Nederlands team naar halve finale na hectische dag op de AC40: “Super trots en blij”
Door Anke Haadsma | 08 oktober 2024
Advertentie
Na een zinderende dag met veel wind, golven en intense wedstrijden, weet het Nederlandse JAJO Team DutchSail zich te plaatsen voor de halve finale in de Puig Women’s America’s Cup in Barcelona. Stuurvrouw Willemijn Offerman: “Het was heel stressvol vandaag, maar we hebben zeker genoten en staan hier met een glimlach op ons gezicht.”
Omslagfoto: Ricardo Pinto / America’s Cup
Die stress spatte van het scherm af, bij de eerste start zat iedereen heel dicht op elkaar en de communicatie over de koptelefoons aan boord ging er af en toe heftig aan toe. Willemijn: “We zaten dicht op het Canadeese en het Duitse team, en hadden eigenlijk geen ruimte om vrij te varen. Ik kon het zelf niet zien, dus moet de beelden nog terugkijken om te zien wat er nu precies gebeurde.”
Willemijn stuurt aan bakboordzijde, Odile van Aanholt is de stuurvrouw aan stuurboord. Achter Willemijn zit Annette Duetz op de trim, terwijl Arianne van de Loosdrecht aan stuurboord achter Odile zit te trimmen. Communicatie is dus heel belangrijk aan boord.
“Na die hectische start spreken we dan ook wel even uit dat we moeten resetten, ook in communicatie”, legt Willemijn uit. “Vervolgens probeer je je terug te vechten, dat hebben we denk ik heel goed gedaan vandaag.”
Veilig en snel rond de baan
Het Nederlandse team heeft een jaar lang in een simulator getraind. In de boot zelf hebben ze nog maar weinig gezeten, dus varen met golven waren ze ook niet gewend. Willemijn: “We hebben goed voorbesproken met welke settings we wilden varen. Voor de start heb je maar zes minuten om dit allemaal uit te vogelen, dat is dus heel erg kort. Daar kwam nog bij dat de wind het extra hectisch maakte, die ging van 5 knopen naar meer dan 20. We voeren vandaag dan ook vooral tegen onszelf, de condities waren er ook niet echt naar dat je met de andere boten bezig was. Je bent meer bezig met waar de wind is en waar je dan heen wil, want je wil de boot wel op die foils houden. Daarbij probeer je zo veilig en zo snel mogelijk rond de baan te gaan.”
Het op de foils houden van de boot, blijkt nog best lastig. Maar het is ook heel belangrijk om de snelheid te houden, daar kun je een wedstrijd makkelijk op verliezen. Het Nederlandse team snapt steeds beter hoe ze de boot zo goed mogelijk op de foils kunnen houden vertelt Willemijn. “We weten dat het heel moeilijk is om op de foils te blijven als je onder de 8,5 knopen komt, dan moet je naar 80 graden aan de wind draaien om te blijven vliegen. We proberen dan ook steeds uit te spreken hoeveel wind er is, en zeker voor een manoeuvre. Dan weet je bijvoorbeeld dat je na een overstag naar de 80 graden gaat, en niet naar bijvoorbeeld 50 graden.”
Progressie geboekt
Het zijn dit soort details waarmee het team steeds meer verschil kan maken op het water. Op een dag zoals deze, met veel wind en golven, boeken ze dan ook heel snel progressie. “We hebben nu twee keer zoveel uren gemaakt op de boot dan waar we de eerste wedstrijd mee begonnen. En nu hebben we ook het varen met golven in ons rugzakje zitten, daar kunnen we weer verder mee bouwen.”
Annette staat na de wedstrijd helemaal te genieten. “We hadden als doel om elke dag zoveel als mogelijk te genieten. Maar vandaag was zo uitdagend met die windverschillen en de shifts dat het vooral heel stressvol was. Eigenlijk hadden we niet de skills om de baan rond te gaan, maar we moesten het toch doen. Tijdens de wedstrijden hadden we vooral hele hoge spanning. Nu zijn we wel vooral heel erg aan het genieten!”
Tegen zichzelf varen
Willemijn geeft al aan dat ze vandaag vooral tegen zichzelf aan het varen waren, en eigenlijk niet veel met de andere boten op de baan bezig waren. Willemijn: “We gingen wel eens wat eerder overstag bijvoorbeeld als we een andere boot zagen. Maar ook in die laatste wedstrijd wilden we echt op ons eigen varen focussen.” Voor de laatste wedstrijd lag het Nederlandse team er al goed voor richting de halve finales, al moesten ze nog wel een aantal boten achter zich houden.
“Bart (Lambriex, red.) coacht ons nu ook, hij had wel iets gezegd over hoe we die laatste wedstrijd ingingen. Maar ik wilde het eigenlijk niet weten, wilde echt op onszelf focussen. Op een gegeven moment zag ik 46 knopen op de teller staan, dat is gewoon echt heel snel. Je merkt dit aan je roer, zeker met die golven, het voelt echt niet meer comfortabel. De trimmers hebben het vandaag echt uitstekend gedaan, zij gaven ons echt het vertrouwen dat we gewoon rechtdoor konden blijven sturen. Die boot is ook wel echt geweldig, dat hij dit allemaal aankan. Je houdt echt met zijn vieren een beest onder controle, dat is zo leuk!”
Annette reageert hierop: “Vandaag was echt super moeilijk trimmen, wij zitten aan bakboord en upwind kwam er een soort van golf van achteren over ons heen. Maar het ging steeds beter, soms konden we echt surfen op die golf. Echt smooth voelde het allemaal niet vandaag hoor, maar dat kun je denk ik ook niet verwachten. Het is wel heel gaaf dat het ons gelukt is in de halve finale te komen en dat we het zo goed hebben gedaan.”
Naar de halve finale
Na vandaag gaat het team even uitrusten en zich dan voorbereiden op de halve finale komende vrijdag. Die halve finale gaan ze in met in ieder geval Zweden en Spanje, daar worden dan na de wedstrijden van donderdag de top drie van poule A bijgevoegd. “Dat wordt echt een heel ander level”, blikt Annette voorzichtig vooruit op die halve finale. “Je ziet dat al bij de Zweden in onze poule, zij hebben al veel ervaring in de boot. Tegen de top drie van poule A wordt het gewoon echt knallen. We hebben niet echt de verwachting dat we doorgaan naar de beste twee, maar we willen er wel hele mooie potjes van maken en het zo goed mogelijk doen. Het allermooiste is dat we nóg een dagje AC40 mogen zeilen!”
Willemijn sluit zich daar volledig bij aan: “Ik ben echt super trots en super blij!”