Advertentie
De Prada-cup zit erop. Net als de rest van de zeilwereld keek Carlo Huisman hoe het Italiaanse team Luna Rossa Prada Pirelli met overtuiging van de Britten van INEOS Team UK won. Slechts één van de acht wedstrijden wist het team van Ben Ainslie te winnen. De Italianen, met America’s Cup-veteraan Jimmy Spithill aan het roer, mogen het straks opnemen tegen de Cup-verdedigers, de Kiwi’s van Emirates Team New Zealand (ETNZ) met aan boord Nederlander Carlo Huisman. We spreken Carlo over zijn tegenstanders en hoe hij zelf toeleeft naar de eerste wedstrijd op 6 maart.
Terugkijken op de Prada-Cup
“Mooi dat het Luna Rossa is geworden,” steekt Carlo van wal. In het eerdere gesprek dat we met hem hadden zei hij al dat Luna Rossa de grootste concurrent was. Maar dat ze zouden winnen was niet vanaf dag één duidelijk. Carlo: “INEOS was tijdens de World Series niet competitief. Na de jaarwisseling waren ze ineens onverslagen en bemachtigden ze als eerste een finaleplek. Luna Rossa won eerst niet veel, maar later zag ik dat ze een duidelijke stap hadden gezet. Het zag er clean uit en de communicatie aan boord leek beter. Wellicht hadden ze dat geleerd van INEOS. Om te zien hoe de campagne van American Magic eindigde was wel intens.”
De finales van de Prada-Cup waren een afgang voor de Britten. Carlo: “Jimmy Spithill is een pre-start koning. De Britten hadden te vaak te weinig snelheid bij de pre-start en dan is het moeilijk om kansen te creëren. Luna Rossa had betere manoeuvres. Als je de hele tijd wordt gedekt door een boot die betere manoeuvres heeft dan jij, dan is kansen creëren ook onmogelijk. Het was steeds heel snel na de start einde verhaal voor INEOS.”
De pre-start zegt veel, maar niet alles
Die pre-start lijkt in veel gevallen de wedstrijden al te beslissen, nog voordat de boten over de lijn zijn. Als ik dat aan Carlo voorleg zegt hij het volgende: “Het hangt heel erg af van hoe erg de boten aan elkaar gewaagd zijn. Is de snelheid hetzelfde en het manoeuvreren ook, dan misschien wel. Maar als je meer bootsnelheid hebt dan de andere partij, dan kun je nog terugkomen. Los daarvan heb je ook nog de tactische beslissingen. Als ik zo naar die finales kijk, dan denk ik wel dat Luna Rossa en wij dicht bij elkaar liggen. De tactiek wordt dan extra belangrijk.”
Foilverschillen
Het internet staat barstensvol met theorieën over de impact van de foils op een AC75. De foils zijn allemaal verschillend, met elk een eigen voordeel. De foils van de Kiwi’s zijn wat kleiner dan die van de Italianen, maar Carlo is tevreden en maakt zich geen zorgen: “We hebben wel kunnen zien dat een grotere foil niet per se betekent dat je sneller bent. Ja, de oppervlakte van een foil heeft een enorme impact, maar het gaat meer om het totaalplaatje. Denk daarbij aan de balans tussen de foil en andere systemen.”
De foils van ETNZ zijn iets kleiner dan die van Luna Rossa, maar Carlo maakt zich geen zorgen: “Wij zijn heel erg blij waar we op dit moment staan en met onze foils. Iedereen wil weten hoe wij ervoor staan, maar het is wachten tot de cup begint. De Italianen hebben nog twee weken om te ontwikkelen en daarin kan een hoop gebeuren. De challenger heeft meer races gevaren dan de defender, maar ik denk niet dat dat het verschil gaat maken. Ik weet niet of zij beter zijn in bepaalde omstandigheden. Ik denk dat we relatief gelijk op gaan in lichter weer, maar het kan op de baan ook een loterij zijn met wie de beste druk in de zeilen houdt. Ik denk zeker dat dat we sterker zijn in meer wind, maar ik onderschat de Italianen niet.”
