Blom Aak: gebouwd met eigen bloed, zweet en tranen
Door Riemer Witteveen | 09 september 2020
Advertentie
Of je nu bootloos bent of al een schuit bezit, of je nu zoekt naar een nieuwe boot of niet, veel zeilers verliezen zichzelf al snel op verkoopsites als Botentekoop. ‘Lekker bootjes kijken’ heet dat. Ideeën opdoen, gekke dingen spotten en misschien wel verliefd worden op je droomboot. In de rubriek Tweedehands Uitgelicht kijken we naar bijzondere tweedehands boten die te koop liggen. Boten waar meer achter schuilt dan je op eerste gezicht zou zeggen. In de eerste editie keken we naar de eerste boot van Dick Koopmans Jr, nu kijken we naar een bijzondere platbodem, een Blom Aak.
Jaar wachten
Jaren geleden is Jaap Bosch aan het zeilen met vrienden. Bij het wegvaren na de lunch gaat het mis en Jaap raakt te water. Zijn hand, die om een lijn zat gewikkeld, is beschadigd en al snel is duidelijk dat zijn hand niet te redden is. Geen moment na het ongeluk zit Jaap bij de pakken neer. Integendeel zelfs. Zijn jongensdroom komt uit: er gaat een Aak gebouwd worden!
“Achter je staat een model. Dat wordt hem. Zo heeft mijn vader ze gebouwd en zo bouw ik ze ook. Het gaat een jaar duren voordat je aan de beurt bent.”
– Blom Sr.
“Als je een hand mist heb je een evenwichtsprobleem,” oppert Jaap nuchter. “Een stabiele boot als een platbodem was daarom voor mij veel beter dan een scherp jacht dat meteen plat gaat.” Jaap en zijn vrouw Yvonne kloppen aan bij Blom, een begrip in de platbodemwereld. Blom staat bekend om mooie, snelle schepen met zeer hoge kwaliteit laswerk. De oude Blom senior gaat het casco voor ze bouwen. Het wordt de laatste boot onder zijn regie voordat hij het stokje aan de volgende generatie doorgeeft.
“Daar zaten we dan aan een tafeltje met een Perzisch tapijtje met brandgaten erin. Achter op een klein papiertje wordt uitgerekend wat het gaat kosten,” vertelt Jaap. Blom senior is een man die houdt van directe communicatie en vertelt Bosch zonder schroom hoe hij ervoor staat: “Achter je staat een model. Dat wordt hem. Zo heeft mijn vader ze gebouwd en zo bouw ik ze ook. Het gaat een jaar duren voordat je aan de beurt bent.” Jaap wil echter meteen bouwen, dus levert Blom de spanten en het hout. Voor de aanvang van de bouw leggen Jaap en Yvonne eerst nog een datum vast voor de doop, twee jaar later.
Door tot 4 uur ’s nachts
De garage wordt voorzien van een plastic muur en langzaam maar zeker bouwt Jaap aan het interieur van zijn droom-aak van negen en een halve meter. “Het is alsof je de Ark van Noach bouwt,” roepen vrienden, en dat is niet gek. Met enorme toewijding werkt Jaap dag en nacht door. “Het was een nachtmerrie voor de buren,” vertelt Yvonne. “Jaap ging vaak tot drie of vier uur ’s nachts door totdat ik riep dat het klaar was. Er is in de buurt zelfs een enquete geweest over de werkzaamheden van Jaap…”
In het blad Spiegel der Zeilvaart zien Jaap en Yvonne een blauwe aak. Dat lijkt ze wel wat. Op het water komen ze een grijze aak tegen die wel erg lijkt op dat schip uit de Spiegel. Het blijkt dezelfde te zijn. Een drukfout zorgde voor de kleur blauw in het blad. Ze zetten door en laten het schip grijsblauw verven. Bij oplevering is het even slikken. “Grijsblauw was ineens wel heel blauw. We lieten het maar zo”, vertelt Jaap. Zelfs met deze onconventionele kleur werd Geertje uiteindelijk opgenomen in het stamboek.
Net op tijd
Binnen wordt alles net een fractie te groot gebouwd, zodat alles, wanneer het casco wordt geleverd, passend te maken is. In maart 2006 wordt de heg volledig weggesnoeid en wordt het casco met een kraan de tuin in getakeld. Het interieur wordt ingebouwd en Yvonne maakt de kussens. In augustus is het schip klaar en moet het van Deventer naar Lauwersoog voor de doop. Een productiefout in de keerkoppeling maakt het nog spannend. De motor doet het niet meer en Yvonne zwemt de boten naar de kant. Een half uur voor de doop ligt Geertje net op tijd klaar voor vrienden en familie.
