Jelmer van Beek: “Zin in een nieuwe uitdaging op de IMOCA”
Door Anke Haadsma | 03 juli 2024
Advertentie
“Weet je wat het is? Ik wil die tatoeage van Kaap Hoorn. Die wil ik heel graag. Met een team de wereld rond, dat is het doel!”
Zo vertelde Jelmer van Beek ons in een podcast uit 2022. Op dat moment was net de stekker uit de campagne van NextGen voor The Ocean Race getrokken. Of de zeiler met een ander team aan de start van The Ocean Race in januari 2023 zou staan, was toen nog de vraag. Niet lang ná de opname van die podcast kwam het nieuws naar buiten dat hij als schipper van Team JAJO mee zou doen aan The Ocean Race Sprint Cup. Een geweldige kans schrijft Jelmer in zijn column op Zeilwereld, een jongensdroom kwam uit.
Een nieuwe campagne
Het ronden van Kaap Hoorn zat niet in het programma van deze Sprint Cup. Nu we hem een jaar na de finish weer spreken maakt hij duidelijk dat het ronden van Kaap Hoorn nog steeds zijn doelstelling is. Het afgelopen jaar heeft hij dan ook niet stilgezeten.
“Mijn studie stond een tijdje stil vanwege de race, dat heb ik opgepakt en ben ik inmiddels bijna mee klaar. Ook heb ik op verschillende boten gezeild en samen met Rutger Vos ben ik sinds januari bezig met een nieuwe campagne voor The Ocean Race.”
Er komt spontaan een glundering in de ogen van Jelmer als hij dit nieuws deelt. Hij en Rutger hebben de afgelopen acht jaar vaker samen zeilprojecten gedraaid. Ook waren ze beide onderdeel van Team JAJO en hebben ze samen de opleiding bij Team Heiner doorlopen. Nu staan ze dus samen aan de start van een nieuwe campagne richting The Ocean Race.
Foto: Brend Schuil
“We hebben niet echt een handboek ofzo voor zo’n campagne”, vertelt Jelmer lachend. “Het is nu vooral zoeken naar sponsoren. Dus we houden veel presentaties bij bedrijven en proberen, zoals nu hier, ons verhaal ook te delen. Het is niet makkelijk, je krijgt namelijk toch vaak nee te horen. Maar gelukkig hebben we steun van Batenburg, een van de oude sponsoren van Team JAJO. Of zij onze campagne in de race uiteindelijk gaan sponsoren, dat is nog niet zeker. Maar in deze fase helpen ze ons al enorm in hun diensten op het gebied van marketing en communicatie, dat is voor ons ook heel leerzaam.”
Na de zomer hoopt Jelmer dat er meer duidelijkheid komt over de campagne en vanaf februari 2025 wil hij echt gaan zeilen. “Dat wil je gewoon het allerliefste doen, een team bouwen en samen trainen tot de start in september. Die tijd hadden we met Team JAJO helaas niet, toen starten we in januari en hadden we daarvoor eigenlijk weinig voorbereidingstijd. Ik weet nog dat we elkaar bij de finish in Genua aankeken en dachten: ‘nu hebben we het een beetje door’. Maar toen was de race dus al klaar.”
Foto: Sailing Energy
Verandering
Hoewel deelname aan The Ocean Race een droom was die uitkwam voor Jelmer en hij terugkijkt op heel veel mooie momenten tijdens de race, is die Kaap Hoorn nog steeds niet gerond. Dat hij nu opnieuw een campagne is gestart, is dan ook niet zo verrassend. Wel zal er veel anders zijn voor de zeiler. Zo zijn de VO65 boten uit de vloot en zal hij dus over moeten stappen op de IMOCA. “Ik zou graag nog een keer de wereld rond willen zeilen op een VO65, het zeilen is echt niet saai op die boot. Ik ben ook meer van het traditionele zeilen, ik ben opgegroeid met Team ABN AMRO, daar had ik een poster van boven mijn bed hangen. Maar als je dan kijkt naar de IMOCA waar je met minder mensen op zeilt, de snelheid dankzij de foils en de stuurautomaat dan zie ik ook weer kansen.”
