Voorbereiden op Bruine Bank Race met Jolbert

Welke route vaar jij tijdens de Bruine Bank Race? Navigator Jolbert van Dijk helpt je in de voorbereiding. Hij deelt zijn kennis over de verschillende weermodellen in precies het gebied waar gevaren wordt!

Door Redactie | 10 september 2020

Bruine bank race voorbereiden

Voorbereiden op Bruine Bank Race met Jolbert

Door Redactie | 10 september 2020

Advertentie

De Bruine Bank Race start vrijdag 11 september om 19.00 uur vanuit Scheveningen. De grote vraag in deze race van 100 mijl: ga je linksom of rechtsom? Navigator Jolbert van Dijk geeft een weerupdate aan de hand van de voorspelde weermodellen.

UPDATE: Vrijdag 11 september – 10.00 uur

Nog 10 uur tot de start. Gisteren gaven we al een globale benadering van de situatie op zee en nu kunnen we wat gerichter gaan kijken met de laatste modellen. Lees verder om jouw winnende strategie te bepalen!
Noot: In deze voorbeschouwing is een J/109 als uitgangspunt genomen.

Navigator Jolbert van Dijk
Navigator Jolbert van Dijk (c) Meghan Reilly/Oceanracers

Synoptische situatie

Zoals ook eerder de verwachting, hebben we een relatief hoge lucht druk boven Europa en meerdere lagedruk-kernen boven Engeland en op de noordelijke Atlantische oceaan. Deze lagedrukgebieden worden door de hogere windstromingen boven ons langs geduwd. Dit geeft ons nog steeds de westelijke luchtstroom waar we het eerder over hadden. Uit deze lagedruk-kernen zien we een wirwar van fronten komen. Deze worden snel inactiever zodra ze in de buurt komen van de hoge lucht druk boven Europa. Het eerder voorspelde occlusiefront is in de prognose ook veranderd in een afzwakkend koudefront. Wat mogelijk zaterdag gedurende dag overkomt. Dit front zal minder effect hebben dan een “normaal” koudefront.

De situatie geldig vanaf 0000u UTC op zaterdag 12 september

Ten opzichte van de modellen gister is er rond de start niet veel veranderd. We starten nog steeds in ZW richting met een stroming die langzaam aan het opkomen is vanuit het ZW en stroomt naar het NO. Bedenk dat de stroming eerst tegen draait in het ondiepe gedeelte, maar als hij eenmaal stroomt hij daar ook minder is.
De wind zal nog tussen de 6 -10 knopen zijn.

Rechtsom of Linksom?

In de nacht van vrijdag op zaterdag staat de wind bijna parallel op het rak tussen de AM-3 en het windmolen park bij Egmond aan zee. Daardoor zouden we met de optie rechtsom dit hele stuk voor de wind hebben in plaats van het hele rak aan de wind te moeten kruisen. Ook lijkt de wind lijkt zaterdag ochtend vroeg iets westelijker te worden dan in de eerdere prognose. Daardoor lijkt het stuk tussen de BSP en de NAM-22 meer een hoge reach dan aan de wind. Beide veranderingen spreken dus voor de optie Rechtsom!

Deze “kleine” verandering zorgt er voor dat het voor de langzamere boten ook gunstiger word om rechtsom te varen. Zelfs als je maar 50% van de snelheid van een J/109 hebt lijkt dit het beste scenario.

Optimale route voor een J/109 met verschillende weermodellen
Rood = linksom met het Franse HR (hoge resolutie) weermodel
Oranje = linksom met het Nederlandse HR weermodel
Blauw = rechtsom met het Nederlandse HR weermodel
Zwart is = rechtsom met het Franse HR weermodel

Wat maak je mee onderweg – Rechtsom:

Over de start en het eerste kruisrak hebben we het hierboven al even kort gehad. Denk ook nog even terug aan de effecten van warm zeewater als het in de avond gaat afkoelen.

Naar de AM-3:
Gedurende de reach naar de AM-3 boei neemt de wind steeds meer toe. Tegen middernacht zal de wind gemiddeld rond de 17–19 knopen zitten. Wees dus niet bang om in het begin van de reach iets hoger te varen dan heb je aan het einde van de reach wat ruimte om af te vallen en extra snelheid te bouwen met meer wind. Voor langzamere boten: Rond middernacht begint hij langzaam meer naar het westen te draaien. Dus iets hoger varen daarvoor geeft je wat extra ruimte. Ga natuurlijk in het begin niet zo hoog varen dat je te dicht mij de Maas North TSS exclusiezone komt.

AM-3 richting het windmolen park:
Verwacht een mooie wind van 15-17 knopen, dat word downwind genieten!
De J/109’s en sneller zullen gedurende dit rak de langzame windshift naar rechts hebben en zullen daarom aan de zuidkant van de romplijn willen blijven maar pas ook hier weer op voor de exclusie zone!
Voor de langzamere boten is deze shift misschien al geweest en is het een relatief even speelveld. Speel met de kleine shifts en drukverschillen.

Naar de NAM-22:
Daarna word het strategisch iets minder interessant en word het romplijn reachen tot de NAM-22 boei: Alles wat sneller is dan een J/109 heeft misschien mazzel en kan nog een groot stuk de stroming mee richting de NAM-22 boei. Dus elke minuut die je wind gedurende de wedstrijd word hier mogelijk vergroot!

Naar de Houtrustboei:
Van de NAM-22 tot de Houtrustboei hebben we nog een klein stukje aan de wind. Als je hier in de ochtend bent, denk dan nog nogmaals even terug aan het effect van warm zeewater op koudere lucht en speel goed met de vlagen en shifts. Zodra het opwarmt gedurende dag word dit natuurlijk minder relevant.

