Advertentie
Als ik midden oktober bij Jelmer van Beek zit om een podcast met hem op te nemen over zijn weg naar de Ocean Race, vraagt Jelmer me of ik de documentaire The Race of the Century over de America’s Cup op Netflix wel heb gezien. Hè? Ik weet van niets en ben überhaupt verbaasd dat er weer eens iets over zeilen op Netflix te zien is.
De week daarop vind ik ’s avonds een momentje waarop ik met een bak M&M’s onderuitgezakt op de bank ‘Untold: The Race of the Century‘ aanklik. Op mijn tv verschijnt het gezicht van een oude John Bertrand. Voor de Australiërs is hij een nationale held en even onlosmakelijk met Australië verbonden als kangoeroes, Men at Work en Vegemite. De reden waarom is precies waar deze docu over gaat.
De America’s Cup dankt zijn naam aan America, de 30 meter lange schoener uit New York die de eerste editie, een wedstrijd rond het eiland Wight, won in 1851. Alle 24 keer daarop wonnen de Amerikanen de Cup en de Australiërs vonden het wel welletjes. Maar hoe doe je een gooi naar de felbegeerde cup als dat betekent dat je moet zeilen tegen de briljante zeiler Dennis Connor? Welke wapens gooi je in de strijd?
Nederlands tintje?
“We’ve had Benny, that’s it”, zo klinkt het uit het kamp van de Aussies. Benny Lexcen was “de Leonardo DaVinci van Australië, vertelt John Bertrand.” De eigenzinnige ontwerper moet het opnemen tegen de Amerikanen met enorme teams en budgetten.
Lexcen gaat naar Nederland om in Delft (bij wat we nu kennen als het Marin) te werken aan het ontwerp voor de nieuwe 12-meterboot, het type waarmee de wedstrijden van 1983 gevaren worden. Met modellen wordt er gekeken naar wat er beter en anders kan en uiteindelijk lijkt er een doorbraak te zijn gevonden in samenwerking met Pieter van Oossanen. In de Spiegel der Zeilvaart van januari 2003 zegt Van Oossanen daarover: “In 1980 had Australië de America’s Cup weer verloren en kwam Ben Lexcen naar ons toe. We hebben toen gezamenlijk een schip ontworpen en met de hulp van Joop Sloof van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium de vleugelkiel ontwikkeld. Dat werd een geweldig succes.”
De Amerikanen vinden het maar niets. De nieuwe kiel blijft lang geheim en ook de medewerking van Van Oossanen wordt aan de kaak gesteld. Volgens de regels moet elk land namelijk zijn eigen boot ontwerpen. Het Nederlandse tintje is valsspelen vinden ze. De Australiërs houden vol dat het Lexcens ontwerp is.
De documentaire duurt 83 minuten. Een aanrader voor elke zeiler en America’s Cup-fan die terug wil naar de tijd waarin de Cup nog werd verzeild op echte waterverplaatsers en er niet werd heen en weer werd gevlogen.
Trailer
Lees ook
- Jelmer van Beek over de America’s cup: “Zeker een ambitie”
- Carlo Huisman: “Focus op winnen van de Cup”
Beeld: Netflix