Het schip trekt veel bekijks vertelt Yvonne: “Onze dag is pas goed als we een aantal keer gehoord hebben dat we een mooi schip hebben. We lagen aan de buitenkant van de steiger in Lauwersoog, daar komt veel voorbij varen richting het dieselstation. All voorbijvarend krijgen we twee duimen omhoog gestoken, of de sluismeester komt uit z’n hokje en schreeuwt ons een compliment toe.”
‘Nul volentibus arduun‘
Het interieur is volledig naar wens van Jaap en Yvonne. Het is een visserman mét roef. Jaap legt uit: “Ik hou niet van zo’n grote opbouw op een Aak. Ik wilde een visserman, maar ik heb een verstandige vrouw en die wees me op mijn leeftijd. Kruip door, sluip door zag zij niet zitten. Meneer Blom had de oplossing paraat: een lage opbouw op een vissermanromp. De opbouw valt nu achter het zwaard weg, maar Yvonne heeft nu wel stahoogte.”
Binnen is Geertje ook niet standaard vertelt Yvonne. “De indeling is heel erg uitgedacht. Alle ruimte is optimaal benut. Er is geen donker mahonie binnen, maar wel veel hout en er zijn antieke tegeltjes in het interieur verwerkt, net als een bedstee en een houtkacheltje.”
Het mooiste detail van het schip vindt Jaap het mastbordje. “Een tante heeft dat voor mij gesneden. Erop staat mijn lijfspreuk ‘Nil Volentibus Arduun’ (Niets is moeilijk voor hen die willen, red). Dat bordje gaat er ook af en wordt niet verkocht!”
Voor elke zoon één
Jaap is een man met vele talenten en dat zit in de familie. Zijn vader bouwde ook bootjes. In diverse scheepvaartmusea in het land staan modellen van Jaaps vader. Jaap zelf kan er ook wat van en na een enkel exemplaar van Geertje te hebben gemaakt kreeg hij van zijn drie zoons de vraag wie het modelletje zou krijgen. “Nou, toen heb ik er nog maar twee gebouwd!” In acht jaar tijd zijn de drie modelletjes een feit.
Verkoop
Veertien jaar lang speelt Geertje een grote rol in het gezin Bosch. De Duitse eilanden, de Wadden en Friesland worden frequent bezocht. Gezondheidsproblemen gooien uiteindelijk roet in het eten. Hoeveel Geertje ook betekend heeft voor het gezin, als het niet meer gaat, dan gaat het niet. Er wordt besloten om de boot te koop te zetten. Zoon Marc, ook een zeiler, vertelt over het proces: “We hebben vaak de discussie gehad om het voor pappa makkelijker te maken aan boord. Er waren te veel nadelen. Of de boot wordt lelijk, of het wordt heel duur of je haalt het karakter uit de boot.”
Yvonne vult aan: “Elektrische lieren aan boord plaatsen is een investering van duizenden euro’s en het is de vraag of dat het waard is. Bovendien is het alleen maar uitstel van executie. Als we haar nu verkopen kunnen we hopelijk ook nog plezier hebben van een ander schip.” Jaap is in gedachten al verder en kijkt al naar een motorbootje, maar geeft ook aan hoe moeilijk het was om Geertje te koop te zetten. “We hebben beide staan janken toen de makelaar weg was. Ik had er moeite mee om het ’te-koop-bordje’ op te hangen. Het schip is helemaal mijn stijl en vol mooie herinneringen.”
Op zoek naar een tweedehands Blom Aak? Nieuwsgierig naar de verkoopadvertentie en de verdere details van het schip? Klik HIER om naar Botentekoop te gaan.
Tweedehands boot kopen
Eerder verscheen op Zeilwereld een artikel met 10 tips voor het aanschaffen van een tweedehands boot. Mocht je een boot op het oog hebben, lees dan eerst dit artikel en voorkom teleurstellingen.
Disclaimer: Zeilwereld heeft deze boot op eigen initiatief uitgekozen voor deze rubriek en wordt niet betaald door de verkoper of door een verkoopplatform.
Beeld: privéarchief Jaap & Yvonne Bosch & Els Knol-Licht