Nederlanders op weg naar Vendée Globe 2024

Wat is er allemaal voor nodig om als Nederlandse zeiler deel te nemen aan de grote shorthanded races op internationaal niveau? Met profzeilers Ysbrand Endt en Christa ten Brinke maakten we er een podcast over.

Door Riemer Witteveen | 02 december 2020

Ysbrand Endt Christa ten Brinke

Nederlanders op weg naar Vendée Globe 2024

Door Riemer Witteveen | 02 december 2020

Advertentie

Voor de zomer spraken we al met Ysbrand Endt over zijn ambities en de aanstaande Globe 40, een dualhanded race in etappes rond de wereld met Class 40 raceboten. Dat de Vendée Globe hoog op zijn lijstje staat is geen geheim en ook zijn vrouw en co-schipper Christa ten Brinke heeft die droom. Met de Vendée Globe zo’n drie weken onderweg bezocht ik het zeilerskoppel in hun huis in Hilversum.

Ysbrand Endt
Ysbrand aan het roer van Sanya. Foto: Klaas Wiersma

Van Mini naar VO70

“Samen solo”, dat was het motto toen Ysbrand Endt en Christa ten Brinke zich inschreven voor de mini-transat. Een solowedstrijd over de Atlantische Oceaan in een racebootje van slechts 6.50 meter. Na die wedstrijd zeilden ze vooral samen en schipperden ze Sanya een VO70 waarop Nederlandse zeilers werden opgeleid voor een carriëre onder zeil. Maar wedstrijden op hoog niveau spelen een grote rol in het leven van de twee.

Beluister hier de podcast:

Oud versus nieuw

“We hebben op zoveel schepen gevaren dat we wel weten wat we willen.” vertelt Christa. “We worden allebei niet blij van zo’n oude boot als die van Pip” vertelt Christa. Ik zou zeker voor een foiler gaan, maar ik denk wel dat Ysbrand eerder een nieuwer schip wil dan ik. Zodra we een project van de grond kunnen krijgen zullen we het al heel snel doen. Maar van tevoren al weten dat je achteraan mee vaart, dat biedt ons niet genoeg uitdaging.”

Christa ten Brinke in haar element. Foto: Klaas Wiersma

Foilen?

Het had niet veel gescheeld of het was in deze editie van de Vendée Globe al niet meer mogelijk om zonder foils deel te nemen. Voor de avonturiers die voor een ‘habbekrats’ een boot aanschaffen zou dat een flinke klap zijn. De prijzen voor foilende boten lopen al snel in de miljoenen. Maar Ysbrand en Christa willen meedoen voor een podiumplaats.

LinkedOut IMOCA
Foilen is de toekomst. Foto: François Van Malleghem/IMOCA

Ysbrand: “Voor een nieuw schip ben je zes miljoen euro kwijt. De Franse overheid betaalt daar 60 procent aan mee, dat gaat in Nederland niet gebeuren. Een Frans bedrijf te vinden dat een Nederlander zou willen sponsoren is echt heel lastig. Laat staan als we dat allebei zouden willen doen. Maar voor een Fransoos is de rekensom dus wat positiever.” De kans is dus veel groter dat er een tweedehands boot aangeschaft kan worden en hopelijk is dat een nieuwere foiler.

Niet het eerste koppel

Mocht het Ysbrand en Christa lukken om samen aan de start te verschijnen, dan zijn ze niet het eerste getrouwde stel dat dit voor elkaar krijgt. Samantha Davies verscheen voor de derde keer aan de start van de Vendée Globe. De afgelopen editie deed ze niet mee, maar haar man, Romain Attanasio wel. Deze editie is bijzonder; zowel Sam als Romain varen de wedstrijd wie als eerste weer thuis is in Frankrijk bij hun zoontje Ruben.

Romain Attanasio en zijn vrouw Sam Davies. Foto: Jean-Marie Liot/ALEA

Concessies doen

Wat is er voor nodig om een succesvol professioneel zeiler te worden? “Het is veel afzien” zegt Ysbrand. Volgens Christa gaat het voornamelijk om het opzoeken van je grenzen. “Niet alleen tijdens het zeilen, maar ook als mens. Je moet dus veel concessies doen in je leven.” Zonder slaap en eten moet je toch door en dat gaat ver. Maar je moet door en, zegt Christa, het het is voor 10 procent leuk en voor 90 procent zwaar. “Maar die 10 procent maakt het het meer dan waard.”

Christa en Ysbrand na aankomst in Salvador de Bahia, Brazilië. Foto: Breschi/Mini-Transat 

Andere Nederlanders

Ook Mark Slats heeft meerdere malen aangegeven de Vendée Globe te willen varen. Deze maand roeit hij weer naar de overkant van de Oceaan in een poging om alle records aan gort te roeien met zijn partner Kai Wiedmer. Of hij daarna stappen zet richting de Vendée Globe 2024 of wellicht zijn pijlen richt op de Golden Globe 2022 is nog niet bekend. Zijn Rustler 36 Ohpen Maverick heeft hij nog altijd in bezit.

Mark Slats Rustler 36
Mark Slats onderweg in de Golden Globe Race in 2018.
Foto: Christophe Favreau/PPL/GGR

En dan is er nog zeiler Erik de Jong die met zijn eigengebouwde schip in de wateren van Alaska rondvaart. Er zijn plannen voor een campagne met een duurzaamgebouwde IMOCA genaamd ‘Green Vendée‘. Op de website van het project lees je het volgende (in het Engels): “Ongeveer 35 tot 40 ton aan afval wordt er geproduceerd bij de bouw van een romp en dek, die samen minder dan 1800 kilo wegen, en dan is er nog niets gezegd over de hoeveelheid energie die er nodig is om het carbon te produceren en later te recyclen.” Een mooi en ambitieus project met het oog op de toekomst. Zou het lukken om alle vier de Nederlanders aan de startlijn te krijgen?

Extra: Video ‘Samen Solo’

Van de minitransat van Ysbrand Endt en Christa ten Brinke is een korte film gemaakt met beelden voor, tijdens en na de race:

Meer lezen

– De Grootse plannen van Ysbrand Endt
– De zes vrouwen in de Vendée Globe 2020-2021
– Vendée Globe analyses van dag tot dag
– 10 gave Vendée Globe video’s

Beeld: met dank aan Klaas Wiersma Media

Beluister ook deze podcasts:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

1 reactie

  1. Gerard Slump op december 3, 2020 om 1:30 pm

    Erg leuk interview, ik heb genoten!

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

1 reactie

  1. Gerard Slump op december 3, 2020 om 1:30 pm

    Erg leuk interview, ik heb genoten!

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.