Advertentie
Of je nu bootloos bent of al een schuit bezit, of je nu zoekt naar een nieuwe boot of niet, veel zeilers verliezen zichzelf al snel op verkoopsites als Botentekoop of Marktplaats. ‘Lekker bootjes kijken’ heet dat. Ideeën opdoen, gekke dingen spotten en misschien wel verliefd worden op je droomboot. In de rubriek Tweedehands Uitgelicht kijken we naar bijzondere tweedehands boten die te koop liggen. Boten waar meer achter schuilt dan je op eerste gezicht zou denken. In deze eerste editie een 28-voeter uit 1989, een Victoire 855.
Klein maar snel
Dick Koopmans Jr. tekende de Victoire 855 en bouwde het eerste bouwnummer in 1989 zelf naar eigen wens af. De mal voor de 855 was een aan de achterkant verlengde mal van de Victiore 822. De boot werd licht en stijf gebouwd door een binnenschaal achterwege te laten en Coremat te gebruiken voor romp en dek. Ten opzichte van de Victoire 822 kreeg de boot nog een langere mast, de opbouw werd enigszins verhoogd en als enige Victoire kreeg de 855 een balansroer. Wat tevens afwijkt van de reguliere Victoire 855 is de fractionele tuigage met bakstagen. Koopmans: “De 855 werd gezien als een sportief instapmodel. Het balansroer stuurt de boot rap rond de boeien, maar is ook gunstig voor de uiteindelijke prijs. Toentertijd kon je een 855 voor zo’n 80 duizend gulden kopen. Het aanbouwen van een scheg zou de boot zeker duizend euro duurder hebben gemaakt.” Het werd Koopmans’ tweede boot, na een Draijertje waar hij zelf een kajuitje op bouwde.Spartaans
Binnen is het interieur van Incastern, zoals Koopmans zijn boot noemde, spartaans. Het bed in de punt moet wijken voor een ruime zeilberging en zo zijn er meer zaken waarbij het zeilen voor comfort komt. Dat is niet gek; Koopmans had flinke plannen met de boot. De eerste twee jaar zeilt Koopmans zelfs zonder vaste motor: “Ik had de keuze tussen een mast en een stel zeilen, of een inboord motor. Ik ging natuurlijk voor het eerste en voer met een buitenboordmotortje. Ook met licht weer was de boot daarom snel.” “In een wedstrijd waar ik zo’n anderhalf uur voor de nummer twee over de finish ging, kreeg ik een protest aan m’n broek omdat ik de motor zou hebben gebruikt. Toen ik vroeg of ze een motor achterop hebben gezien was het protest snel van tafel. Ze konden niet geloven dat ik geen inboord had.” Later kwam er een kleine Ruggerini motor in. Koopmans: “Die kan je zelfs met een touwtje starten!”Ik heb een enkele keer zo hard van een golf gesurft dat er meters hoog buiswater om de boot vloog en ik geen horizon meer kon zien – Dick Koopmans Jr.
40.000 mijl in zes jaar
Koopmans vaart de 28-voeter als een grote boot. Twee keer vaart hij met Incastern naar de Azoren, maar ook Schotland en Noorwegen worden bezocht. “Het was een prima bootje voor op zee. Misschien niet heel comfortabel aan de wind. Het is een kleine boot, dus wel wat bewegelijk. Bij Finisterre ging ik een keer bijna plat, maar je weet dat dat kan gebeuren met zo’n bootje. Ik denk dat ik in zes jaar tijd tegen de 40.000 mijl heb gevaren met het bootje. Regelmatig deden we een weekendje Pin Mill vanuit Lelystad. Vrijdagmiddag vertrokken we en maandagochtend waren we weer terug. Dat zijn al best snel veel mijlen.”Royaal boven rompsnelheid
Niet alleen werd er veel mee gevaren, de 855 blijkt ook verrassend snel: “Ik ben een keer in negen dagen van de Azoren naar Ierland gezeild,” vertelt Koopmans. “Per etmaal voeren we 153 mijl en dus hebben we die negen dagen lang continu royaal boven de rompsnelheid gevaren. Met een waterlijn van zes en een halve meter is dat best rap. Ik heb een enkele keer zo hard van een golf gesurft dat er meters hoog buiswater om de boot vloog en ik geen horizon meer kon zien.”Meteen verkocht
Uiteindelijk stapt Dick Koopmans over op een grotere boot. Incastern vindt via twee andere eigenaren z’n weg naar Martin Riemslag die hem in 2012 koopt. Riemslag: “Vanaf kinds af aan was ik al gek op Koopmans-ontwerpen. Ik keek veel naar Breehorns, Victoires en ook de Sentijn vond ik mooi. Toen ik mijn eerste boot wilde kopen keek ik dus al snel naar een Koopmans-achtige boot. Uiteindelijk was de keuze tussen een Kustvaarder I, een stalen boot met een houten mast, en de Victoire 855. Ik koos voor veel modernere zeilen.” Riemslag vindt de 855, die inmiddels de naam Schaggelaer draagt, op Botentekoop. “Er zat een foto bij de advertentie waarbij de boot voor de Butt & Oyster in Pin Mill lag. Het verhaal eronder vertelde over de zeewaardige kwaliteiten van de boot en dat Dick Koopmans Jr. de eerste eigenaar was geweest. Ik heb meteen contact opgenomen en kort daarna een proefvaart gemaakt. Ik was meteen verkocht.'” Dat het een pittige 28-voeter is, wist Riemslag, toch blijft hij zich keer op keer verbazen: “Deze boot pakt iedere vlaag mee, waardoor je vrij gemakkelijk uitloopt, zeker met de gennaker erop. Ik heb regelmatig 36-voeters bij kunnen blijven en ben soms zelfs op ze uitgelopen.”Aanpassingen
