Advertentie
Bouwe Bekking werd tweede in The Ocean Race Europe met een jong Pools team.
De zeiler uit Deventer zeilde al acht keer de wereld rond en hij kent alle wetten van The Ocean Race. En toch is zijn honger nog niet gestild. Bouwe Bekking heeft in zijn leven al veel zeilwedstrijden gewonnen, maar die ene overwinning ontbreekt nog: het winnen van The Ocean Race. Met Sailing Poland liet Bekking zien dat hij het zeilen nog niet verleerd is: Na een korte voorbereiding werd de jonge ploeg knap tweede in The Ocean Race Europe.
In zijn lange carrière als professioneel zeiler heeft Bouwe Bekking alle zeeën en oceanen ter wereld wel een keer gevaren. Met zijn 58 jaar is de geboren Deventenaar één van de meest ervaren oceaanzeilers die Nederland kent. En toch kon ook hij de deelname aan The Ocean Race Europe niet weerstaan. Met een andere boot, niet met de Nederlanders, maar met de Polen zeilde Bekking mee.
“The European Ocean Race was wel wat anders dan we gewend zijn”, vertelt hij. “Het was vrij intensief, omdat we elke keer maar een paar dagen in de haven lagen en dus korte stop-overs hadden. Maar uiteindelijk hebben we niet langer dan een maand gezeild. Dus na afloop was ik niet zo moe als na zes of zeven etappes, waarin je rond de wereld vaart. Mijn lichaam was niet zo opgebrand.”
“Zeilen zelf was het makkelijkst”
In de vorige twee edities van de, toen nog, Volvo Ocean Race vormde Bouwe Bekking met Gideon Messink en de zeilers van Team Brunel een geoliede machine. Maar nu koos hij ervoor om niet met Team Childhood I en de Nederlandse zeilers te varen, maar om de Poolse boot te leiden. “Gideon en ik waren twee handen op één buik en dat liep van zelf. Alles was perfect geregeld. En nu moest ik met een nieuw management werken en moest ik me met veel meer bijzaken bezig houden. En dat met een hele jonge ploeg, met een paar zeilers van 15 tot 19 jaar oud. Vergeleken met al die andere dingen was het zeilen zelf het gemakkelijkste.”
Bouwe Bekking is een perfectionist. Hij is gewend om alles tot in de puntjes te regelen, maar in zijn samenwerking met de Polen moest hij soms best even schakelen. “Uiteindelijk zijn we met deze jonge ploeg tweede geworden en dat is een fantastisch resultaat. We waren al blij geweest met alleen een podiumplaats. We hebben alle etappes goed gevaren en hebben met onze boot het meest op kop gevaren. Maar onze finish in Genua, de laatste etappe, was wel een beetje zuur. Nadat we dat hele eind voor hebben gelegen, draaide de wind en eindigden we in die etappe toch nog als derde. Dat was jammer, want ik win graag. Maar ik ben blij met de progressie die mijn team getoond heeft.”
Winnen of ervaring opdoen?
Bekking staat er om bekend dat hij een echte teambuilder is en dat hij het beste uit zijn zeilers probeert te halen. Met de Poolse ploeg probeerde hij dat ook, al ging dat niet zonder horten of stoten: “We hadden geen vaste ploeg”, zo vertelt hij. “Op het laatste moment werd er nog een jonge zeiler ingevlogen, die ook mee moest doen. We hadden een poule met jonge zeilers en daar mocht ik uit kiezen. Jij beslist, werd er gezegd. Maar dan kwam er toch iemand anders, die mee moest. Tja, wat zeg je dan als schipper.
In Alicante heb ik aan de leiding toen wel gevraagd: ‘Willen we nu winnen of willen we zoveel mogelijk jonge zeilers ervaring op laten doen?’ Uiteindelijk hebben we het goed gedaan en hebben die jongens erg veel ervaring op gedaan.”
Voordat Bekking en zijn bemanning konden beginnen met zeilen, moest er nog een hoop gebeuren. “Bij Team Brunel voer ik altijd met ervaren zeilers en die waren gewend om veel onderhoud aan de boot te plegen. De Polen hadden ook onderhoud gedaan, maar niet op het niveau waarop ik het graag wil hebben. Ze hadden twee jaar vol met die boot gevaren. En als er iets kapot ging, dan vervingen ze dat liever met iets goedkoops dan met duur materiaal. Maar dan ging het twee dagen later weer kapot en moesten we het nog een keer kopen. Uiteindelijk heb ik ze uitgelegd dat ze het beter in één keer goed konden kopen en dan waren ze nog goedkoper uit ook.”
“In Polen hebben ze bovendien een andere cultuur dan we in Nederland gewend zijn. Polen zijn keihard werkende mensen, die niet gauw zeggen wat ze denken. Zeker niet in het openbaar, en jonge mensen doen hun mond al bijna helemaal niet open. Maar als je met elkaar een team vormt, dan is het belangrijk dat je eerlijk zegt wat er speelt. Dat er geen verborgen agenda’s zijn. Uiteindelijk heb ik die jongens daar veel in gecoacht en durfden ze meer hun zegje te doen in de groep. Dat was mooi om te zien.”
Bekking koos voor het beste aanbod
“Bij een goede campagne in The Ocean Race komt zoveel meer kijken, dan alleen een boot en goed kunnen zeilen. Het is gemakkelijker als de organisatie wat meer verspreid is en je je als schipper echt kunt concentreren op het zeilen. Weet je ik had misschien ook met de Nederlanders wel mee kunnen varen, maar ik kreeg van de Polen gewoon het beste aanbod. Door de coronacrisis heb ik het afgelopen jaar niet veel kunnen varen. Ik moet ook mijn brood verdienen en het liefst nog met een goede plak kaas en een beetje jam erop. Zo was deze keuze voor Team Poland snel gemaakt.”
Met al zijn ervaring en zijn jonge zeilers heeft Bekking het maximale uit The Ocean Race Europe gehaald. Tweede, daar hadden de Polen nooit van durven dromen. “We hebben het erg goed gedaan”, stelt Bekking. “Maar niet goed genoeg om te winnen. Zo’n rugzak aan ervaring scheelt wel hoor in zo’n race. Bepaalde beslissingen neem je gewoon, omdat je weet wat er kan gebeuren. Toen we in de straat van Gibraltar aankwamen, stond er nog maar 30 knopen wind. Maar ik wist dat de kans groot was, dat er veel wind zou komen, dus wij hadden onze zeilen al goed staan, toen de wind ineens toenam naar 45 knopen. Dat soort beslissingen maak je op ervaring en daar profiteert de rest van de boot van mee. Zo konden we elke keer goede klappen maken ten opzichte van de andere boten.”
“Winnen van The Ocean Race blijft een doel”
En de grote The Ocean Race? Die blijft trekken. “Dat blijft voor mij een uitdaging, om die race om de wereld nog een keer te winnen. Het is ook een kwestie van financiering. Het moeilijkste voor zo’n campagne is om het geld bij elkaar te sprokkelen. Hoe mooi die race ook is.” Voor de grote Ocean Race heeft Bekking echter nog geen afspraken gemaakt. Niet met de Polen en ook nog niet met andere boten.
“Ik zou het liefst weer met Gideon Messink samen willen werken. Wij kunnen goed het goed met elkaar vinden en dan kunnen we de verantwoordelijkheden een beetje spreiden. We weten wat we aan elkaar hebben. Het klinkt misschien gek, maar ik ben en blijf een Nederlander. Ik vind het mooi om met Nederlanders te varen. Het winnen van The Ocean Race blijft een doel voor mij dat ik nog graag wil halen.”