Global Solo Challenge: Ook jij kunt non-stop rond de wereld!

De Vendée Globe te duur, en de Golden Globe Race te traag? Wellicht is de Global Solo Challenge wat voor jou. We praten met initiator Marco Nannini over deze nieuwe uitdaging voor de normale zeiler met grote ambities.

Door Riemer Witteveen | 10 februari 2021

Global Solo Challenge

Global Solo Challenge: Ook jij kunt non-stop rond de wereld!

Door Riemer Witteveen | 10 februari 2021

Advertentie

De eerste helft van de boten in de Vendée Globe 2020 is al binnen. Ze zitten thuis bij hun familie of komen nog bij in de omgeving van het Franse havenstadje Les Sables-d’Olonne. Met hypermoderne boten zijn ze rond de wereld gescheurd; iets dat voor de veel amateurzeilers slechts een wilde droom is. De Italiaanse zeiler Marco Nannini besloot dat het anders kon en organiseert de Global Solo Challenge (GSC): een non-stop solowedstrijd rond de wereld voor iedereen die kan en wil.

IMOCA Miranda Merron
Hoewel het voor een oudere IMOCA een gemiddeld bedrag is, zijn er weinig zeilers die ‘even’ 450 duizend euro neerleggen voor een IMOCA. Foto: Yvan Zedda/Alea

“1 miljoen? Vergeet het!”

Marco Nannini heeft zelf al behoorlijk wat mijlen op zijn cv staan. Hij zeilde de OSTAR in 2009 en won in zijn klasse, werd tweede in de 2010 Round Britain and Ireland Race, deed mee aan de Route du Rhum 2010 en werd tweede in de Global Ocean Race in 2011-2012. Zoals bij menig zeezeilers stond de Vendée Globe ook bij Nannini erg hoog op een sokkel. Na de Ostar wilde hij iets professionelers doen en de mini-Transat was geen optie.

Global Ocean Race Marco Nannini
Marco Nannini rondt Kaap Hoorn tijdens de Global Ocean Race

Tijdens de Vendée Globe doet Nannini zo nu en dan verslag op Facebook, in het Italiaans. Als ze het over de boot van Miranda Merron hebben, een ouder type IMOCA, krijgt hij te horen dat die zo’n 450 duizend euro moet opleveren. Voor dat geld heb je alleen een boot en ben je er nog lang niet. “1 miljoen voor een campagne? Vergeet het!” Nannini wil non-stop en kijkt naar andere wedstrijden. “De Golden Globe Race was het enige evenement dat ik misschien nou zou kunnen doen. Maar ik vond het niet op een moderne manier mogen communiceren met de buitenwereld maar niets.”

En ziedaar, de ‘Global Solo Challenge’ was geboren

Niet alleen de communicatie in de Golden Globe Race was niet naar Nannini’s wens. Waar je in de Golden Globe Race alleen met een specifiek type schip kunt starten (o.a. seriebouw, langkieler met aangehangen roer, van een bepaalde leeftijd en met een minimale oplage) is dat in de GSC een stuk vrijer. “Een boot die in de Golden Globe Race vaart is niet het type boot dat de Global Solo Challenge gaat winnen,” vertelt Nannini. “Maar je kunt je met zo’n boot gewoon inschrijven. Snellere boten zijn ook welkom. Denk aan oudere Class 40’s, Pogo’s, Sigma’s, Grand Soleils en J/Boats.”

Class 40 Global Solo Challenge
Nannini’s eigen oude Class 40 waarmee hij in 2011-2012 de Global Ocean Race voer.

Anders dan bij de reeds bekende solowedstrijden rond de wereld, is de start van de GSC niet in Frankrijk, maar in Spanje. “We starten vanuit A Coruña. Dat betekent ook dat de aankomst, die waarschijnlijk in de winter zal zijn, minder gevaarlijk is, omdat je de Baai van Biskaje niet nog door moet en het kan daar in de winter aardig spoken.” De havenmeester in de Marina Coruña, waar de boten voor de start zullen liggen, is overigens niemand minder dan Roberto Bermúdez de Castro, ook wel bekend als ‘Chuny’. Al zeven keer zeilde hij de Volvo Ocean Race. Tijdens de editie van 2008-09 voer hij mee op het Nederlandse schip Delta Lloyd.

A Coruña Global Solo Challenge
De havenplaats A Coruña in het noordwesten van Spanje

Van oud tot nieuw, jong tot oud

“De regels zijn zo dat je met de boot die je hebt zou kunnen inschrijven,” vertelt Nannini. Uiteraard moet dit schip wel voldoen aan alle eisen die kunnen worden gesteld aan een schip dat de Zuideijke Oceaan induikt. “Kunnen zeilen met je eigen boot is veel goedkoper dan als je een specifieke boot zou moeten aanschaffen. Ik heb gesproken met zeilers die misschien willen overstappen van de Golden Globe Race naar de Global Solo Challenge, maar die zitten al vast aan de hoge inschrijfgelden.”

