Advertentie
“Ik heb er nog altijd lol in om iets moois te maken“
Tjerk Hutting
Dit mooie artikel is afkomstig uit Jachtbouw Nederland. Het vakblad voor de Nederlandse Jachtbouw Industrie.
Met uitdrukkelijke toestemming heeft Zeilwereld dit artikel mogen plaatsen.
Gedrevenheid, kennis en kunde, streven naar perfectie. Het zijn allemaal kwalificaties die van toepassing zijn op jachtbouwer Tjerk Hutting. En die ook verankerd zijn in het DNA van diens bedrijf, Hutting Yachts in Makkum. De werf bestaat inmiddels 45 jaar. De bouw van een nieuw ontwerp moet een nieuwe lijn inluiden.
Als kind wist Tjerk Hutting (1956) al wat hij wilde worden: botenbouwer. Op zijn vijftiende voegde hij de daad bij het woord en maakte zelf een Optimist. Hij volgde een opleiding tot meubelmaker, deed een cursus jachtbouw en behaalde zijn middenstandsdiploma. Het jachtbouwen leerde hij vooral in de praktijk, bij Dirk Potma in Sneek, waar hij meebouwde aan de nieuwe Regenboog 92 van Hessel Donker. In 1974 kreeg hij de kans om een Schakel te optimaliseren, samen met zijn broer die technische natuurkunde studeerde en alles wist van stromingsleer. Binnen de klassenregels wisten ze de boot op details te perfectioneren. Gevolg: de Schakel was onverslaanbaar snel op de Sneekweek 1975. Tjerk Hutting, terugblikkend: “Het ging zo goed, dat ik hem wel kneep; ik had de vlonders, die buiten de meting vielen, van 5 mm plaat gemaakt in plaats van de gebruikelijke 7 millimeter. Na de tweede wedstrijddag heb ik ’s avonds voor de zekerheid toch maar exemplaren van 7 millimeter gemaakt, zodat we geen problemen zouden krijgen bij een eventuele controle.”
Vliegende start
De hegemonie viel op en Hutting kreeg maar liefst vier opdrachten voor nieuwe Schakels en een Valk. Daardoor had hij een vliegende start met zijn Hutting Jachtbouw, dat op 17 oktober 1975 werd ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Hij begon in Akkrum, in een Spartaanse loods, zonder verdere faciliteiten, waar ’s winters zelfs zijn wetsteen bevroren was …
De zaken gingen goed en vier jaar later vestigde hij zijn werf in Grouw. Naast open boten bouwde hij ook twee Tradewind kajuitzeiljachten van 33 voet af. Via via kwam hij in contact met een klant die een 40 voet zeiljacht wilde laten bouwen, naar een ontwerp van Dick Koopmans sr. Wat ook gebeurde in Grou. Het betekende een koersbepalend moment. Hutting wilde zich vanaf dat moment meer toeleggen op de bouw van zeiljachten en ging op zoek naar een vestigingsplaats aan dieper water. “Het was een logische ontwikkeling”, aldus Tjerk Hutting, “je moet meegroeien met de markt en bovendien betekende het meer omzet en een andere doelgroep. Zelf was ik ook wel toe aan een volgende stap, na het bouwen van al die open boten. Na de ervaring met de Tradewinds durfde ik die 40 voeter wel aan. Ik deed dat met co-makers: een goede elektricien en een techneut voor de motorinbouw.”
Naar Makkum
Hutting zette een advertentie in de krant: ‘Te koop gevraagd – kavel aan het IJsselmeer’. Dat leidde tot weer een nieuwe stap. Hij werd benaderd om zich te vestigen in het nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein voor watergebonden bedrijven in Makkum, naast de bestaande Amels werf (thans De Vries/ Feadship). In afwachting daarvan streek hij eerst nog neer in Workum, maar in 1993 was Hutting Yachts het eerste bedrijf dat zich aan de Stienplaat in Makkum vestigde en daarmee was het de katalysator van het project. Toenmalig commissaris van de koningin Hans Wiegel zette de opening luister bij. “De beste plek aan het IJsselmeer”, benadrukt Tjerk Hutting tevreden, “met 4,50 meter waterdiepte voor de deur.”
