Een wereldrace op een zelfgebouwd bootje: Goed idee?

Rond de wereld voor een prikkie? Voor velen is dat een droom. Met een dikke bak onder je kont de wereld rond is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet als je dat wil doen in wedstrijdverband. De boten, de uitrusting, inschrijfgelden; ze kosten allemaal klauwen vol met geld. Een Vendée Globe campagne loopt al…

Door Riemer Witteveen | 07 maart 2020

CM580_01

Een wereldrace op een zelfgebouwd bootje: Goed idee?

Door Riemer Witteveen | 07 maart 2020

Advertentie

Rond de wereld voor een prikkie? Voor velen is dat een droom. Met een dikke bak onder je kont de wereld rond is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet als je dat wil doen in wedstrijdverband. De boten, de uitrusting, inschrijfgelden; ze kosten allemaal klauwen vol met geld. Een Vendée Globe campagne loopt al snel in de miljoenen, en ook op kleiner niveau, bijvoorbeeld in de Mini Transat, zul je er rekening mee moeten houden dat je er niet bepaald rijker op wordt.

Rond op 5 meter 80

Na een succesvolle Golden Globe Race en de aankondiging van een race rond de wereld voor bemanning, opgezet naar voorbeeld van de originele Whitbread ‘Round the World Race, komt organisator Don McIntyre met iets nieuws: Met een beperkt budget de wereld rond racen in een eigengebouwd, houten bootje van 5 meter 80, gebaseerd op de Setka-klasse. De ‘ClassMini 580’ moet het voor iedereen betaalbaar maken.

Na een voorlopige aankondiging ging het op Facebook al los. Vooral de Franse zeilers vonden het maar niets: “Faut boycotter ça!” (“boycotten die handel!”) schreef een boze zeilfransoos. Op de HISWA in de Amsterdam RAI zal op 14 maart meer worden verteld, maar aan de hand van wat we al wel weten vroegen we een aantal Nederlandse Classe Mini zeilers wat ze van het idee vonden. Is het een goed idee, is het wel verantwoord en hoe zit dat eigenlijk met de naam van die nieuwe klasse? Die lijkt namelijk verdacht veel op de naam van de echte ‘Classe Mini’.

Setka-boten in aanbouw. Plannen voor de ClassMini 580 gaan €300,- kosten en je kunt zo’n bootje in de achtertuin bouwen.

Reacties

Wie: Sander Vogelenzang
Boot: NED 817, ‘Boatsje’
Gevaren: Pornichet-select, Mini en Maye, Mini Fastnet, Transgascogne, etc.
Plannen: AZAB in de Classe Mini

“Het idee vind ik wel grappig. In het Mini-circuit is het geen honderdje hier, honderdje daar, maar eerder een duizendje hier, een duizendje daar. Maar er doen ook mensen aan mee die prettig gestoord zijn en dat ook willen, maar het budget niet hebben. Het idee dat je in de achtertuin een paar platen tegen elkaar plakt en er een blik verf overheen giet en dan vanuit Portugal met je sigarenkist een beetje fluitend voor de wind naar de overkant zeilt, is prima. Maar… het logo, vrijwel dezelfde naam en volgens het originele concept van de mini, dat lijkt op het jatten van het idee. Dan denk ik echt: ‘Hou toch op’. Een mini is 6.5 meter en je gaat te ver als je zegt met die boot van 5.80 meter ’terug naar het originele idee’ te gaan.”

“Ik vind het onverantwoord. Zo’n bootje is ongetwijfeld sterk genoeg, maar zeilen op de Indische Oceaan is niet niks. Bij de Golden Globe Race heb je klassieke S-spanten van rond de 36 voet en dat is wel wat anders dan een houten kist. Zo’n bootje kan ook wel plat komen te liggen, of zelfs omslaan. Ik vraag me af hoeveel mensen het einde van die wedstrijd gaan halen. De bouw is misschien goedkoop, maar de uitrusting en voorbereiding kosten nog altijd een hoop geld.”

Wie: Robert Rosen Jacobson
Boot: Pogo2, NED602 7STAR/Marina Oude Tonge/Postillion Hotels, Pogo3 ‘Plain Vanilla’
Gevaren: Vrijwel alle races in het circuit, Mini-Transat 3 keer
Plannen: Niet meer in de mini.

“Ik ben hier best wel positief over, het is een mooi initiatief. De organisatie van zo’n wedstrijd verdient wel flink aandacht en dan doel ik op de regelgeving, de kwalificatie en begeleiding. Dar je rond de wereld wilt snap ik, maar het vereist veel van de schippers; je moet de juiste instelling hebben. Het zal veel avonturiers aanspreken. De Mini-Transat is niet duur en zo maak je het oceaanzeilen voor een heel groot publiek mogelijk. Ouderen gaan denk ik voor meer comfort en kiezen voor de Golden Globe Race. Ik vind dat allemaal te langzaam.”

