Fastnet Race 2021 van start: Dit staat de deelnemers te wachten!
Door Jolbert van Dijk | 08 augustus 2021
Advertentie
Na veel onzekerheid aangaande de Covid-19-maatregelen in zowel Engeland als Frankrijk is het dan bijna zover; vandaag, zondag 8 augustus, gaat de Rolex Fastnet Race 2021 van start. Zeiler en Ocean Race-Navigator Jolbert van Dijk heeft voor Zeilwereld gekeken naar de weerssituatie voor de race. In detail laat hij je zien wat de zeilers kunnen verwachten en waar de tactische beslissingen genomen gaan worden.
Tijdens het begin van de race hebben we de zeilers de wind te danken aan een lagedrukgebied boven Noord-Engeland en de hogere luchtdruk boven zuid Europa. Dit stationaire lagedrukgebied ligt momenteel tussen Noord-Ierland en Engeland en verplaatst zich langzaam richting het noordoosten. Dit geeft ten zuiden van Engeland een Westelijke windrichting, oftewel een aandewindse start en daarna aan de wind door naar Lands End.
Het begin van de Fastnet Race zal niet makkelijk zijn voor de meeste boten. In de eerste uren kunnen ze te maken gaan krijgen met een flinke wind van 25 knopen en vlagen van 30. Tijdens de start stroomt het van Oost naar West en in de uren daarna verder aansterken. Stroom tegen wind dus. Dit kan voor hoge steile golven zorgen die dicht op elkaar zitten.
Aan de wind naar Lands End
Met het lagedrukgebied redelijk stationair boven het noorden van Engeland is de wind relatief stabiel in richting er zijn weinig synoptische ontwikkelingen. Behalve een trog. Een trog betekent dat er meer wolken komen en de kans op regen significant toe neemt. Deze trog trekt in de nacht van zondag op maandag langs de kust van Engeland. Het word dus de kunst om goed om te gaan met de kleinere variaties in wind richting, snelheid, mogelijke verschillen in golfhoogtes en de stromingsversnellingen rond:
- Anvil point
- Portland Bill
- Prawle point
- Lizard point
Over het algemeen wil je dicht bij deze punten bij het land zijn als je stroming mee hebt, en ben je iets verder offshore beter af met stroom tegen. Aangezien het bij de Engelse kustlijn sneller diep word dan bij de Nederlandse kust word hier het water langs de kust geperst wat een versnellend effect heeft. In Nederland, waar de kust gelijker afloopt, heb je juist vaak minder stroom bij de kust. Zo zullen de boten langs de kust een continue puzzel hebben afhankelijk van de snelheid en andere eigenschappen van hun boten.
In de praktijk
Als de boten de smalle Solent uit komen, wat met het huidige weerbeeld best lastig kan zijn, staan ze voor de eerste strategische keuze. Zo als het nu lijkt zou het qua windrichting het beste zijn om na de Needles over bakboord door te varen en wat verder uit de kust de shift naar links op te pakken (groene lijn). Maar het is het overwegen waard om de rode lijn te volgen en daar de stroomversnelling mee te pakken. Factoren die we verder mee moeten nemen zijn:
- In de baai voor Anvil point verwachten we minder wind, minder golven en een windshift die negatief is voor ons.
- Rond Anvil point en Portland Bill verwachten we meer stroom dan iets verder offshore.
- De stroming stroomt de eerste paar uur naar de start van Oost naar West en gaat daarna 180 graden draaien.
Met al deze factoren in gedachte zal de juiste keuze verschillen per boot. Zo zou een boot die heel slecht tegen golven kan misschien wel de oranje lijn kiezen ondanks dat ze dan een negatieve shift moeten varen. Snellere boten redden het om vroeg bij Portland Bill te zijn waardoor ze de stroom daar nog mee hebben. Langzamere boten willen daar juist weer verder offshore zijn omdat ze hem daar tegen zullen hebben (de groene lijn of meer zuidelijk bij zwarte lijn). Zo zal elke boot zich langs de Engelse kust gaan puzzelen en continue aanpassingen maken afhankelijk van zijn progressie en nieuwe weerberichten.
TSS bij Lands End
Als de boten bij Lizard Point komen moeten ze een grote beslissing maken, noordelijk (rode lijn) of zuidelijk (blauwe lijn) langs de TSS Lands End, een verboden zone.
De eerste factor om rekening mee te houden is de stroming. Je vaart hier liever niet met stroom tegen langs Lands End. Hier kan je een significante versnelling hebben langs de kust. Met de TSS naast je heb je niet echt een optie om die te ontwijken. Bij de Scillies is er ook een versnelling, maar die is minder significant.
De tweede factor is een nieuw lagedrukgebied dat zich momenteel boven de oceaan aan het ontwikkelen is. Hoe deze zich gaat ontwikkelen is op het moment van schrijven nog erg onzeker. Als hij op tijd dicht genoeg bij komt zal de wind verder zuid zijn en word de noordkant een betere optie. Blijft hij verder weg, maar is de rug tussen de lagedrukgebieden verder ontwikkeld (rode lijn op het plaatje hieronder), dan kan noord ook nog werken. Maar in alle andere scenario’s lijkt zuid weer beter, wat ook nog een iets kortere route is qua afstand.
Keuzemomenten
Als je te maken hebt met zulke onzekere scenario’s op de boot is mijn eerste stap altijd om te bedenken wanneer de keuze definitief gemaakt moet zijn. In dit geval bij Lizard Point. Dan bedenk je in welk scenario je wat gaat doen, wat hierboven besproken is. Dat vertaal je weer naar observaties die je kan maken voordat je bij het keuze punt bent. Bijvoorbeeld een nieuw weerbericht dat je dan binnenhaalt of een windrichting die al zuidelijker is dan verwacht, wat zou kunnen betekenen dat het lagedrukgebied al dichterbij is. Zo kan je keuzes die nog te onzeker zijn werkbaar maken tijdens deze Fastnet Race.
Zeilwereld wenst alle deelnemers van de Fastnet Race 2021 veel succes!
Lees ook:
- Fastnet voorbereidingen Juliett Romeo: niet in eigen hand
- Nederlands succes in de Ocean Race Europe
- Voorbereiding Bruine Bank Race
Meer informatie: - Rolex Fastnet Race 2021 Website
Uitgelichte afbeelding: ROLEX/Kurt Arrigo