Snelheid op tafel
Die tijd voor de eerste wedstrijd op 6 maart gaat belangrijk zijn volgens Carlo. “Elke dag op het water is goed voor de leercurve. We verbeteren nog elke dag, maar dat geldt ook voor de Italianen. Die leercurve stijgt voornamelijk voor de flight controllers, maar voor mij en de andere grinders is die curve iets afgevlakt en zijn de trainingen voornamelijk repetitie. We moeten ook voorzichtig zijn en blessures voorkomen. In elk geval ligt nog behoorlijk veel snelheid op tafel en we hebben de komende dagen nog om daar zoveel mogelijk van te grijpen.”
“Buiten de campagne om gun ik ze alles, maar tijdens het racen niets. Ik wil élke race winnen”
Carlo Huisman
“Als ik terugdenk aan de vorige Cup in Bermuda, toen dacht ik dat onze stuurman Pete Burling geen math was voor Jimmy Spithill met al z’n ervaring. Uiteindelijk won Pete alsnog de meeste pre-starts.” Voor Carlo zijn juist die pre-starts erg zwaar. Door de manoeuvres die elkaar snel opvolgen is alle hydraulische power nodig en zijn de grinders op volle kracht aan het draaien. Carlo is strijdlustig: “Het wordt zwaar! Mooie races krijgt het publiek in de pre-starts, maar hopelijk wordt het verder niet spannend. Ik wil elke race gewoon comfortabel winnen. Voor alle 150 man in dit team. Dat gaan we gewoon afdwingen bij de Italianen.”
Meer ervaring dan de meesten
Omdat de races later op de dag zijn, zijn de trainingsrondjes ook verplaatst naar later in de dag. Zo komen de zeilers beter in hun ritme, vertelt Carlo. “Ik kom nu meestal rond 10 uur op de basis. Ik ben dan goed uitgerust. Vlak voordat we het water opgaan eten we nog wat. Een echte warming-up zit er niet in. Met de wedstrijden zit er vaak wel twee uur tussen het podium opgaan, het uitvaren en de start. De momenten op het water pakken we dan als warming-up.”
In 2018 mocht Carlo voor het eerst de America’s Cup omhoog houden. Carlo’s ervaring met het zeilen van grote wedstrijden komt het team goed van pas. “Ik heb een beetje de rol dat ik de grinders in het oog moet houden en moet zorgen dat ze gefocust, kalm en goed voorbereid zijn. Er zitten wat groentjes tusssen en het is dan prettig als iemand met ervaring die nervositeit eraf haalt. Het is grappig voor mij om nu al die persoon met zoveel ervaring te zijn, want ik voel me nog niet zo oud en ervaren! Maar het is ook mooi om mijn ervaring te kunnen delen.”
“Het wordt spectaculair! Wij tegen de Italianen; Jimmy tegen Pete“
Carlo Huisman
Corona maakt het onmogelijk voor de familie van Carlo om te komen kijken. “Dat is lastig, maar uiteindelijk volg je de races toch beter op de schermen dan op het water. De grenzen zijn dan wel dicht, maar bij de races zijn er wel vier keer meer boten op het water als bij de start van een Volvo Ocean Race-etappe. Het is prachtig varen hier. Mooi om te zien dat zoveel Kiwi’s het volgen. Het zou mooi zijn als de America’s Cup in Europa zou zijn, dichter bij huis. Toch wil ik de cup gewoon winnen. En het wordt spectaculair! Wij tegen de Italianen; Jimmy tegen Pete.”
Lees ook:
– In gesprek met Carlo Huisman over de America’s Cup World Series
– 20 jaar Luna Rossa
– Jelmer van Beek over zijn America’s Cup-ambitie
Meer informatie: America’sCup.com
Omslagfoto: Ainhoa Sanchez/VOR