Wint Ysbrand Endt in 2025 de Vendée Globe?

Ysbrand Endt heeft zijn zinnen gezet op de Vendée Globe in 2024. Tot die tijd staan er ook mooie dingen op zijn agenda. Wij spraken hem over die plannen en natuurlijk over de Vendée Globe.

Door Riemer Witteveen | 02 juni 2020

Ysbrand Endt

Wint Ysbrand Endt in 2025 de Vendée Globe?

Door Riemer Witteveen | 02 juni 2020

Advertentie

Het is geen geheim dat Ysbrand zijn zinnen heeft gezet op de Vendée Globe. Voor hem zat 2020 er niet in, maar tussen nu en de start van de Vendée Globe in 2024 kan er nog een hoop gebeuren. Met de Engelse Pip Hare zeilt Ysbrand Endt (49) een half jaar geleden de Transat Jacques Vabre, een offshore wedstrijd van 4500 mijl, na de Vendée Globe de langste wedstrijd in het IMOCA circuit. In de tussentijd zit Ysbrand niet stil en staan er mooie dingen op zijn agenda. Een interview over plannen, rond de wereld zeilen, de Olympische Spelen, maar vooral ook de Vendée Globe.

Laag pitje

Ysbrand Endt Pip Hare

Ysbrand knuffelt Pip Hare na de finish van de Transat Jacques Vabre in Salvador de Bahia, Brazilië.
(c) Jean-Marie Liot/Alea

Ook Ysbrand merkt de gevolgen van het coronavirus goed. Veel wedstrijden zijn stopgezet, maar stilzitten doet hij niet. “Tijdens een oversteek met Sanya (een Volvo70 waar Ysbrand op schipperde, red.) van de Carieb naar Europa leerde ik Frans Budel kennen. Na die oversteek hebben we samen nog wat doublehanded gevaren. Het klikte nog steeds. Hij had plannen met een Class 40 en vroeg me als co-schipper. De grote stip op de horizon is de Globe 40; in negen maanden met z’n tweeën de wereld rond racen in etappes met een Class 40. De volgende Vendée Globe is in 2024 en dit is volgend jaar al. ”

Refit naar voren

Refit Sec Hayai

Ysbrand en Frans Budel werken aan het dek van Sec Hayai

Het plan was om dit jaar al met Sec Hayai, de Class40 van Budel, wedstrijden te gaan varen ter voorbereiding. Misschien is er later dit jaar nog ruimte voor wat wedstrijden, maar in de tussentijd is de geplande refit naar voren gehaald. Ysbrand: “Aan het eind van het jaar stond een grote refit gepland, die zijn we nu eind april al begonnen. Als je dan toch een jaar verliest door een pandemie, dan maar beter zo’n voorbereiding. In iets meer dan maand hebben we de boot grondig aangepakt: De mast is gecheckt, de kiel is er af geweest, het dek is kaalgehaald en is voorzien van nieuwe verf en antislip, het beslag is vervangen, de stuurautomaat heeft een update gekregen en er is zeker 100 kilo uit de boot gehaald.” Hoewel er veel vernieuwd is, weet Ysbrand dat het zeilen naar een podiumplaats lastig zal zijn: “Het ontwerp van deze Class40 is uit 2007. Als je gaat varen tegen nieuwere Class40’s met een scowboeg, andere kielen, lichtere rompen en een andere gewichtsverdeling, dan kun je ze in een ‘reach’ echt niet bijhouden.” Die verschillen zullen al op korte termijn duidelijk worden: In september staat de eerste krachtmeting op het programma. Dan start de 1000 mijl lange ‘Normandy Channel Race’.
Zeilen is een ervaringssport. Elke mijl is er een – Ysbrand Endt

IMOCA’s: van de oudste tot de nieuwste

TJV aankomst

Ysbrand en Pip Hare op La Fabrique bij aankomst in Brazilië
(c) Jean-Marie Liot/Alea

Eind november 2019 komen Ysbrand en Pip Hare na 18 dagen aan in Brazilië. Ze nemen de 24e plaats in, van de 29e gestarte boten in de IMOCA-klasse. De IMOCA waar ze mee varen is zo’n beetje de oudste van het stel. In het foiling-geweld van de nieuwste generatie boten is er weinig te beginnen, maar Ysbrand is tevreden. Het is zijn eerste grote race in de IMOCA-klasse. Vijf jaar later start de Vendée Globe, hij hoopt dat dat zíjn Vendée Globe zal zijn: “Zowel met de Class40 als in de IMOCA-klasse vaar ik met oudere boten. Dat is wel jammer, maar ik moet nu roeien met de riemen die ik heb. Zeilen is een ervaringssport. Elke mijl is er een.”
Charal foiling

Aan boord van de foilende Charal proeft Ysbrand van het zeilgeweld die de nieuwste IMOCA’s bieden. (c) Gauthier Lebec/Charal

De zee is mijn absolute thuis – Ysbrand Endt
Christa ten Brinke Ysbrand Endt

Ysbrand Endt met zijn vrouw Christa ten Brinke. Samen zeilden ze (solo) de Mini Transat in 2011.
(c) Klaas Wiersma

Bij Jeremy Beyou aan boord van Charal proeft Ysbrand wat het is om met een IMOCA van de laatste generatie te varen: “Het is appels met peren vergelijken. Die nieuwe IMOCA’s zijn hele andere schepen, maar het prijskaartje is dan ook heel anders. Bij Charal waren er vijf tot zes mensen nodig om het schip van de kant onder zeil te brengen. Een campagne met zo’n high-tec schip heeft totaal andere fondsen nodig dan een campagne met een oude boot. Ook die nieuwe IMOCA’s kan ik solo goed hanteren. Ik ben er niet van onder de indruk en kan die boten goed pushen. De Transat Jacques Varbres was voor mij ook thuiskomen. De zee is mijn absolute thuis. Mijn ervaringen op IMOCA’s bevestigt dat het absoluut een type schip voor mij is.”