Ga je toch linksom?

Het kan natuurlijk zijn dat je er toch voor kiest om linksom te gaan varen. Omdat je denkt dat dat beter is voor jouw boot of de weersverwachting toch nog wat verandert tussen de tijd dat ik dit typ en de start. Dan nog een paar puntjes van aandacht:

  • Overweeg om in het voordewindse rak van de NAM-22 richting IJmuiden in het diepere water te blijven zo lang je stroom mee hebt. En overweeg de optie om voor de kentering iets ondieper water op te zoeken. Dit geldt voornamelijk voor de langzamere boten.
  • Denk aan de eerder genoemde shift naar rechts die vanaf middernacht kan gaan plaatsvinden. Als je op tijd rond het windmolenpark bij Egmond aan Zee bent, kun je overwegen om de eerste klap aan-de-wind richting het noorden van de baan te doen, om zo de shift op te vangen.
Linksom
Blauw en zwart = J/109 snelheid
Paars en rood = 50% J/109 snelheid

Donderdag 10 september – 10.00 uur

Het is nog wat vroeg om een heel conpleet plaatje te schetsen, vrijdagochtend zal ik een update sturen met meer details. Nu kunnen we gelukkig al wel globaal kijken. We beginnen met de synoptische situatie.

Synoptische situatie

De synoptische situatie veranderd eigenlijk heel weinig over de 3 dagen. We hebben relatief hoge druk boven Europa. Dit geeft ons een westelijke luchtstroom (wind schommelt tussen ZW – W). Op zaterdag komt er overdag mogelijk nog een occlusiefront over.

Op vrijdag om 18.00 uur starten we, zoals het nu lijkt, in ZW richting naar Mark X. Met 7-8 knopen wind en mogelijk nog een klein beetje stroom mee voordat het water van Zuid west naar Noord oost gaat stromen. Na het rak van 1nm gaan we het halvewindse rak richting de Houtrustboei in. Maar dan?

De grote vraag van de Bruine Bank race: Rechtsom of linksom?

Als we het de computer vragen wat we moeten doen met een J/109 zegt deze dat rechtsom sneller is. De computer weet hoe hard de boot op welke koers kan varen en combineert dit samen met het weerbericht en de stroming in een ideale koers. Als we de ideale koersen van rechtsom en linksom met elkaar vergelijken is rechtsom sneller. Maar met dit antwoord nemen we niet genoeg. We willen weten waarom dit sneller is. En wat moet er veranderen om de balans te laten omslaan naar linksom?

Een belangrijke afweging:

  • Het stuk tussen de AM 3 en het Windmolen park Egmond aan zee.

Als we rechtsom de baan varen, is dat rak zo goed als downwind. Als we hem linksom zouden varen is dit tegen de wind in. Afhankelijk van het boot type dat je hebt is dit met 15 knopen wind een enorm verschil. Boten die gaan planeren zouden heel veel voordeel hebben met dit rak downwind varen. Langzamere of zwaardere boten zullen minder verschil zien.

  • Het stuk tussen de BSP terug naar Houtrust.

Met het huidige weerbericht lijkt dit stuk tot de NAM-22 redelijk aan de wind, maar bezeild. Maar als de wind zuidelijker wordt, dan is linksom weer gunstiger.

Kortom met het huidige weerbeeld: rechtsom voor alles wat harder of even hard gaat als een J/109. Als jouw boot langzamer gaat dan 60% van de snelheid van een J/109 ,dan word linksom mogelijk een optie.

Paars en rood = linksom
Zwart en blauw = rechtsom

Warm zeewater

We hebben qua temperatuur een goede zomer achter de rug. Daardoor is de zee nog 18-19 graden. Dit heeft een paar interessante effecten die we gaan merken tijdens de race.

  • Koud over warm, geeft onstabiele lucht.
    We hebben op bepaalde momenten in de dag, zeker in de nacht, een koude lucht die over warm water komt. Dit warme water kookt de lucht een beetje waardoor allemaal “luchtbelletjes” ontstaan die stijgen en ook op een gegeven moment weer dalen. Dit geeft veel kleine variaties in de windsterkte en de -richting.
  • Op de koudere momenten op de dag zal het Coriolis-effect langs de kust mogelijk minder sterk zijn.
  • Het voordeel van warm zeewater is dat het in de nachten relatief warm blijft.

Dus heb je tijdens de race het gevoel dat de wind toch wel koud is, denk dan aan bovenstaande effecten.

Hoeveel lagen thermo ondergoed moet je mee?

Vrijdag:
Overdag een mix van zon en stapelwolken met een temperatuur van 18 tot 20 graden.
7 – 8 knopen wind toenemend in de nacht.

Zaterdag:
In de ochtend zon, gedurende de dag zal de bewolking toenemen vanuit het noordwesten. Er is zelfs kans op een bui. Je hebt het goed geraden; deze bewolking is het occlusiefront.
19 graden
15-20 knopen wind

Zondag:
Ik verwacht dat de meeste van jullie dan al gefinisht zijn. Zo niet, dan kan je genieten van volop zon en een aangename temperatuur van boven de 20 graden.
20 knopen wind

Bruine Bank Race weerupdate vrijdagochtend

Op de ochtend van de race geeft Jolbert nog een laatste update met meer details. Met bovenstaande kun je je route in grote lijnen al gaan plannen.

Dank Jolbert!

De Noordzee is prachtig ‘speelgebied’. Succes!
Bron: Navionics

Lees meer zoals dit:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.