Die kansen liggen onder andere in het economische aspect, waar de VO65 vooral werd gebruikt in The Ocean Race, worden de IMOCA’s ook ingezet tijdens andere races. Zoals straks tijdens de Vendée Globe. Dit betekent dat er veel meer van deze boten in omloop zijn. “Er zijn zometeen gewoon 40 boten beschikbaar om een Ocean Race campagne mee te doen. Dat is wel anders als vroeger, toen je nog zelf een boot moest bouwen. In dit economische tijdperk is dat gewoon veel moeilijker. Het heeft voor mij dus voor- en nadelen. Maar ik heb vooral wel zin in een nieuwe uitdaging.”
Foto: Sailing Energy
“Op de VO65 heb ik zo’n 60.000 mijl gezeild, op een IMOCA nog helemaal niet. Dat wordt dus lastig, maar aan de andere kant denk ik ook, een boot is een boot. Dat kon je ook zien bij team 11th Hour Racing, zij kwamen ook van de VO65 en winnen wel The Ocean Race. Een goede campagne en veel experts om je heen zijn hierin belangrijk, dat is waar Rutger en ik nu ook mee bezig zijn.”
Schipper of niet, het doel blijft ongewijzigd
Hoewel Jelmer al jarenlang schipper is op diverse boten, is het niet zeker of hij automatisch ook de schipper wordt op een IMOCA. “Het zou mooi zijn als dat het geval is, maar ik moet ook realistisch zijn. Het kan zomaar zijn dat een sponsor liever iemand anders als schipper aanwijst. Dan vind ik dat ook prima, maar nu kijken we wel naar de campagne met mij als schipper. Bij Team Heiner was ik al schipper, wel grappig, het is nu exact 10 jaar geleden dat ik aan die opleiding begon.
Lees ook: Roy Heiner: “Ik weet precies hoe ze reageren in situaties”
Foto: Marin Le Roux | PolaRYSE | Team Holcim-PRB
“Het past ook bij mijn karakter, en het blijft een leerproces. Ik maak af en toe dan een aantekening van dingen die ik een volgende keer anders zou doen. Bij Team JAJO hadden we een heel goed team aan boord, dat maakt het leven van de schipper makkelijker. Natuurlijk komt de laatste beslissing vaak bij jou vandaan, daar ben ik me wel bewust van. Maar je moet ook het team gewoon hun ding laten doen, zij hebben ieder hun eigen specialisme aan boord waar zij de beste beslissingen in kunnen maken. Het is niet de bedoeling dat een team continu ieder besluit van de schipper moet afwachten.”
Het afgelopen jaar heeft Jelmer op veel verschillende boten gevaren. Zo stapte hij aan boord van Black Jack 100, een 100-voeter. Hiermee wonnen ze de line honours in de Loro Piana Giraglia Race. “Daar hadden we een Australische schipper waar ik weer veel van kan leren. Hij zeilt al 10 jaar op die boot, dus het is heel cool om dan naar hem te kijken hoe hij dingen doet. Dan zie ik ook dat hij heel erg zijn momenten uitkiest om zijn mening over te geven. Hij zorgt er eigenlijk voor dat de hoofdlijnen goed staan, en dat deed hij met zoveel rust, echt mooi om te zien.”
Doelstelling Kaap Hoorn
Nu dus op naar die Kaap Hoorn. Want hoewel Jelmer al behoorlijk naam heeft gemaakt als schipper in The Ocean Race, vind hij zelf nog niet dat hij een volledig oceaanzeiler is. “Ik heb die oceaanetappe nog niet gedaan, dus ik ben wel oceaanzeiler, maar eigenlijk nog net niet helemaal. Gerd-Jan Poortman ging ook pas tijdens zijn derde Ocean Race om de Kaap Hoorn, ik weet nog goed wat voor emotie dat bij hem teweegbracht. Dat soort verhalen zijn ook wel mijn primaire drijfveer. Het ronden van Kaap Hoorn is het ultieme doel, maar het gaat natuurlijk ook om de route. En hoe mooi is het om daar met een team naartoe te werken.”