“Door het evenement relatief goedkoop te maken wordt het veel toegankelijker voor veel zeilers,” vervolgt Nannini. “Van jong tot oud, iedereen kan meedoen met oude én nieuwere boten. Bij de Vendée Globe zijn de winnaars meestal zo rond de midden 30. Maar je hoeft niet binnen die leeftijdscategorie te vallen om de Global Solo challenge te winnen.”

Mark Slats Rustler 36
Een Rustler 36 zou mee kunnen doen, maar zou in tegenstelling tot de Golden Globe Race, bij de Global Solo Challenge tot de langzamere boten behoren. Hier Mark Slats onderweg in de Golden Globe Race in 2018. Foto: Christophe Favreau/PPL/GGR

Qua budget kan Nannini ook wel een inschatting maken wat het moet kosten. “Onder de 80 a 90 duizend euro gaat het moeilijk worden vermoed ik. Maar ik denk wel dat het mogelijk is om voor rond de 90 duizend euro mee te doen, en dat is inclusief boot. Ik denk dat de deelnemers in het hogere segment met een dure boot en goede voorbereiding zo’n 250 duizend euro kwijt zijn.”

Crowdfunding

Mocht het nou gaan kriebelen, maar heb je geen rooie cent, dan nog biedt Nannini de mogelijkheid om mee te doen. Op de website van de GSC wordt het mogelijk om een crowdfunding aan je deelname te koppelen. Je hoeft je daarmee geen zorgen te maken over dat je het nodige hoeft af te dragen aan een website als Kickstarter of GoFund.Me. Nannini: “Het budget moet niet gaan bepalen wie favoriet is. Ook langzamere boten krijgen de kans en moeten niet worden onderschat.”

Marco Nannini Dolphin
Onderweg verzekerd van mooie plaatjes. Foto: Marco Nannini

Veiligheid

Nannini hoopt op een vloot van zo’n 50 boten, verspreid over verschillende klassen met elk hun eigen starttijd. 100 boten is z’n droom, maar hij denkt dat de helft in werkelijkheid haalbaarder is. Nannini: “Het doel van de verschillende starttijden is om tussen Nieuw Zeeland en Kaap Hoorn de vloot zo veel mogelijk bij elkaar te hebben. Op die manier creëren we een vangnet, mocht er iets mis gaan. En je hebt als langzame boot liever een 50-voeter achter je dan voor je.”

Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Nannini: “Natuurlijk heeft de GSC ook de nodige regels. Die zorgen voor de nodige kosten, maar zijn er ook voor je eigen veiligheid.” Anders dan bij de Golden Globe Race zijn moderne navigatiemiddelen bij de Global Solo Challenge wel toegestaan. Ook dat valt onder veiligheid volgens Nannini: “Als je een heftig lage drukgebied op je af ziet komen op een Gripfile, dan helpt dat in je kansen. Je kunt dan ook naar het thuisfront bellen voor advies.”

Donald Crowhurst
Donald Crowhurst had geen idee wat hem te wachten stond.

Crowhurst effect

Het is niet gek dat ervaring belangrijk is voor een race als deze. Nannini: “Ik wil het niet hebben dat een schipper er niet klaar voor is, of dat de tocht naar de start meteen de kwalificatie is. Ik kan er in zo’n geval voor kiezen om een schipper dan niet te laten starten onder de vlag van de GSC. Ik wil geen Crowhurst-effect waarbij noch de boot, noch de schipper er niet klaar voor is. Je moet ruim voor de start van de race al weten of je het aankan en of je je goed hebt voorbereid.”

Inschrijvingen

Inmiddels hebben zich al acht schippers officieel aangemeld voor de Global Solo Challenge. Over Nederlandse inschrijvingen is nog niets bekend. Interesse? Schrijf je dan in op de website van de Global Solo Challenge en Marco Nannini neemt contact met je op voor een persoonlijk praatje.

De eerste schepen zullen op 2 september 2023 starten. Nog twee en een half jaar de tijd om je voor te bereiden!

Lees ook:
Solo rond de wereld op nog geen zes meter multiplex
Nederlanders op weg naar de Vendée Globe 2024

Meer informatie:
Global Solo Challenge

Beeld: Marco Nannini/Global Solo Challenge

Lees meer zoals dit:

Yoya Braams met Breehorn 44 in de spotlight

Yoya Braams in de Spotlight

Door Redactie op 15 juli 2020
Stapelgek die zeilers

Stapelgek

Door Charlotte Dorren op 15 december 2020
Onderhoud van de dieselmotor

Scheepsdieselmotor jaarlijks onderhoud

Door Roel Slob op 21 september 2020

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief*

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.

*Maak de hele maand februari kans op een Ronstan ClearStart Horloge!

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.