Professioneel zeiler Jelmer van Beek heeft nog veel te dromen
Door Anke Haadsma | 02 maart 2022
Advertentie
Zeiler Jelmer van Beek heeft zichzelf in tien jaar ontwikkeld tot professioneel zeiler. Vanuit de Laser stapte hij het grote-botencircuit in, zeilde jarenlang bij de leerschool van Roy Heiner, maakte naam in het matchracen en bereidt zich nu voor op The Ocean Race. We praten met hem over wat hij allemaal heeft bereikt en kijken naar wat er nog te dromen valt.
“Roy Heiner heeft mij voor een groot deel gevormd.” Jelmer heeft de opleiding bij Team Heiner Talents gevolgd toen hij besloot op grote boten te gaan varen. “Tot mijn negentiende zeilde ik in de Laser bij de Topzeilacademie van het Watersportverbond, daarna kwamen de Talents op mijn pad. Nog steeds denk ik wel eens over een olympische campagne. Maar dat is wel echt hard werken, je bent je dan vier jaar aan het focussen op één ding. En olympisch zeilen is ook niet gewoon een baan. Nu verdien ik wel mijn geld met grote boten zeilen, dat is mijn baan.”
Er is voor de Olympische Spelen van Tokio even gesproken over een offshore discipline in het zeilen, dat zou een hele logische stap zijn geweest voor Jelmer. “Als dat door was gegaan, dan was ik daar zeker wel ingestapt. Andere opties om olympisch te zeilen in kielboten zijn er op dit moment niet. Vroeger had je bijvoorbeeld nog de Soling, daar heeft Roy ook in gezeild. Ik zou nog prima in een Laser of 49er kunnen zeilen, maar dat is heel erg anders dan de kielboten waar ik nu op zeil.”
Jelmer van Beek focust op The Ocean Race
Voorlopig geen olympische campagne dus voor Jelmer, maar helemaal uitsluiten doet hij dit ook niet. Zijn focus voor nu ligt in ieder geval elders, volgend jaar start The Ocean Race. De zeiler heeft een goede kans mee te doen. “Ik vaar nu met Team Janssen de Jong, het team van Sailing Holland en DutchSail. Hiermee zijn we ons aan het voorbereiden op The Ocean Race volgend jaar.”
“Ik geloof dat ik een goede kans heb op een plekje aan boord. Maar ze zeggen altijd: ‘je bent pas zeker van een plek als je door de startlijn bent.’ Ik heb de afgelopen jaren veel mijlen gevaren, en de ambitie van Sailing Holland is om met een jong Nederlands team mee te varen.”
Dat jonge Nederlandse team bestaat uit een groep zeilers die al veel samen hebben gevaren. “We zijn met de Team Heiner Talents als groep samen doorgegroeid. Bij de vorige editie van The Ocean Race zeiden zowel Bouwe (Bekking) als Simeon (Tienpont) nog terecht: ‘Welke jonge zeilers moeten we eigenlijk meenemen, ze zijn er bijna niet in Nederland.’ Inmiddels hebben we wel een heel breed team van zeilers die veel mijlen hebben gemaakt. Ik heb zelf al 30.000 mijl op deze Volvo 65 gemaakt, dan ben je eigenlijk de wereld al rond.”
Leren van dé grote Nederlandse zeilers
Jelmer begon in 2014 bij de Team Heiner Talents als schipper, hierin heeft hij zich de laatste jaren verder ontwikkeld. Hij zeilde met alle grote Nederlandse namen: “Ik heb eerder met Simeon gevaren en een jaar daarvoor ook met Bouwe. Volgend jaar gaat Carolijn Brouwer de boot schipperen. Het is een waanzinnige kans om met zulke zeilers te varen, je leert echt veel van hen. En dan bedoel ik niet zozeer het zeilen an sich, maar het gaat dan om de details.”
“Bij Bouwe zie je echt zijn oog voor details en hoe hij de wind leest. Simeon weet precies hoeveel graden de boot moet varen en hoe de roerdruk moet zijn om net dat beetje sneller te gaan. Ik heb echt veel van die mannen geleerd als je het hebt over mindset en goede technische kennis.”
Die ervaren zeilers lijken ook maar wat graag met de jonge zeilers aan boord te stappen. “Tijdens de Round Europe Race zaten we met Wouter Verbraak, Peter van Niekerk, Gerd-Jan Poortman en Simeon aan boord. Dan heb je dus echt wel alle Nederlandse toppers aan boord, behalve Bouwe. Daar moesten we tegen varen! Maar die mannen dragen heel graag hun kennis over aan ons. Zij zeggen ook: ‘Jullie zijn de nieuwe generatie’.”
Volgend jaar hoopt Jelmer te leren van Carolijn, als zij schippert. “Ik vind het gaaf dat Carolijn erbij komt, zij is echt een goed voorbeeld van een topatleet. We hebben nu nog niet met haar gevaren vanwege de afstand en covid, maar we hebben wel contact. En in het voorjaar komt ze naar Nederland om te trainen.” Dan neemt Carolijn het roer van Jelmer over, hij ziet voor zichzelf een rol ergens achter op het schip. “Mijn talenten liggen in het trimmen en sturen.”
