Advertentie
Laag pitje
Ysbrand knuffelt Pip Hare na de finish van de Transat Jacques Vabre in Salvador de Bahia, Brazilië.
(c) Jean-Marie Liot/Alea
Refit naar voren
Het plan was om dit jaar al met Sec Hayai, de Class40 van Budel, wedstrijden te gaan varen ter voorbereiding. Misschien is er later dit jaar nog ruimte voor wat wedstrijden, maar in de tussentijd is de geplande refit naar voren gehaald. Ysbrand: “Aan het eind van het jaar stond een grote refit gepland, die zijn we nu eind april al begonnen. Als je dan toch een jaar verliest door een pandemie, dan maar beter zo’n voorbereiding. In iets meer dan maand hebben we de boot grondig aangepakt: De mast is gecheckt, de kiel is er af geweest, het dek is kaalgehaald en is voorzien van nieuwe verf en antislip, het beslag is vervangen, de stuurautomaat heeft een update gekregen en er is zeker 100 kilo uit de boot gehaald.” Hoewel er veel vernieuwd is, weet Ysbrand dat het zeilen naar een podiumplaats lastig zal zijn: “Het ontwerp van deze Class40 is uit 2007. Als je gaat varen tegen nieuwere Class40’s met een scowboeg, andere kielen, lichtere rompen en een andere gewichtsverdeling, dan kun je ze in een ‘reach’ echt niet bijhouden.” Die verschillen zullen al op korte termijn duidelijk worden: In september staat de eerste krachtmeting op het programma. Dan start de 1000 mijl lange ‘Normandy Channel Race’.Zeilen is een ervaringssport. Elke mijl is er een – Ysbrand Endt
IMOCA’s: van de oudste tot de nieuwste
Eind november 2019 komen Ysbrand en Pip Hare na 18 dagen aan in Brazilië. Ze nemen de 24e plaats in, van de 29e gestarte boten in de IMOCA-klasse. De IMOCA waar ze mee varen is zo’n beetje de oudste van het stel. In het foiling-geweld van de nieuwste generatie boten is er weinig te beginnen, maar Ysbrand is tevreden. Het is zijn eerste grote race in de IMOCA-klasse. Vijf jaar later start de Vendée Globe, hij hoopt dat dat zíjn Vendée Globe zal zijn: “Zowel met de Class40 als in de IMOCA-klasse vaar ik met oudere boten. Dat is wel jammer, maar ik moet nu roeien met de riemen die ik heb. Zeilen is een ervaringssport. Elke mijl is er een.”Aan boord van de foilende Charal proeft Ysbrand van het zeilgeweld die de nieuwste IMOCA’s bieden. (c) Gauthier Lebec/Charal
De zee is mijn absolute thuis – Ysbrand Endt
Ysbrand Endt met zijn vrouw Christa ten Brinke. Samen zeilden ze (solo) de Mini Transat in 2011.
(c) Klaas Wiersma
IMOCA’s te koop
Op een IMOCA is het vaak afzien. Hier zeilen Pip Hare en Ysbrand door de regen en is er toch nog ruimte voor een natte selfie.
Gave kwalificatierace
Door het coronavirus zijn de reguliere kwalificatieraces voor de Vendée Globe gecanceld. In plaats daarvan is er nu een hele nieuwe race van 3600 mijl bedacht, de Vendée-Arctic-Les Sables-d’Olonne. De race vertrekt in het Franse kustplaatsje Les Sables-d’Olonne en voert de vloot naar het westen van IJsland om vervolgens via de Azoren weer terug te keren naar Frankrijk. Het noordelijke waypoint ligt verder noord dan Kaap Hoorn zuid ligt. Koude omstandigheden en mogelijk flink wat tegenwind zullen deze race tot een hele zware maken. Ysbrand hoopt dat deze kwalificatierace over vier jaar ook nog steeds bestaat: “Die route is nogal wat. Je gaat dwars door de lage drukgebieden heen, heen en terug. Als je pech hebt moet je er tegenin en dan heb je wel een lastig traject. Het is nu een verplichte race voor alle deelnemers, maar ik weet niet of het een kwalificatierace blijft. Dat hangt van het uitvalpercentage af. Ik zou deze race graag zeilen!”Meerdere pijlen: Olympische spelen
De Dehler 30OD is een van de kanshebbers om te worden verkozen tot offshore boot voor de Olympische Spelen in 2024.
(c) HanseYachtsAG
Campagnes combineren
Zowel de Olympische Spelen de Vendée Globe vinden plaats in 2024. Dat lijkt een druk jaar te worden. Maar is het combineren van twee campagnes überhaupt mogelijk? Ysbrand: “Ja! Er zijn veel overeenkomsten. maar gelukkig hoef ik nog niet te kiezen. De kwalificatieraces voor de Olympische Spelen zijn nu verschoven naar het najaar van 2021 en dat is nog best ver weg. Ik zie de duels tegen andere Nederlandse zeilers met vertrouwen tegemoet.”Nog zo’n vrolijke plaat: Pip Hare en Ysbrand na de finish van de Transat Jacques Vabre.
(c) Jean-Marie Liot/Alea
En The Ocean Race?
De pijlen zijn nu gericht op shorthanded oceaanracen. Meedoen aan de Ocean Race in een IMOCA is wellicht nog een optie. Ysbrand: “De nieuwe The Ocean Race trekt me minder. Met een IMOCA moet je allemaal nog hetzelfde doen aan boord, dat is misschien nog wel interessant. Maar de kans is heel klein dat ik nog op een VO65 stap. Ik ben niet heel enthousiast over het schip. De boten zijn underpowered, en geven mij niet zoveel uitdaging.” Lees ook:Lees meer zoals dit:
We konden geen vergelijkbare berichten vinden.