Toen Riemslag de boot kocht was er het nodige aan veranderd. Maar nog altijd is het van binnen een aardig recht toe recht aan boot, vertelt Riemslag. Er zijn nog steeds sporen te vinden van de eerste eigenaar. “Het door Koopmans zelf getimmerde keuken- en navigatieblok staan er nog in. Op het dek zijn de horizontale lieren ongewijzigd; je zit dan laag bij de mast te lieren en je kunt je daar heel goed schrap zetten.” Wel moest er na aanschaf nog een hoop gebeuren. “In de afgelopen jaren heb ik het nodige aangepast. De mast is vernieuwd, er zit dikkere verstaging op en een buiskap. Ook heb ik er een nieuwe preekstoel op gezet. De oude stak flink uit aan de voorkant en dat was met de gennaker niet prettig. Nu zit er een uitschuifbare boegspriet op.” De binnenkant heeft de nodige aandacht gehad vertelt Riemslag: “De vorige eigenaren hebben al wat verbeteringen doorgevoerd ten behoeve van comfort en een scheepstimmerman heeft voor mij het interieur aangepakt.” De kleine Ruggerini is niet vervangen. Wel staat die inmiddels onder een mooie trap. In de afgelopen acht jaar vaart de, inmiddels tot Sultan of Swing omgedoopte 855, vanuit Medemblik langs alle kustlijnen van Nederland. “Ik had wel plannen om over te steken naar Engeland, maar dat is er nooit van gekomen. Er zat ook een Navik windvaanstuurinrichting op, maar die heb ik verkocht. Een ST2000 stuurautomaat volstond prima op het IJsselmeer, het Wad en de Noordzee.”Tweestrijd
Aan alles komt een eind. “Vaak ging ik op vrijdag vanuit mijn werk naar de boot,” vervolgt Riemslag. “Ik lag dan in het donker nog op Texel. Nu hebben mijn vriendin en ik een baby en moeten we op een andere manier recreëren op het water. Ik blijf zeker zeilen, maar ik zou graag een grotere boot hebben met een extra hut hebben, zodat je met een bevriend stel, of met opa en oma ook een weekend weg kunt met wat privacy. Een Koopmans ontwerp met een midzwaard vind ik erg interessant. Maar soms twijfel ik ook nog en dan denk ik dat ik de boot gewoon moet houden. Dan is dit gewoon de boot voor de komende jaren. Die keuze is wel lastig. Ik zoek naar een liefhebber die ziet wat dit voor boot is en weet wat de boot kan.”Sportieve toerboot
Na alle aanpassingen is het wel een andere boot geworden dan hoe de 855 was met Dick Koopmans als eigenaar. Koopmans: “De bedoeling was een snel bootje zonder poespas. Met de aanpassingen is het wat meer een standaard Victoire 855. Het is meer een toerboot geworden, maar nog altijd is het best een sportief bootje. Als hij wat lager ligt door het gewicht is dat ook niet zo erg; de waterlijn wordt ook wat langer.” Een typische doelgroep voor de Victoire 855 is er niet per se, vindt Koopmans: “Ik zie de standaard 855 vaak in Friesland varen met een ouder echtpaar. Maar ik denk dat deze boot ook uitermate geschikt is voor iemand tussen de 25 en 30 die regelmatig naar Engeland wil zeilen. Ik denk dat die doelgroep misschien nog wel het meeste plezier uit die boot weet te halen.”Te koop
Ondanks de twijfel staat de Victoire 855 dus voor de vierde keer te koop. Dick Koopmans weet nog goed hoe het ging toen hij Incastern verkocht. “Ik was behoorlijk chagrijnig dat ik drie weken nodig had om de boot te verkopen. Toentertijd was dat echt lang. Ik had vijf of zes reacties en dat was niet zoveel. Als je dat tegenwoordig lukt heb je een goede handel!” Nieuwsgierig naar de verkoopadvertentie? Klik HIER om naar Botentekoop te gaan.Tweedehands boot kopen
Kortgeleden verscheen op Zeilwereld een artikel met 10 tips voor het aanschaffen van een tweedehands boot. Mocht je een boot op het oog hebben, lees dit artikel dan eerst door en voorkom teleurstellingen. Disclaimer: Zeilwereld heeft deze boot op eigen initiatief uitgekozen voor deze rubriek en wordt niet betaald door Koopmans Jachtontwerpers, de huidige eigenaar of door een verkoopplatform.Beeld: privéarchief Dick Koopmans Jr. & Martin Riemslag