Realistische dromen en doelen stellen
The Ocean Race is voor nu Jelmers grote droom, het is een realistisch doel. Maar eerder spraken we Jelmer al eens over zijn andere droom: de America’s Cup. “Ik zie mezelf nu meer als toeschouwer van de America’s Cup, hoewel het wel een droom blijft hoor. Maar ik moet realistisch zijn, er zijn zo weinig plekken en hoewel ik een goede zeiler ben, zijn er met mij zoveel meer goede zeilers. Denk aan een Peter Burling die ook gewoon drie olympische plakken heeft behaald.”
“Daarbij is er best wat veranderd, tien jaar geleden was de doorstroom van de World Match Racing Tour naar een America’s Cup team heel logisch. Hier is wel wat in veranderd nu er gefoild wordt, en de nationaliteitsregel maakt het ook heel lastig.”
Hij veegt de droom dus nog niet van tafel, maar is vooral realistisch. En hoewel zijn focus dus ligt bij die race om de wereld, denkt hij ook na over wat er na komt. “Het TP52 circuit is wel absoluut een doel. Qua inshore kielboot zeilen is dat wel het hoogst haalbare wat er is. Ons platform Dutch Wave kan een goed platform zijn voor campagnes in dit soort circuits. Dit is ons al gelukt met het matchracen, maar dat staat nu natuurlijk even op pauze vanwege The Ocean Race.”
Dutch Wave is ontstaan vanuit het matchraceteam van Jelmer en enkele zeilvrienden vanuit Team Heiner Talents. Samen hebben zij naam gemaakt in het matchrace circuit, Jelmer is momenteel ook een van Nederlands beste matchracers. “Het matchracen in Nederland is dan ook niet heel erg groot. Wij doen dit nu even wat minder, vanwege die andere campagne, maar ik mag denk ik wel zeggen dat wij nog steeds de beste matchracers van het land zijn ja. Het is ook nog steeds onze droom wereldkampioen matchracen te worden. Maar we kunnen ons maar op één traject focussen, voor nu is dat The Ocean Race.”
Nog een jaar de tijd
Met nog bijna een jaar voor de start, staat team Janssen de Jong er goed voor, aldus Jelmer. “We hebben een groep goede zeilers, komend jaar zijn we samen veel aan het trainen. Nu staan er eerst twee maanden in de Carieb op de planning. Daarna gaan we wedstrijden varen in het Scandinavische circuit. De boot krijgt nog een refit en we hebben als doel nog het Noordzee record te verbreken. Deze staat nu al tien jaar op naam van Delta Lloyd.”
“Voor onze campagne zou het super goed zijn als dit lukt. Qua sponsoring zijn we er namelijk nog niet, hoewel ik heb begrepen dat er wel goede gesprekken lopen. Ik geloof wel dat wij in dezelfde fase zitten hierin als veel andere teams, en dan hebben we ook nog bijna een jaar he.”
Als het past in de campagne, kan het zomaar zijn dat we Jelmer komende zomer ook nog in de Waszp zien stappen. “Afgelopen winter heb ik voor het eerst in zo’n bootje gezeten. Vooral voor de hobby hoor, maar het was wel weer heel lekker. Het is heel puur om met jezelf in de boot te zitten en te zeilen. Dat gevoel is gewoon heel mooi, en die Waszp is ook echt gaaf. Als ik dit tien jaar geleden had gedaan, was ik misschien wel nooit in de Laser gestapt. Misschien ga ik komend zomer nog wel meedoen met het WK Waszp, maar dat moet wel passen in de planning. Mijn focus ligt echt wel op The Ocean Race.”
Genoeg te dromen nog voor deze jonge professionele zeiler. “Het lijkt me heel mooi om in de toekomst ook eigen campagnes op te zetten in bijvoorbeeld het TP52 circuit.” Met het matchracen is dit ze al gelukt, en nu de aansluiting tussen DutchSail en Sailing Holland er is, lijkt de basis voor grotere Nederlandse campagnes er te liggen.
Grote supporters van de zeiler zijn zijn ouders. “Het zijn zelf ook zeilers, maar zij hebben nooit wedstrijden gevaren. We gingen vroeger al in Groningen bij het Paterswoldsemeer op vakantie, daar ben ik begonnen met zeilen. Dat werd dus steeds serieuzer. Mijn moeder zegt wel eens tegen me: ‘Je kon ook om 5 uur ’s nachts nog op de Grote Markt rondlopen vanuit de kroeg, dan ben ik toch blij dat jij liever rond dat tijdstip op een boot zit!’. Mijn vader is afgelopen jaar een keer meegeweest op een delivery met de VO65, dat was echt een hele mooie ervaring!”