Abhilash Tomy: “Solo non-stop de wereld rond is verslavend”
Door Riemer Witteveen | 27 juli 2022
Advertentie
Vanuit Île Amsterdam, midden in de Indische Oceaan, stuurt de Indiase zeiler Abhilash Tomy me in 2018 een berichtje. Het gaat goed. Hij heeft de storm overleefd. Drie dagen lang lag hij met een meervoudig gebroken rug op zijn ontmastte scheepje Thuriya, een replica van Sir Robin Knox-Johsnton’s Suhaili, speciaal gebouwd voor de tweede editie van de Golden Globe Race. Vier jaar later bereidt hij zich wederom voor op de Golden Globe Race. Maar waarom zou je?
Nederlands tintje
Voorafgaand aan die race ontmoet ik Abhilash in Medemblik. Met behulp van jachtbouwer Johan Vels legt hij de laatste hand aan het schip. Beslag wordt op het dek geschroefd en het interieur voorzien van handigheden voor onderweg. Het schip ziet er prachtig uit en Abhilash is in opperbeste stemming. In 2013 zeilde hij al de geschiedenisboeken in door als eerste Indiër non stop de wereld rond te zeilen. Ook die omzeiling had een Nederlands tintje: Johan Vels overzag de bouw van de Tonga 56, naar een ontwerp van Van de Stadt. Nu wordt Abhilash bijgestaan door niemand minder dan Dick Koopmans, die de campagne van Mark Slats managede tijdens de Golden Globe Race van 2018.
Abhilash en ik hebben vanaf dat eerste moment in Medemblik een klik. We hebben dezelfde kijk op boten, lachen wat af en sparren over het verleden en de toekomst van de bijzondere race die jaren later door de Australiër Don McIntyre opnieuw leven wordt ingeblazen.
Trots vertelt hij me in de loop van 2021 dat het waarschijnlijk gaat lukken om opnieuw deel te nemen. Na het verplichte gedoe met sponsoren zeilt Abhilash afgelopen voorjaar samen met Dick Koopmans zijn nieuwe Rustler 36 naar Den Oever. Daar gaat ze op de kant voor een flinke refit. De boot wordt omgedoopt naar Bayanat, de naam van de sponsor. Hoewel de boot ook aan de vorige Golden Globe Race deelnam, deze niet uitzeilde en vervolgens nauwelijks mijlen heeft afgelegd is er wel veel werk aan de winkel. De zelfstuurinrichting wordt vervangen door een Windpilot, de boot wordt donkerblauw geschilderd, de zeilen tuigage en de nodige hardware wordt vervangen om zo te voldoen aan de eisen van Dick en Abhilash.
Titanium in z’n rug
Abhilash’ vorige boot Thuriya ging verloren in de Indische Oceaan. Het tweemastertje werd volledig nieuw gebouwd voor de race en was de enige replica van de boot waarop Sir Robin Knox-Johnston de eerste man werd die solo en non-stop de wereld rondvoer. De storm die ook Mark Slats de nodige problemen bezorgde nekte Abhilash. Hij werd gered, maar moet het nu doen met vijf ruggenwervels die tot één zijn vermaakt met titanium.
Als je boot vol zit met internet, gps’en enzovoorts, dan ben je veel minder bezig met wat zich buiten afspeelt.
Abhilash Tomy
Waarom zou je na zo’n bijna-doodervaring en een reeds voltooide omzeiling nogmaals mee willen doen? Abhilash: “Non-stop en solo de wereld rondzeilen is verslavend! Bovendien was de eerste keer was niet in wedstrijdverband en een race zeilen met de boten en methoden van vroeger sprak me aan. Het is ook nog eens stukken goedkoper dan een wedstrijd met moderne boten. In 1968 waren er niet zoveel regels als nu. Maar door die regels is er wel meer gelijkheid in het veld, anders zou je ook rijkelui met foilende IMOCA’s zien en dat is natuurlijk niet eerlijk. Deze race vereist een hele andere skillset dan bijvoorbeeld een Vendée Globe of een gemiddelde transatlantische race. Je hebt nu wel radarreflextors en ais alarmen, dus dat maakt het al een stuk veiliger dan toen. Maar op deze manier leef je dichter bij de zee. Als je boot vol zit met internet, gps’en enzovoorts, dan ben je veel minder bezig met wat zich buiten afspeelt. Dat maakt het een ervaring met minder stress. Je zit niet continu naar een scherm te staren.”
“Maar er gaan mensen dood tijdens dit soort wedstrijden,” zeg ik. “In de eerste editie van de race die startte in 1968 was het Donald Crowhurst die het niet overleefde en je was zelf ook bijna dood geweest in de afgelopen editie. Zit dat je niet in de weg?” Op die vraag antwoordt Abhilash nuchter. “Ik heb besloten pas dood te gaan in 2065. Ook deze race zal ik dus overleven.” Astrologie biedt hem houvast.
