Advertentie
De 37e America’s Cup is van start en het wordt een spannende strijd tussen INEOS Britannia en Emirates Team New-Zealand. Het is voor de Engelsen een kans om the Auld Mug terug te brengen naar de bakermat van de cup. Voor de Kiwi’s zou het de derde cup op een rij betekenen. We verwachten een mooie strijd op het water. Het team dat als eerste 7 wedstrijden heeft gewonnen wint de Cup.
Lees ook:
- Nederlandse vrouwen zesde in de Puig Women’s America’s Cup!
- Finale Louis Vuitton-Cup: INEOS vs. Luna Rossa
- Nazomermagazine: America’s Cup: Etalage en Snelkookpan
Dag 6 (19/10): Emirates Team New Zealand wint America’s Cup
We hadden het al even zien aankomen. En met een race die niet heel anders verloopt dan de races die we eerder hebben gezien, is het ook geen verrassing. De Kiwi’s winnen de America’s Cup met 7 tegen 2. Een bittere pil voor de Britten, maar de punten laten er geen gras over groeien. De Kiwi’s zijn gewoon veel beter.
En nu? Binnenkort blikken we vooruit op de 38e America’s Cup. Wat hopen we, wat verwachten en wat weten we al? Je leest het op Zeilwereld.
Dag 5 (18/10): Matchpoint lonkt
Stand: 6-2 in het voordeel van Nieuw Zeeland
Race 7 & 8 – Kiwi’s superieur
Het is een pittige dag voor de Britten. De Kiwi’s trekken zich weinig aan van de twee verloren wedstrijden op woensdag en laten zien welk team het beste is. INEOS maakt wat tactische foutjes en ziet zichzelf in beide races al vrij vroeg achter de Kiwi’s aanvaren. Hard zeilen is niet genoeg, de Kiwi’s zijn gewoon superieur.
Matchpoint in het weekend
Er gaan geruchten dat de twee wedstrijden op 16 oktober bewust verloren zijn. Hierdoor valt het matchpoint nu in het weekend, wat meer mensen in staat stelt om naar Barcelona af te reizen om de wedstrijden bij te wonen, op het water of vanaf het land. Na de prestaties van vandaag gezien te hebben, lijkt dat niet eens een heel onwaarschijnlijk scenario.
Foto: Ian Roman / America’s Cup
Dag 4 (16/10): INEOS Slaat terug
Stand: 4-2 in het voordeel van Nieuw Zeeland
Race 5 – Kiwi’s spartelen
In de pre-start maakt Emirates Team New Zealand een fout en valt Taihoro van z’n foils. INEOS ziet z’n kans schoon en belemmert de Kiwi’s om weer terug op de foils te klimmen. Een comfortabele voorsprong van ongeveer een kilometer zorgt ervoor dat ze hun eerste race in de wacht slepen. INEOS is nog niet uitgeschakeld en de winst is goed voor het team van Ben Ainslie.
foto: Ian Roman/America’s Cup
Race 6 – Sterke pre-start voor INEOS
Ook in de tweede race van dag 4 van de America’s Cup doen de Britten goede zaken. Met een snelheidsverschil van ongeveer 8 knopen ten opzichte van de Nieuw Zeelanders schiet Rita over de startlijn. De voorsprong bouwt zich uit naar ongeveer 200 meter gedurende de race. Het is een echt spannende matchrace en de mannen van INEOS laten zien dat ze echt wel kunnen zeilen, ondanks de grote achterstand. Vooral de eindfase van de wedstrijd is spannend. Eindelijk is het weer een wedstrijd van 8 etappes, omdat er voldoende wind staat om goed en stabiel te kunnen foilen. In de laatste etappe komen de Kiwi’s nog bijzonder dichtbij en houden de fans hun adem in. Wordt het 5-1 of 4-2? Met een voorsprong van slechts 7 seconden winnen de Britten de wedstrijd. Maar de hete adem van de Kiwi’s is toch bijzonder. Ze weten zich goed terug te vechten en laten zien dat ze de snellere boot hebben als het moet.
De pre-starts lijken zoals altijd bepalend te zijn voor de race en elk foutje is een gigantische kans voor het andere team.
Dag 3 (14/10): Spanning stijgt
Stand: 4-0 voor Nieuw Zeeland
Race 4 – INEOS wordt beter, Emirates ook
De druk op de Britten blijft stijgen. Een achterstand van 3 punten is pittig als je 7 punten moet halen om de Cup te winnen. Al bij de start van de vierde race lijkt het erop dat de Britten een andere versnelling hebben gevonden. Ze beginnen de wedstrijd goed en bouwen een kleine voorsprong op. Maar in de tweede leg wordt toch weer duidelijk dat de Kiwi’s net wat sneller zijn. INEOS leek in eerdere races downwind te kunnen goedmaken, maar dat voordeel lijkt te zijn verdwenen, of de Nieuw Zeelanders hebben daarop geoefend.
INEOS Britannia vaart wat meer rechtop. Emirates Team New Zealand vaart juist met een beetje helling naar loef. De Kiwi’s hebben hierdoor iets meer stabiliteit en een iets andere hoek van de foil-arm. Maar of dat het beslissende verschil is, is lastig te zeggen. Wat wel wederom duidelijk is in Race 4 is dat de leider het hele spelletje dicteert en je als achterligger een zware tijd hebt om weer in de buurt te komen en dat eigenlijk nooit lukt. Ook Race 4 eindigt in het voordeel van de Kiwi’s aan boord van Taihoro. Ze winnen met 23 seconden voorsprong. Zou het echt kunnen dat de titelverdediger de America’s Cup wint door 7 aaneengesloten wedstrijden te winnen?