Wie: Florian Lakeman
Boot: NED454, Gimmick
Gevaren: Marie Agnes Peron, Mini Fastnet, Transcasgogne, ArMen race, Pornichet-select, Transat (dnf)
Plannen: Niet meer in de Mini

“Rond de wereld in zo’n boot vind ik wel erg sportief en ambitieus. Ze varen in etappes, dat scheelt en er zijn natuurlijk mensen die het met kleinere boten hebben gedaan. Of het veilig is? Als de boot met een paar keer rond gaat z’n mast niet verliest, dan moet het vast kunnen. Omdat het lang gaat duren is het niet makkelijk voor amateurs om mee te doen, denk ik. Je hebt minstens een jaar nodig.  En ik neem aan dat je met die boten wacht op het weer. Je wilt niet starten als het stormt. Ik denk dat het een heel tijdrovend geheel wordt. Er zullen vast mensen zijn die daar voor te porren zijn en er de tijd voor hebben, maar ik weet niet wie dat zijn. Dat is vast maar een kleine groep. Gepensioneerden willen denk ik wel wat groters.”

“De echte Mini is gewoon duurder dan voorheen. De autopilot maakt een mini best duur, maar ook de boten zelf en de zeilen zijn heel kostbaar en daar kan best wat vanaf. In de echte Mini meedoen is één ding. Maar als je in de top mee wilt varen, dan heb je zo een ton nodig voor je boot. Je bent 3 meter breed, dus transport is een probleem buiten Frankrijk. Een ‘wedstrijdje’ kan best duur zijn met kranen en zo. Dat tikt best snel aan. En een eenheidsklasse is goed voor de prijs; zo kun je flink kosten sparen.  Als deze boot van een helling af kan en je de mast met de hand kan zetten en je er legaal de weg mee op kan, dan kon het nog wel eens werken. Als ik me moet houden aan een ontwerp, dan ben ik er wel klaar mee.”

Wie: Boy Griffioen
Boot: NED454, Gimmick, gekocht van Florian Lakerman
Gevaren: Small Ships Race (2018)
Plannen: Marie-Agnes Peron in Frankrijk 2019

“Het is een grappig initiatief en ik denk dat er wel publiek voor is. Ben heel benieuwd wat ze gaan doen met de regels en restricties. Bij de Golden Globe Race was dat een hele lijst met wat wel en wat niet mocht. Het is een klein bootje, een soort retro-klasse, maar het lijkt verder niet veel op de Classe Mini. De naam verwijst naar de 6.50 klasse en die link snap ik niet. Het is een One Design, de Mini helemaal niet. Ik zit daar niet mee, maar ik vind het wel apart. Voor avonturiers en mensen die graag iets speciaals willen doen, is het wel een leuke klasse. Ik ben benieuwd hoe, en of het opgepakt gaat worden. Het valt of staat met hoeveel mensen zo’n ding gaan bouwen.”

“Rond de wereld is een forse rit. Deze boten kunnen denk ik niet zoveel hebben als de boten in de Golden Globe Race. Dat waren best stevige jongens. Het is daarom ook een goede keuze is om niet langs Kaap Hoorn te gaan. Het is niet echt een raceboot, meer een boot die van alles aan kan en waar je hele tochten lang mee door kan. Het is wel minder extreem en dat vind ik juist leuk aan een mini. Daar is het allemaal wat ‘te’. Misschien is het iets voor als ik wat ouder ben. Je kunt net zo goed op het scherpst van de snede varen, maar er komen minder krachten op, het gaat minder snel om en het vaart rustiger.”

Organisator aan het woord

Don McIntyre

We spraken met Don McIntyre over het initiatief en hoe het werd opgevangen in de Miniwereld. De altijd enthousiaste McIntyre vindt de naam juist erg logisch: “Ik kijk er heel erg naar uit en heb er een goed gevoel over. De boot is gebaseerd op de Setka-klasse en het ontwerp is perfect. De boten in de Setka-klasse doen meer dan 100 mijl per dag! Ik weet niet goed waarom ze denken dat we dingen jatten. Het logo van de Golden Globe Race was ook een ellips met een rand en dat logo hebben we ook al jaren. En wat betreft de naam: mini is het tegenovergestelde van maxi en er zijn ook veel soorten Maxi’s.”

“Het was erg frustrerend om zelf niet meer te zeilen en ik ben al jaren naar zoiets aan het kijken. Dus volgend jaar steek ik in een 5.80 over! Dat houdt me positief. Daarna zoek ik naar een jong iemand om te kunnen sponsoren. We zullen zien wat voor evenementen er gaan volgen. Er zijn een hoop zeilers die staan te trappelen om mee te doen. Er is ook een aantal ex-Minizeilers dat een 5.80 wil bouwen. Op de eerste dag waren er al 22 gegadigden om de bouwplannen te kopen.”

Meer op de website

Het was de bedoeling om een de wedstrijd officieel te lanceren op de HISWA in de Amsterdam RAI. Door COVID-19 sloot de HISWA vroegtijdig en kon de aankondiging niet doorgaan. Op de website van de klasse kun je meer informatie vinden.

Foto: ClassMini580.com

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

1 reactie

  1. Cornelis op maart 10, 2020 om 10:35 am

    En ik maar denken zeilen voor ontspanning.
    Reizen rond de wereld in plaats van racen anders mis je zoveel mooie dingen!

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

1 reactie

  1. Cornelis op maart 10, 2020 om 10:35 am

    En ik maar denken zeilen voor ontspanning.
    Reizen rond de wereld in plaats van racen anders mis je zoveel mooie dingen!

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.