Interview: Rosalin Kuiper aan de slag als schipper bij Holcim-PRB
Door Riemer Witteveen | 15 september 2023
Advertentie
Ze voer onder Boris Hermann de wereld rond met Team Malizia in The Ocean Race en neemt nu een heel grote volgende stap. Rosalin Kuiper gaat met Nicolas Lunven de IMOCA 60 van Holcim-PRB schipperen. Na een succesvolle tweede plaats in The Ocean Race richt het Zwitserse team zich nu op het shorthanded circuit met de Vendée Globe als volgende doel voor Lunven. Rosalin neemt daarna het stokje over als schipper voor de volgende editie van The Ocean Race in 2025.
Team Malizia
Het team van Boris Herrmann, Malizia, was een hechte groep zeilers. Rosalin was een van de gangmakers aan boord en het kwam dan ook als een verrassing dat ze nu de overstap maakt. “Die overstap ging eigenlijk heel natuurlijk”, vertelt Rosalin. “Ik ben in de zomer, vrijwel meteen nadat The Ocean Race voorbij was, benaderd door Holcim-PRB. Na dat gesprek belde ik meteen met Holly, de Team Director van Team Malizia en vervolgens ook met Boris om het allemaal te bespreken. Ik had zo’n mooi aanbod gekregen van Holcim-PRB dat ook zij zeiden dat ik het niet af kon slaan. Maar ze zeiden ook dat de deur altijd voor me open zou staan bij Team Malizia.”
Nicolas Lunven op weg naar de Vendée Globe
Niet alleen Rosalin maakte de overstap van Team Malizia naar Holcim-PRB. Ook de navigator, Nicolas Lunven ging mee. “Nico en ik zijn apart van elkaar benaderd. Tijdens een van de eerste gesprekken met Holcim-PRB zei ik: ‘De slimste move die je kunt maken is om Nicolas Lunven als schipper te vragen. Als iemand op Holcim-PRB de Vendée Globe kan winnen is hij het.’ Een paar weken geleden, voor de transfer, wilde ik wel weten wie de schipper zou zijn. Toen vertelden ze me dat ze met Nico in zee waren gegaan.”
De komende tijd staat in het teken van het klaarmaken van de boot. Rosalin en Lunven maken begin november hun eerste trans-Atlantische oversteek samen naar Martinique. Vanaf daar vaart Lunven solo terug in de ‘Retour à la Base’, een kwalificatiewedstrijd voor de Vendée Globe.
The Ocean Race 2025
Na de Vendée Globe is het de beurt aan Rosalin als schipper van Holcim-PRB. “Tot de Vendée Globe ben ik z’n eerste trainingspartner. Trainen voor een solowedstrijd doe je eigenlijk nooit solo. Er is bemanning om je te ondersteunen met de zeilwissels, de elektronica en meer. Ik probeer nu zoveel mogelijk taken van Nico weg te nemen zodat hij zich kan focussen op de boot en zichzelf. Er is voor mij veel te leren want het is een gecompliceerde boot. Over anderhalf jaar moet ik klaar zijn om zo’n team te dragen. Als Nico dan terug is van de Vendée Globe kunnen we ons richten op het voorbereiden op The Ocean Race die in 2025 start. We kunnen dan zo’n acht maanden voorbereiden en trainen. Het team kan ik in principe zelf samenstellen, maar dat heeft nu nog geen prioriteit.”
10 boten in The Ocean Race
Met maar vijf deelnemende boten en bovendien IMOCA’s en geen VO65’s meer, was de afgelopen editie van The Ocean Race anders dan anders. Maar niet alleen de boten waren anders, legt Rosalin uit: “De hele insteek was anders. Voor de thuisblijvers was de dynamiek aan boord veel beter te zien. Alles was heel anders vastgelegd en dat vond ik zeker positief. In plaats van alleen maar stoere mannen aan het grinden, zag je nu ook echt karakters aan het werk. Dit maakte het ook voor niet-zeilers een stuk interessanter. Bovendien was de helft van de publiciteit van The Ocean Race door Team Malizia gegenereerd. Dat wil ik graag doorzetten.”
De komende Ocean Race gaat er wederom anders uit zien. De VO65’s doen zelfs niet meer mee met de Sprintcup en het veld zal louter uit IMOCA’s bestaan. Gaan er wederom maar vijf boten meedoen? Volgens Rosalin niet: “Ik verwacht echt wel dat er minimaal 10 boten aan de start van de volgende Ocean Race verschijnen!”
Uit de Nazomerspecial 2023 – Lees ook:
“De toekomst van The Ocean Race”.
50% Nederland, 50% Frankrijk
Het is een hectische tijd voor Rosalin. Tijdens de ronding van Kaap Hoorn kocht ze met haar partner een huis dat de nodige aandacht vereist. “Het is wel druk hoor. Ik vond het zeilen in The Ocean Race relaxter dan nu. Het is heel hectisch; direct na de finish zijn we begonnen met de verbouwing van het huis. Morgen verhuizen we naar een huis dichter bij ons project. Er dan heb ik er ook nog een nieuwe baan bij. Gelukkig heb ik een fijne partner die met alles goed met me meedenkt. We hebben samen rond de wereld gevaren. Niet letterlijk natuurlijk, maar hij heeft wel alles meegemaakt.”
Een nieuw huis in Nederland, is dat dan wel praktisch? Zou ze niet veel liever een huis hebben gekocht in Frankrijk? “Nee”, antwoordt ze resoluut. “Ik voel me hier thuis. Nederland is prettig om te wonen. De komende tijd ben ik vijftig procent hier in Nederland en vijftig procent in Frankrijk. Naar Frankrijk rijd ik op en neer met m’n camperbusje. En als ik dan hier in Nederland ben, ben ik bezig met het project draaiende te houden. Dat bestaat uit verschillende bezigheden, zoals contact houden met de sponsoren, een goed shoreteam neerzetten, zorgen dat het commerciële team draait, zorgen dat er een goede planning staat en dat iedereen prettig werkt in een goede omgeving.”
Toekomst
Al vaak vroeg ik Rosalin naar de verre toekomst. Zit er misschien een eigen Vendée Globe-campagne in de pijpleiding? Ook nu stel ik de vraag weer. Ver vooruit denken doet ze niet. Elke keer, en ook nu, is haar antwoord: “We hebben het er wel over gehad en ik houd alle opties open. Nu focus ik me op mijn taken die nu belangrijk zijn. Als je altijd maar bezig bent met de toekomst, gaan er mooie dingen langs je heen die er nu gebeuren. Misschien wil ik over vijf jaar wel astronaut worden.” De focus op het hier en nu is keer op keer wat haar verder brengt.
Omslagcompositie: Marin Le Roux | PolaRYSE | Team Holcim-PRB
& Eloi Stichelbaut | PolaRYSE | Team Holcim-PRB