De bouw van de Koopmans 40 beviel de jachtbouwer goed. Hutting: “Ik vond het een mooi schip dat voortreffelijk zeilde. Het sprak mij aan en het zou naar mijn idee ook anderen moeten aanspreken. Daarom ontwikkelde ik een plan tot een eigen lijn zeiljachten. Na verkoop van mijn werf in Grouw kon ik de boekwinst herinvesteren in de bouw van de eerste Hutting 40, gesteund door een vermogende klant. Het was een verbeterde versie van die eerste Koopmans 40, en in die zin een gat in de markt; functioneel, maar ook mooi om te zien. Ik bouw nu eenmaal liever niet iets wat ik niet mooi vind…”
“Je moet meegroeien met de markt”
Tjerk Hutting
Modellenlijn
Hutting presenteerde deze eerste stalen 40-voeter, de ‘Stormvogel’, op de HISWA te water in 1989. De show werd toen nog in het Oosterdok in Amsterdam gehouden. Het liep storm, en in korte tijd waren er drie orders. Die werden nog in staal gebouwd. Na de val van de Muur in Duitsland daalde de prijs van aluminium als grondstof, en werd het aantrekkelijk om de jachten in aluminium te bouwen. “De snijpakketten lieten we bij Vripack maken en de casco’s werden bij verschillende specialisten hier in Friesland gebouwd, zoals Molenmaker & Mantel, Van der Werff en Folmer.”
De Hutting 40 is een S-spant langkieler, die – een Koopmans ontwerp eigen – veiligheid, zeilcomfort en zeewaardigheid biedt. Of zoals Tjerk Hutting het formuleert: “Je kunt er rustig op slapen, eten en brood bakken. Het is geen nerveus schip. Het is geen Ferrari; eerder een Toyota Landcruiser die tegen een stootje kan.” De Hutting-lijn werd uitgebreid met grotere modellen, de 45, 50 en 54. Met veel van deze zeiljachten zijn lange zeilreizen gemaakt. Van het hoge noorden tot het diepe zuiden, tot South Georgia aan toe. De Huttings staan hoog aangeschreven als ‘Vertrekkersschepen’ van uitstekende kwaliteit. Want dat is wat de werf immer nastreeft.
Meerdere ankers
Tot op heden zijn er 52 Hutting-jachten gebouwd. De periode 2005 tot 2010 bleken topjaren, waarin veel vet op de botten werd gekweekt. “Dat zijn we ook weer grandioos kwijtgeraakt”, verzucht Hutting, “want door de kredietcrisis in 2008 viel in de jaren daarna de vraag naar nieuwbouw nagenoeg weg. Gelukkig hadden we nog andere activiteiten: onderhoud, reparatie, refits en een bloeiende makelaardij. Ook hebben we bij de werf 28 ligplaatsen, dus het bedrijf ligt achter meerdere ankers. Niettemin moesten we de helft van de twaalf man personeel laten afvloeien. Dat is bitter, want het is je werkkapitaal en we hadden een goede verstandhouding met elkaar, maar het hoort ook bij het ondernemerschap.”
In 2013 haalde de werf een order binnen voor de bouw van een limousine-tender van 9,5 meter lengte voor het superjacht Yalla. Een technisch hoogst interessant project, volgens Hutting, dat echter geen vervolg kreeg. Hoewel, afgelopen jaar kwam de tender terug op de werf om gerepareerd te worden nadat hij op de rotsen had gezeten. In 2015 werd nog een one-off gebouwd, een 48 voets middenkuiper, voor een Engelse klant.
Omschakeling naar de bouw van motorboten heeft Tjerk Hutting niet overwogen. “Ik denk niet in pk’s”, zegt hij eerlijk, “het is misschien niet zakelijk, maar ik heb er te weinig affiniteit mee. Ik moet wel iets hébben met de boten die ik bouw.”