Dag 2 (13/10): INEOS worstelt
Stand: 3-0 voor Nieuw Zeeland
Race 3: – Penalty bepaalt de race
Met een achterstand van twee punten moet het team van Ben Ainslie nu laten zien wat ze waard zijn en dat de boten écht aan elkaar gewaagd zijn, maar dat blijkt lastiger dan verwacht. In de Louis Vuitton Cup bleek INEOS vooral in de eerste wedstrijden met meer wind sterker te zijn. Tijdens deze America’s Cup serie zien we vooral relatief lichte wind en mogelijk maakt dat het extra moeilijk voor INEOS, zeker met zo’n geduchte tegenstander als Emirates Team New Zealand.
Nog voor de start hebben de Britten een penalty aan hun broek. De Kiwi’s hadden voorrang, maar de Britten weken nauwelijks. De boten kwamen daardoor bizar dichtbij. Zeker met de snelheden van de AC75’s is het angstaanjagend om te zien hoe dichtbij de boten komen. De jury vond het ook te dichtbij en de penalty voor de Britten betekent een goed begin voor Emirates Team New Zealand. De Defenders zeilen een foutloze race en eindigen uiteindelijk met een voorsprong van 51 seconden op de Challengers.
Wat opvalt is dat de Kiwi’s keer op keer foutloze legs varen. Het lijkt ze bijna geen moeite te kosten om de Britten voor te blijven. Hun boot vaart lager op het water, waardoor er minder verstoring van de wind optreedt onder het zeil (het eindplaat effect).
Ainslie uit frustraties
Kort na de teleurstellende race van de Britten vraagt commentator Stephen McIvor aan Ainslie of hij nog steeds denkt dat de boten aan elkaar gewaagd zijn. Ainslie vindt het geen porum en wijst op het feit dat McIvor zelf bevooroordeeld is omdat hij een Nieuw Zeelander is. Na het interview is nog te horen dat Ainslie McIvor een F*cking Wanker (stomme rukker) noemt, niet wetende dat z’n microfoon nog aanstaat. Luister hieronder naar het bijzondere moment:
Dag 1 (12/10): De 37e America’s Cup is van start
Stand: 2-0 voor Nieuw Zeeland
Race 1 – slechte start voor INEOS Britannia
Een goed begin is het halve werk, maar dat ging voor INEOS Britannia niet op. Nog voor de start hebben ze te kampen met accuproblemen. De accu wordt gewisseld, maar Emirates Team New Zealand begint de race met meer rust en zekerheid.
De condities zijn lastig. Er staat niet veel wind en de start wordt in eerste instantie ook uitgesteld. De Kiwi’s verwachten meer wind en kiezen voor een iets kleiner zeil dan ze eigenlijk nodig zouden hebben. Toch domineren ze de eerste pre-start en beginnen de wedstrijd met een voorsprong die ze niet meer uit handen geven.
INEOS doet dappere en sterke pogingen om weer dichterbij te komen en dat lukt ook regelmatig. Maar het is een echte matchrace en het team op kop domineert de situatie en houdt de regie stevig in handen. 41 seconden nadat de titelverdediger over de lijn zeilt, komt de Britse boot ‘Rita‘ over de finishlijn.
Race 2 – Britten maken het écht spannend
Ben Ainslie en z’n team zijn vastberaden om tóch een punt in de wacht te slepen en de wereld te laten zien dat ze zich kunnen meten met de Kiwi’s. De Britten maken het de Kiwi’s aardig lastig en nemen bij de start de leiden, die overigens niet heel lang stand houdt. De wind is niet stabiel over het wedstrijdveld en INEOS weet de vlagen goed op te zoeken en lijkt op ruimwindse koersen wat sneller dan Emirates. De Britten weten nog een keer op kop te gaan, maar moeten daarna toch hun meerdere erkennen in de Nieuw-Zeelanders. Dit keer komen de Britten slechts 10 seconden na de Kiwi’s over de streep.
Vooraf:
INEOS Britannia was écht te sterk voor Luna Rossa Prada Pirelli. De Italianen dropen af en hebben de uitslag van de Prada-Cup in 2021 niet kunnen herhalen. Het is nu aan het team onder leiding van Sir Ben Ainslie om de Cup terug naar Engeland te brengen.
Gelijke strijd
Zijn de teams aan elkaar gewaagd? Daar lijkt het wel op. Hoewel de Kiwi’s tot vrij laat hun boot hebben kunnen aanpassen op de condities, hebben de Britten natuurlijk veel meer wedstrijden gevaren tijdens de Louis Vuitton-Cup. En dat is te zien. INEOS Britannia lijkt elke wedstrijd stabieler over de baan te vliegen en is, in tegenstelling tot de eerste wedstrijden, inmiddels sterk in vrijwel alle condities.
Op de persconferentie op 11 oktober werd aan de Kiwi’s de vraag gesteld wat er anders is aan hun boot sinds we deze voor het laatst in actie zagen. “De boot is sneller,” was het droge antwoord van stuurman Peter Burling, koeltjes als altijd. Hij ligt nergens wakker van en heeft er zin in. Het voordeel voor de eerste wedstrijd ligt in ieder geval al bij de Kiwi’s. Een simpele kop-of-muntactie tijdens de persconferentie gaf de gunstige startpositie aan de titelverdediger.
Ben Ainslie heeft de Cup al een aantal keer mogen winnen, maar nooit voor Engeland. Hij weet dus wat ervoor nodig is. Ainslie kennende zal hij agressief en aanvallen gaan varen.
Omslagfoto: Ricardo Pinto/America’s Cup