeel hier is dat het stuurwiel eigenlijk net iets te ver van de zitting af zit, om al zittend lekker te kunnen sturen. Het vereist een wat actievere zithouding, of een staande stuurpositie. Maar met de autopiloot aan zal dit zeker een van de favoriete plekjes zijn van de gelukkige eigenaren van een SO350.
De kuipbanken zijn redelijk lang en zijn voorzien van een erg comfortabele hoge rugsteun. Genoeg plekken om lang te kunnen zitten, zonder dat het onaangenaam wordt. De piano (lijnbediening rondom de kajuitingang) is goed uitgerust met een Harken-lier en vijf Spinlock XAS-valstoppers aan elke kant. Een vallentas maakt dat je de kuip vrij houdt en je dus ook lekker tegen de kajuitopbouw kunt aanzitten. In het midden van de kuip een mooie tafel met stevige rvs handrails. Op een brede boot als dit geen overbodige luxe, zodat je ook nog wat hebt om je tegen af te zetten of vast te houden als je staat.
Op kuiprand zijn aan beide kanten twee valstoppers en een schootlier. Vanaf de stuurmanspositie is die lier bereikbaar, maar dan sta je wel al half in het gangboord te lieren. Maar dat kan met dit ontwerp redelijk goed. Als bemanningslid is de lierpositie misschien ook niet helemaal ideaal, omdat de lier vrij ver naar achter zit. De kuipbank eindigt in de stuurstand en dat laat niet heel veel ruimte over om te lieren en tegelijkertijd naar voren te kijken om te zien wat je aan het doen bent.
Over de kajuitingang is ook goed nagedacht. De ingang sluit je niet af met losse luikjes, maar met twee nette klapdeurtjes die niet in de weg zitten en ook niet elke keer ergens opgeborgen hoeven te worden.
Onder de enorme opklapbare spiegel is ook standaard een ruimte ingericht voor een reddingsvlot. Dat scheelt weer een berg ruimte in de kuip of aan de hekstoel.
Ook is het mogelijk een bimini te plaatsen. Het mooie van een bimini bij het walk-around dek, is dat je de bimini op de kuipranden kunt plaatsen en je dus nog gemakkelijk, zonder al te veel acrobatiek, rondom de boot kunt lopen. Slim!
Aan dek: F*ckers
Genoatracks in het gangboord zijn met de komst van zulke brede boten vrij snel verleden tijd geworden. Ook op de SO350 zie je dat er gebruik wordt gemaakt van een low-friction ring die je vanuit de kuip van positie kan veranderen met infuckers en outfuckers (lijnen die het oog naar binnen of naar buiten trekken). Geen pijnlijke tenen meer en het biedt veel trimmogelijkheden, al vereist het wel een wat actievere instelling om de juiste trim te vinden. Een zelfkerende fok is ook een optie, al mis je dan wel wat vierkante meters bij de voordriehoek en dus power.
De boegspriet is optioneel, maar maakt het design optisch wel af. Bovendien biedt het ruimte voor een anker en geeft het de optie om een gennaker of Code-Zero te voeren, wat in licht weer zeker een pre is.
Slapen. Met z’n achten als het moet.
In theorie kun je met zes personen aan boord slapen. Eventueel zelfs met acht, als je voor de versie zou kiezen met dubbele achterkooi. Dan slapen er vier personen in de twee achterkooien, twee in de salon en twee in hut in de voorpunt. Met twee achterkooien geef je wel de grote natte cel met douche op en houd je op die locatie aan bakboord alleen het toilet over.
De kooien voor en achter zijn allemaal zo’n twee meter lang. Voor lange mensen misschien net niet lang genoeg als je niet klem wilt komen te liggen. In de salon is de stuurboord bank 1.98 meter lang en de bakboord kooi gelukkig een stukje langer met 2,13 meter. Die bank aan bakboord is bijzonder. Eventueel kan daar een kaartentafel komen (ten koste van de lange kooi), maar waarschijnlijk zullen maar weinig mensen daarvoor kiezen. Bij het schot naar het toilet zit een bedieningspaneel tegen de romp. Leuk is dat je daar een kussen omhoog kunt bewegen en vastzetten, zodat je een hele comfortabele zitting hebt met een hoge leuning aan beide kanten. Lekker om te loungen, of je zelf schrap te zetten op zee.
De ramen in de achterhutten en natte cel komen uit in het gangboord en niet in de romp. De boot heeft al genoeg ramen in de romp en dit is nog een leuk voordeel van het walk-around dek van de Sun Odysseys. Ook een stuk beter beschermd opspattend water en van de zijkant kijk je niet zomaar naar binnen. Je hebt wel minder uitzicht van binnen naar buiten, maar daar zijn deze raampjes dan ook niet voor bedoeld.
Interieur
De Sun Odyssey 350 is vrij simpel afgewerkt. Verwacht geen lijsten en interieurdelen van massief hardhout. Toch heeft het interieur van de SO350 een chique, luxueuze uitstraling. Het is licht door de vele ramen en open door de breedte van de boot. Onder de gangboorden en boven de banken zijn geen opbergkastjes geplaatst. Hierdoor heb je veel hoofdruimte en oogt het interieur nog ruim dan dat het is. Wel mis je hierdoor wellicht wat opbergruimte.