Vier ja na de start van de vorige race staat Abhilash, nu 43, ook anders in de voorbereidingen. “In 2018 Was ik heel erg bezig met alle kleine zaken rondom de voorbereidingen. Nu heb ik veel vertrouwen in anderen om me heen, met name Dick Koopmans. Ik vertrouw hem volledig met de problemen die we hebben met het klaarmaken van de boot. We zijn nu in Den Oever omdat Dick hier woont. Het is een fantastische plek zonder afleidingen. Gewoon werken, eten slapen en niets meer.” Ook deze keer kan Abhilash rekenen op steun van het thuisfront. “Mijn vrouw gelooft dat ik geen gelukkig persoon ben als ik niet ga zeilen, daarom laat ze me weer gaan.”
Één versus twee masten
De eerste boot waarmee Abhilash een rondje wereld deed was een 56-voeter, de tweede een 32-voeter. Dit keer weer een hele andere 36-voeter. Waarom deze boot en wat zijn de verschillen? Abhilash: “Ik heb me als laatste van alle deelnemers ingeschreven voor de Golden Globe Race van 2022. Er was dus geen tijd om naar de beste boot te zoeken. Deze was al redelijk goed voorbereid op en daardoor waren we in staat om in korte tijd klaar te zijn voor de start.” Met nog een week voor zijn vertrek vanuit Nederland woont Abhilash al aan boord. “Het scheelt heel veel tijd. Als ik in een huis zou wonen zou ik eerst eten en douchen voordat ik begin met werken. Nu sta ik op en begin ik meteen met de nodige klusjes.”
De bezaanmast ga ik nog wel missen. Het kon vervelend zijn in gebruik, maar voor de trim van de boot was het fantastisch
Abhilash Tomy
“Kijk,” zegt Abhlash, “dit is een oude boot. De vorige boot leek wel oud, maar was nieuw. Die vorige was een heel oud ontwerp, en dit is dan weer een moderner ontwerp en ook nog vier voet langer. Genoeg verschillen dus. Ik geloof dat deze boot ergonomisch beter is dan die vorige voor zo’n reis rond de wereld. De bezaanmast ga ik nog wel missen. Het kon vervelend zijn in gebruik, maar voor de trim van de boot was het fantastisch. Ik had een keer problemen met de autopiloot, maar met een goed getrimde bezaan zeilde de boot zichzelf in 30 tot 40 knopen wind.” Zo vlak voordat Abhilash zijn kwalificatiemijlen gaat varen richting de start van de proloog in Gijon, Spanje is hij erg te spreken over de huidige staat van de boot. “We bereiken onze doelen, dus dat is goed. Ik hoop met deze boot en mijn voorbereidingen zeker in de top 5 te finishen.”
Zo vlak voordat Abhilash zijn kwalificatiemijlen gaat varen richting de start van de proloog in Gijon, Spanje is hij erg te spreken over de huidige staat van de boot. “We bereiken onze doelen, dus dat is goed. Ik hoop met deze boot en mijn voorbereidingen zeker in de top 5 te finishen.”
Aan de start komen
Het is niet raar dat niet veel zeilers zijn die kunnen zeggen dat ze non-stop en solo rond de wereld hebben gezeild. Het kost namelijk klauwen vol met geld om dit te kunnen doen. Ook voor Abhilash was het wederom een worsteling. “Iedereen heeft problemen om aan de startlijn te komen, zelfs deelnemers die al jaren en jaren bezig zijn met de voorbereidingen. Ik ook!” De campagne van Abhilash is kort en vooral visa-problemen plagen hem. “Ik had een visa geldig voor de start, maar ik zou niet in Frankrijk mogen finishen. Daarom moest ik kortgeleden nog terug naar India om die zaken te regelen. Die tijd gaat af van de tijd die je aan de boot kunt werken.”
De Golden Globe Race is absoluut geen goedkope race vertelt Abhilash verder. “Het is natuurlijk goedkoper in vergelijk met bijvoorbeeld een Vendée Globe. Daar kost een campagne al snel enkele miljoenen. Inclusief boot zit je al snel op een paar 100 duizend dollar, los van het gemis van inkomsten als je bezig bent met je campagne. De meeste deelnemers moeten ook nog eens van buiten Europa hier naartoe komen en dat is ook zeker niet goedkoop.” Is het waard om voor deze race je huis te verkopen? “Als je denkt dat dat het waard is, waarom niet?”
In gesprek met organisator Don McIntyre
Na mijn gesprek met Abhilash Tomy bel ik met Don McIntyre. De ervaren zeiler en organisator die voor de tweede keer de organisatie van de Golden Globe Race op zich neemt. Hij is zeer te spreken over Abhilash en zijn aanpak: “Lang voordat hij zich had ingeschreven voor de editie van 2022 was Abhilash zich al aan het voorbereiden. Zelfs problemen met sponsoring hielden hem niet tegen. Het is een goede zeiler, maar ook een militair met fantastische discipline. Een echte professional en iemand om in de gaten te houden deze race.”
