Klaar voor de start! De Azoren and Back Race (AZAB)
Door Riemer Witteveen | 06 juni 2023
Advertentie
De Azoren and Back Race, vaak de AZAB genoemd, is op zaterdag 3 juni weer van start gegaan. De dag voor de start bel ik Klaas Jan Kroon. Hij komt net uit de laatste briefing over veiligheid onderweg en de startprocedure. Hij zit vol energie en is er naar eigen zeggen helemaal klaar voor. “We hebben nog een klein probleempje met de Iridium Go, maar dat is echt het laatste dat moet gebeuren hoor!”
Elke vier jaar, sinds 1975
In 1968 zeilen vier Britten van Plymouth naar New York. De winst van deze eerste transatlantische jachtrace, de voorloper van de OSTAR, gaat uiteindelijk naar niemand minder dan Sir Francis Chichester met zijn Gypsy Moth II. Vier jaar later oppert zeiler Christ Smith in een brief naar het Engelse blad Yachting Monthly dat een goedkopere en wat kortere offshore wedstrijd wenselijk is. De Azoren worden gekozen als bestemming en de formule is een schot in de roos.
De 1200 mijl heen en 1200 mijl terug spreekt tot de verbeelding van veel schippers en 52 schepen verschijnen uiteindelijk aan de start. Het grote succes van de eerste editie zorgt ervoor dat elke vier jaar daarop weer een AZAB wordt gezeild, voor solozeilers, maar ook voor dualhanded zeilers.
Van idee naar plan
De AZAB prijkt al lang op de bucketlist van Klaas Jan. “Die voorbereiding begint natuurlijk met een idee. Mijn vrouw vertelde zo’n twee jaar geleden dat ze ging opstappen op een boot in de Markiezen. Daar had ik geen zin in, haha! Toen bedacht ik me dat ik ook wat kon afstrepen van mijn bucketlist en dat werd al snel de AZAB. Het lijkt me zo’n gave race; de Azoren zijn echt het Hawaï van Europa. Anderhalf jaar geleden hakte ik de knoop door.”
Niet solo
Er komen heel wat zaken kijken bij de voorbereiding voor een wedstrijd van twee keer 1200 mijl, en daar kwam ook Klaas Jan achter. “Als het wat concreter wordt, ga je je verdiepen in de veiligheidseisen. Maar ook moest ik bepalen met wie ik wilde zeilen. Ik zeil veel solo op mijn boot Inspirit een Dehler 39SQ, maar wilde dit niet solo doen. Dit is best een groot event en het is gewoon gezelliger om het met z’n tweeën te doen. Je kunt dan alles wat je ziet en doet delen en dat is leuk. Onderweg hier naar Plymouth toe hadden we 25 dolfijnen om de boot heet. Dan sta je toch met z’n tweeën op het dek te genieten.”
Oscar Binder werd de co-schipper, vertelt Klaas Jan. “Het moet goed matchen, niet alleen wat zeileigenschappen en zeemanschap betreft, maar ook sociaal. Ik vaar ook full crew met Oscar en het klikt heel goed.”
Kwalificatie en veiligeidseisen
De organisatie neemt de veiligheid van de deelnemers zeer serieus. Er moet dan ook een kwalificatie gezeild worden van 300 mijl met dezelfde boot en bemanning als tijdens de wedstrijd zelf. “Van die 300 mijl moet je 100 mijl upwind, 100 mijl halve wind en 100 mijl downwind varen,” vertelt Klaas Jan. Wij gingen IJmuiden uit en gingen eerst maar kruisen richting Scheveningen. Het was een gekl idee om ergens te varen, zonder ergens naartoe te varen. Na dik 100 mijl de wind van voren te hebben gehad zetten we koers richting schotland en voeren we 60 mijl halve wind. Toen 100 mijl met de wind mee en toen weer halve wind wat mijlen richting Belgische kust. Een goede eis van de organisatie. Je leert elkaar zo goed kennen.”