Ook in de hutten is er veel licht door de ramen. Leuk is dat de ramen van de achterhut(ten) en natte cel uitkomen in het gangboord en niet in de romp. Steviger en veiliger. De kombuis is ruim en net zo luxe, maar toch simpel als de rest van de boot. Voorzien van genoeg kastjes en vakken voor de benodigde zaken voor het eten en drinken. De neerklappende kastjes zijn voorzien van een eenvoudig touwtje, waardoor de klep niet helemaal openklapt. Simpel en doeltreffend, en mooi uitgevoerd. Bij een luxere boot zou je misschien een gasveertje verwachten, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en net zo functioneel?
Van vleugel tot klap
Je hebt de keuze uit drie type kielen. Een korte ondiepe kiel met vleugels van 1,49 meter. Voor op de (Friese) meren en op het wad best leuk, maar als je van wat steviger zeilen houdt misschien niet de meest voor de hand liggende keuze. De standaard kiel is een kiel met bulp van 1,98 meter diep. En dan is er nog de klapkiel. “Bij de Sun Odyssey 349 was de klapkiel het meest populair”, vertelt Arthur van der Werff. “Bij die boot koos ongeveer 75 procent van de eigenaren voor de klapkiel. Bij de 350 verwacht ik vergelijkbare percentages. Volgens de polair diagram is de klapkiel het snelst. Die is 1,29 meter ingeklapt, waardoor je er ook mee kunt droogvallen, en wel 2,54 meter diep uitgeklapt. Binnen zul je er weinig van merken. De tafel is dan wat dikker.”
Betaalbaar
Voor een nieuwe boot met bijzonder modern design, voorzien van alle comfort en vermoedelijk prettige zeileigenschappen, is de Sun Odyssey 350 een behoorlijk betaalbare boot. De SO350 is verkrijgbaar vanaf 160 duizend euro, inclusief de btw. Dan heb je uiteraard wel een basisversie. Wil je dan nog de nodige opties erbij (en dat wil je), dan ga je zo richting de twee ton.
De productie draait al op volle toeren. Ook vanuit Nederland is er interesse met nu al zo’n zes bouwslots. Naar verwachting gaat deze boot net zo populair worden als z’n voorganger, de 349.
Voor meer informatie ga je naar de website van Nautisch Kwartier Stavoren, de Nederlandse dealer van Jeanneau, of de website van Jeanneau zelf.
Disclaimer: dit artikel is onafhankelijk geschreven. Zeilwereld is niet betaald door Jeanneau, Nautisch Kwartier Stavoren of een andere partij. We zijn in Düsseldorf aan boord geweest en hebben gesproken met Arthur van der Werff, de Jeanneau-dealer in Nederland.
Lees meer zoals dit:
Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:
4 reacties
Laat een reactie achter
Schrijf je in op de nieuwsbrief
Uitgelicht:
Nieuw in Toerzeilen:
4 reacties
-
Mooi, ziet er best luxe uit maar voor wedstrijden en voor echte zeilers is dit het gewoon echt net niet!!
-
Dag Riemer, Zon schip heeft voor mij gewoon geen uitsraling. Ik snap dat mijn mening subjectief is maar ook het interieur wat tegenwoordig blank fineer/hout is met witte kussens is voor mij een ergernis en dat snap ik totaal niet. Hoe denk je dat dat houdt na dat het een paar keer verhuurd is geweest of gewoon gebruikt na een x aantal jaar en het straalt ook geen warmte uit. Deze schepen zijn gemaakt voor met name vakantie toeren en voor de charter en zo af en toe up down wind wedstrijden. Keerfok voor snel opkruizen en brede achterkant voor down wind spi en gennaker. Prima heb ik ook niets op tegen, slim ontwerp natuurlijk en voor de charter verhuur meer dan prima maar een zeiljacht behoord (althans voor mij ) emotie te geven en dat mis ik gewoon. sorry 😉 Cor.
Mooi, ziet er best luxe uit maar voor wedstrijden en voor echte zeilers is dit het gewoon echt net niet!!
Hi! Interessante opmerking. De 349 deed en doet het goed in het wedstrijdveld. Ik ben benieuwd waarom je denkt dat de 350 het voor echte zeilers ‘echt net niet’ is.
Dag Riemer, Zon schip heeft voor mij gewoon geen uitsraling. Ik snap dat mijn mening subjectief is maar ook het interieur wat tegenwoordig blank fineer/hout is met witte kussens is voor mij een ergernis en dat snap ik totaal niet. Hoe denk je dat dat houdt na dat het een paar keer verhuurd is geweest of gewoon gebruikt na een x aantal jaar en het straalt ook geen warmte uit. Deze schepen zijn gemaakt voor met name vakantie toeren en voor de charter en zo af en toe up down wind wedstrijden. Keerfok voor snel opkruizen en brede achterkant voor down wind spi en gennaker. Prima heb ik ook niets op tegen, slim ontwerp natuurlijk en voor de charter verhuur meer dan prima maar een zeiljacht behoord (althans voor mij ) emotie te geven en dat mis ik gewoon. sorry 😉 Cor.
Dank voor je reactie Cor! Geen excuses nodig. Meningen zijn toegestaan, haha!
Zelf ben ik ook wat meer van de klassiekers, maar toch ook erg fan van veel wit aan boord. Doe ik ook met mijn 51 jaar oude klassieker. Form follows function. Ik pak liever een kwast met verf, dan dat ik om de zoveel winters alles weer in de lak moet zetten. ‘Scheeps’ is voor mij niet een onnoemelijke hoeveelheid (donker) mahonie aan boord.
De keerfok is overigens optioneel en zal denk ik in de meeste gevallen niet worden gekozen ten gunste van de zeilprestaties.
Ander punt is dat je tegenwoordig weinig nieuwe zeilboten van rond de 34 voet zult vinden die zo compleet zijn, zonder dat het een dagzeiler is.