IMOCA’s te koop

pip ysbrand regen imoca

Op een IMOCA is het vaak afzien. Hier zeilen Pip Hare en Ysbrand door de regen en is er toch nog ruimte voor een natte selfie.

Op 8 november 2020 start de Vendée Globe weer. Na de finish komen er weer veel boten op de markt, voorspelt Ysbrand: “De meeste zeilers hebben hun boot al te koop staan voordat de race begint. Pas na de finish wordt er serieus geboden. Het is een belangrijke tijd als je een boot zoekt. Je moet wel een hoofdsponsor of meerdere kleine sponsoren hebben, want je moet dan toch zo’n anderhalf miljoen op tafel kunnen liggen. En als je eenmaal een boot hebt, dan moet je ook liggeld en verzekering kunnen betalen. Een campagne met een nieuwe boot is lastig in Nederland, zeker nu. Maar als je al ziet hoeveel aandacht Pieter Heerema kreeg, terwijl hij de media niet opzocht, dan weet ik zeker dat het veel groter kan gaan worden!”

Gave kwalificatierace

Vendée-Arctic- Les Sables d’Olonne

De route van de nieuwe kwalificatierace

Door het coronavirus zijn de reguliere kwalificatieraces voor de Vendée Globe gecanceld. In plaats daarvan is er nu een hele nieuwe race van 3600 mijl bedacht, de Vendée-Arctic-Les Sables-d’Olonne. De race vertrekt in het Franse kustplaatsje Les Sables-d’Olonne en voert de vloot naar het westen van IJsland om vervolgens via de Azoren weer terug te keren naar Frankrijk. Het noordelijke waypoint ligt verder noord dan Kaap Hoorn zuid ligt. Koude omstandigheden en mogelijk flink wat tegenwind zullen deze race tot een hele zware maken. Ysbrand hoopt dat deze kwalificatierace over vier jaar ook nog steeds bestaat: “Die route is nogal wat. Je gaat dwars door de lage drukgebieden heen, heen en terug. Als je pech hebt moet je er tegenin en dan heb je wel een lastig traject. Het is nu een verplichte race voor alle deelnemers, maar ik weet niet of het een kwalificatierace blijft. Dat hangt van het uitvalpercentage af. Ik zou deze race graag zeilen!”

Meerdere pijlen: Olympische spelen

Dehler 30OD

De Dehler 30OD is een van de kanshebbers om te worden verkozen tot offshore boot voor de Olympische Spelen in 2024.
(c) HanseYachtsAG

Hoewel de Vendée Globe rood omlijnd op Ysbrand’s planning staat, liggen er meerdere pijlen op zijn boog. Bij de Olympische Spelen van Parijs in 2024 staat voor het eerst in de geschiedenis Doublehanded Offshore zeilen op het programma en dat spreekt Ysbrand wel aan: “Het is belangrijk dat zeilers die dit gaan doen ervaring hebben in doublehanded offshore zeilen in een eenheidsklasse of in een box rule. Naast Erik van Vuuren en mijzelf denk ik dat er maar weinig mensen die ervaring hebben. Maar het niveau in Nederland is hoog.”

Campagnes combineren

Zowel de Olympische Spelen de Vendée Globe vinden plaats in 2024. Dat lijkt een druk jaar te worden. Maar is het combineren van twee campagnes überhaupt mogelijk? Ysbrand: “Ja! Er zijn veel overeenkomsten. maar gelukkig hoef ik nog niet te kiezen. De kwalificatieraces voor de Olympische Spelen zijn nu verschoven naar het najaar van 2021 en dat is nog best ver weg. Ik zie de duels tegen andere Nederlandse zeilers met vertrouwen tegemoet.”
Pip Hare en Ysbrand na de finish van de Transat Jacques Vabre

Nog zo’n vrolijke plaat: Pip Hare en Ysbrand na de finish van de Transat Jacques Vabre.
(c) Jean-Marie Liot/Alea

En The Ocean Race?

De pijlen zijn nu gericht op shorthanded oceaanracen. Meedoen aan de Ocean Race in een IMOCA is wellicht nog een optie. Ysbrand: “De nieuwe The Ocean Race trekt me minder. Met een IMOCA moet je allemaal nog hetzelfde doen aan boord, dat is misschien nog wel interessant. Maar de kans is heel klein dat ik nog op een VO65 stap. Ik ben niet heel enthousiast over het schip. De boten zijn underpowered, en geven mij niet zoveel uitdaging.” Lees ook:

Omslagfoto: Klaas Wiersma

Lees meer zoals dit:

We konden geen vergelijkbare berichten vinden.

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang 2 keer per maand de nieuwste artikelen in je mailbox!
!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uw advertentie hier? Neem contact op.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

Uw advertentie hier? Neem contact op.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.