Met nog een maand tot de start van de race staat het nog niet vast hoeveel deelnemers er aan de startlijn zullen verschijnen. Financiële problemen en last minute vertragingen zorgen voor de nodige uitvallers. Don: “Ik ga er nog steeds vanuit dat we 18 deelnemers aan de startlijn zullen zien. De wereld is een gekke plek geworden de afgelopen jaren en het is moeilijk om een campagne rond te krijgen. In een wereld zonder Covid-19 denk ik dat we in ieder geval vijf extra deelnemers zouden hebben. Dat er zo kort voor de start nog uitvallers zijn vind ik wel verbazingwekkend. Dat is heel anders dan hoe het ging in 2018. Het is dan wel weer een troost dat we al 15 zeilers op de lijst hebben staan voor de editie die in 2026 start.”
Veranderingen
Sinds de vorige editie zijn er de nodige veranderingen doorgevoerd vertelt Don. “De grootste verandering is de datum van de start. Die is nu twee maanden later. We hadden echt niet verwacht dat de boten zo snel zouden zijn. De deelnemers waren te vroeg in de zuidelijke oceaan, met de nodige problemen als gevolg. Ook zijn de kwalificatie-eisen aangescherpt. Je moet nu 8000 oceaanmijlen hebben gezeild, plus 2000 solomijlen en ook nog eens 2000 mijlen met de boot en windvaanstuurinrichting waarmee je de Golden Globe Race gaat zeilen. Abhilash moet dus opnieuw kwalificeren omdat hij met een nieuwe boot vaart. Een andere grote verandering is dat een Weatherfax is toegestaan. Daarmee kunnen de deelnemers weerkaarten binnenhalen. Maar het is één ding om dat aan boord te hebben, maar iets anders om te weten hoe je die oude technologie moet gebruiken en die kaartjes moet interpreteren.”
Naast de prijs voor de aanschaf van de boot, denk ik dat je een prima campagne op touw kunt zetten voor rond de 50 duizend euro
Don McIntyre
Ook met een klein budget
De Golden Globe Race is duur, maar zeker nog altijd bereikbaar voor een gemiddelde zeiler met een droom, vertelt Don. “Het gaat natuurlijk wel op een andere manier dan hoe Sir Robin Knox-Johnston het deed. Vandaag de dag moet je met veel meer rekening houden en dingen aanschaffen, maar in essentie is het nog steeds hetzelfde proces als toen. Als je de Golden Globe Race wilt zeilen heb je vooral passie nodig, niet 400 duizend euro. Lees de Notice of Race, besluit wat je wilt bereiken en hoe, en maak een budget op basis van geld en tijd. Kijk naar Uku Randamaa in de vorige editie. Hij kocht een boot, besloot deze met minimale aanpassingen te gebruiken en verkocht de boot na de race. Hij heeft niet meer dan 20 duizend euro besteed, naast de boot. Natuurlijk als je een boot helemaal wilt refitten, dan ben je meer kwijt, maar dan levert de boot ook meer op als je hem na de race wilt verkopen. Je hebt echt geen 250 duizend euro nodig, ik vind dat echt een idiot aanname. Naast de prijs voor de aanschaf van de boot, denk ik dat je een prima campagne op touw kunt zetten voor rond de 50 duizend euro, inclusief inschrijfgelden.”
Volgens Don is alles een kwestie van goede voorbereidingen en weten wat je wilt. “Als alles ondanks een uitgebreide budgettering helemaal misgaat, dan moet je niet bij mij komen zeuren. Je hebt het allemaal zelf in de hand natuurlijk.” Hoever die passie en toewijding gaat bewijst wel dat Don een boze brief kreeg. Don vertelt me lachend: “De vrouw van een van de deelnemers stuurde me een vrij explicite brief waarin stond dat ik haar leven had kapot gemaakt vanwege de passie die haar man had voor de Golden Globe Race, haha!”
Start
De Golden Globe Race 2022 gaat dit jaar voor de derde keer van start. De deelnemers starten op 4 september in het Franse Les Sables-d’Olonne. Mocht je niet naar de HISWA te Water gaan en nog wat vrije tijd hebben, dan is een tripje naar de Franse westkust wellicht een goed idee. Helaas doen er dit keer geen Nederlanders mee, al heeft de deelname van van Abhilash Tomy natuurlijk wel een Hollands tintje.
Lees ook:
- De schim van Moitessier
- Global Solo Challenge: Ook jij kunt non-stop rond de wereld!
- Kolibri Jachtbouw bouwt houten Class Globe 5.80
Meer informatie over de race vind je op de site van de Golden Globe Race: GoldenGlobeRace.com
Omslagfoto: Riemer Witteveen