De boot wordt grondig onder handen genomen. “De kiel en de mast zijn geïnspecteerd en je moet alles voor elkaar krijgen aan boord. Maar we liggen nu in Falmouth!” Zegt Klaas Jan blij. “We hebben een behoorlijk zware keuring achter de rug. Die zijn we doorgekomen. Maar je raadt het
niet. Alles werkte. Wil ik tijdens de keuring de AIS opstarten, doet ie het niet! “Gelukkig zijn ze heel hulpvaardig en zit er inmiddels een nieuwe AIS in de boot. De vorige was al 10 jaar oud. En het nadeel van elektronica is dat het werkt of niet werkt, niet half. Ik heb nu alle vertrouwen in de boot.”
Geen illusies
Hoewel de AZAB een wedstrijd is, zien vele deelnemers het vooral als prestatietocht. Klaas Jan is dan wel een goede wedstrijdzeiler, voor het podium gaat hij niet. “Ik wil best presteren deze wedstrijd, maar ik heb onvoldoende tijd gehad om mijn IRC-meetbrief te optimaliseren. Ik heb geen illusies dat we op het podium komen. Maar wat is het verschil? Je probeert gewoon die boot hard te laten lopen en we doen altijd ons best.”
Zeven Nederlandse boten
“Er doen nu zeven Nederlandse boten mee. Dat is heel leuk!” zegt Klaas Jan. “Waaronder Jan Kees Lampe met LaPromesse een open 40, die heeft nog een record in de boeken staan! Madelon Kuiper is er ook met haar Winner 950 Bliss, daar neem ik mijn petje voor af! Al die Nederlandse zeilers zijn leuk gezelschap en we hebben goede contacten.”
Weersverwachting
Het weer voor de eerste paar dagen na de start lijkt erg gunstig. Klaas Jan: “Er staat al een week of zes een noord noord-ooster wind, met een klein lagedrukgebied precies boven de Azoren. Voor komende dinsdag of woensdag kan dat 40 tot 45 knopen opleveren. De ontwikkeling van dat laag moeten we wel in de gaten houden. Zoals het er nu uitziet zien we daar ook een windstiltegordel uit ontstaan, of een zuid zuid-oosterwind. Dat zou weer wat tegenwind zijn, maar dat verandert natuurlijk elke dag. Het is nog een dikke week weg, dus ver vooruit. Voor ons is het zaak om onderweg de gribfiles binnen te kunnen halen en dat de meteo aan boord op orde is. 20 juni mogen we weer terug naar Engeland voor de tweede etappe, maar daar zijn we nog totaal niet mee bezig.”
Lekker ritme
“Ik kijk het meest uit naar in wat voor gemoedstoestand ik kom na een dag of vier,” vertelt Klaas Jan. “Tot vandaag, de dag voor de start, ben ik gewoon aan het werk geweest. Dus het is straks ook een kwestie van loslaten en gaan. Ik denk wel dat ik een lekker ritme terecht kan komen straks. En de aankomst na 1200 mijl. Om dan de Azoren in de verte te zien opdoemen en dan denken ‘Hé, we made it!‘ Het is toch een oceaanwedstrijd. Ik heb wel aantal keer de Driehoek-Noordzee gezeild en de CAM-race een keer of 15. De langste etappe die ik heb gevaren is ruim 600 mijl. Deze etappes zijn twee keer zo lang!”
Deadline: thuis voor de 24-uurs
Naast zeiler is Klaas Jan ook een organisator van zeil-events. Zo is hij wedstrijdleider voor de 24-uurs. Het betekent dat hij een strakke deadline heeft om terug te zijn in Nederland. “Ik wil de eerste week augustus terug zijn. Dan moeten we volle bak aan de slag met de organisatie van de 24-uurs organisatie. Daar zijn we ook nog druk mee bezig tussendoor!”
De race kun je volgen via de website van de organisatie en via de Yellow Brick Tracker.
De Deelnemerslijst kun je HIER bekijken.
Lees ook:
- AZAB-zeilster Madelon Kuiper in de Round Denmark Race
- Jules Bänffer over zeilen rondom de magische Azoren
Omslagfoto: Gerard Abma