Ombouw naar hybride
Wel speelt Hutting volop in op de huidige trend van refits en de ombouw naar hybride voortstuwingen. Mooi voorbeeld daarvan is het huidige project van een Truly Classic 56, die momenteel wordt overhaald. De eigenaar ervan is specialist op het gebied van gelijkstroominstallaties en off-grid energievoorziening. Zijn familiebedrijf, Stok Electric, heeft een energiebank ontwikkeld van 75 kW, voor zwaardere schepen vanaf 50 voet. De bestaande diesel van de Truly Classic wordt vervangen door een elektromotor en een dieselgenerator die, samen met zonnepanelen, het accupakket voedt. De stroombehoefte kan eventueel verder worden aangevuld met een schroefgenerator of windmolen.
“Als je een jacht gaat opknappen om er nog jaren plezier van te hebben, is een hybride of volledig elektrische voortstuwing een logischer stap dan een nieuwe diesel te plaatsen. Een elektromotor is veel comfortabeler, want stiller en schoner. Een dieselgenerator kan je op een gunstig toerental laten draaien. Je maakt de boot toekomstbestendig, om aan de milieu-maatregelen te voldoen.”
Nieuwe Hutting 52
De Truly Classic is een ontwerp van André Hoek en die is tevens ontwerper van de nieuwe Hutting 52. Dit jacht luidt een nieuwe fase van de werf in, en is de voorloper van een geheel nieuwe lijn. Het is een modern, tijdloos ontwerp met een fraai dekhuis. De romp heeft een iets overhangende achtersteven, een ingetogen zeeg en een licht vallende boeg. Onder helling is de waterlijn lang, wat prestaties bevordert. De nieuwe Hutting is een sneller ontwerp dan de Koopmans-Huttings, die overigens leverbaar blijven.
De romp is van Alustar aluminium en wordt voorzien van een vinkiel of een kiel-midzwaard. De rondhouten worden in carbon uitgevoerd. De kottertuigage bestaat uit een driereefs grootzeil, kotterfok, kluiver en een optionele gennaker of Code O. Alles is in gereedheid gebracht om de bouw te starten, al heeft de coronapandemie het project vertraagd.
Toekomstverwachting
“Het zeilen zal blijven bestaan”, zegt Hutting, gevraagd naar zijn toekomstverwachting. “Mensen zullen het water blijven opzoeken, of dat nou in een kajuitjacht is of een weekendsailer.”
Wat zijn werf betreft, weet Hutting zich verzekerd van opvolging. Zijn zoons Jelle en Wietse draaien al warm; dochter Margriet bestiert een eigen marketingbureau, dat de communicatie en marketing verzorgt. Vanaf de start is Tjerks vrouw Welmoed een onmisbare schakel in het familiebedrijf; zij doet de financiële administratie, en is ‘stille kracht’ op de achtergrond.
De werf is onlangs overgeschakeld op een nieuw, speciaal voor jachtbouw ontwikkeld ERP-systeem (Enterprise Resource Program) van ProdistERP Software. Met behulp van de smartphone zijn alle geboekte uren, orders, facturen en andere administratie per project te verwerken.
Zelf maakt Tjerk Hutting nog geen aanstalten om heel snel te vertrekken. Niet verwonderlijk, iemand die zijn leven lang al bevlogen jachtbouwer is, zal weinig voldoening vinden achter geraniums. “Ik heb er nog altijd lol in om iets moois te maken”, zegt hij vol overtuiging, en terwijl hij met een armzwaai naar zijn werf wijst: “dit alles is het resultaat van het feit dat ik mijn vak leuk vind.” Waarvan akte.
Open dag en jubileumviering
De viering van het 45-jarig jubileum op 17 oktober vorig jaar is vanwege corona verplaatst naar 16 oktober aanstaande. Er wordt tevens een open dag gehouden van 11.00 – 17.00 uur. Er is een uitgebreid lezingenprogramma en de nieuwe Hutting 52 zal worden belicht. Dit alles onder voorbehoud, ijs en corona dienende. Check de website. www.hutting-yachts.nl
Lees ook:
Beeld Archief Hutting Yachts en Jachtbouw Nederland
Omslagfoto: Hutting 40, de langkieler was direct een succes
Met dank aan Hutting Yachts, Laurens van Zijp en Jachtbouw Nederland!