Teamwork 2.0: Hutjemutje op een raceboot

Als je volgend jaar mee wilt doen aan de Ocean Race (zoals bijvoorbeeld Rosalin Kuiper) dan kun je dat doen met twee soorten boten. Zo heb je de Volvo Ocean 65, een zware bak, gebouwd om met een team de wereld rond te ‘raggen’. Voor de derde keer doet dit type boot aan deze race…

Door Riemer Witteveen | 03 maart 2020

11hOR_01

Teamwork 2.0: Hutjemutje op een raceboot

Door Riemer Witteveen | 03 maart 2020

Advertentie

Als je volgend jaar mee wilt doen aan de Ocean Race (zoals bijvoorbeeld Rosalin Kuiper) dan kun je dat doen met twee soorten boten. Zo heb je de Volvo Ocean 65, een zware bak, gebouwd om met een team de wereld rond te ‘raggen’. Voor de derde keer doet dit type boot aan deze race mee, maar voor het eerst zullen ook IMOCA’s aan de startlijn verschijnen. Dat zijn boten gebouwd voor solowedstrijden over de oceaan en niet voor teams. De grote vraag is of dat gaat werken. Hier een sneak peek.

Krap met een team

(c) Jean-Louis Carli/Alea #TransatJV

De IMOCA is slechts anderhalve meter kleiner dan de VO65, maar wel een stuk extremer. Uitgevoerd met foils zijn het echte racemachines. Licht gebouwd en met een hoop vierkante meters zeil, vergelijkbaar met wat er op de grotere VO65 staat. Het verschil is alleen de bemanning. De IMOCA’s zijn vooral bekend door de Vendée Globe, waarbij er in krap drie maanden rond de wereld wordt geracet, solo en non-stop. Op diezelfde boten gaan ze nu zeilen met een bemanning van 5 én een On Board Reporter. Dat levert nogal wat benauwde situaties op: wie slaapt waar, wie staat waar, en wie doet eigenlijk wat?
Zelfs het leven benedendeks, het samenwerken en samenzijn als een team is zwaar – Abby Ehler

Andere dynamiek

Zoals in onderstaande video al wordt getoond, hebben de logistieke uitdagingen aan boord een behoorlijk effect op de verhoudingen tussen de bemanningsleden. Anders dan bij een VO65, waar er een duidelijke rolverdeling is aan boord, doen de zeilers hier van alles. De navigator staat ook op het voordek, de voordekker staat ook te grinden en te trimmen, enzovoorts. Er zijn geen echte bedden aan boord en ook de cockpit is te klein voor een heel team. Check het filmpje:

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang 2 keer per maand de nieuwste artikelen in je mailbox!
!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uw advertentie hier? Neem contact op.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

Uw advertentie hier? Neem contact op.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.