Laura van Veen over drie jaar lang hard werken en inzet tonen

Ze stapte over van de Laser Radiaal naar de grote boten, met een kleine tussenstop in het roeien. Herontdekte haar passie voor de zeilsport en vaart sindsdien met grote Nederlandse zeilers die haar coachen en begeleiden. Laura van Veen zeilde afgelopen najaar aan boord van de Childhood I, met Bouwe Bekking, nadat ze bij het…

Door Anke Haadsma | 24 maart 2020

Laura van Veen over drie jaar lang hard werken en inzet tonen

Laura van Veen over drie jaar lang hard werken en inzet tonen

Door Anke Haadsma | 24 maart 2020

Advertentie

Uw advertentie hier? Neem contact op.

Ze stapte over van de Laser Radiaal naar de grote boten, met een kleine tussenstop in het roeien. Herontdekte haar passie voor de zeilsport en vaart sindsdien met grote Nederlandse zeilers die haar coachen en begeleiden. Laura van Veen zeilde afgelopen najaar aan boord van de Childhood I, met Bouwe Bekking, nadat ze bij het Rotterdam Offshore Sailing Team een heleboel ervaring op had gedaan onder leermeester Gerd-Jan Poortman. “Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en pak iedere kans die langskomt.” Laura van VeenLaura van Veen (25) begon, zoals velen, op 6-jarige leeftijd met zeilen in de Optimist. “Daarna heb ik in verschillende jeugdboten gevaren en belandde uiteindelijk in de Laser Radiaal en zeilde voor de talentploeg van het Nederlandse team. Toen ik in het tweede jaar van mijn studie zat kwam ik voor de keuze: studie of sporten. Er waren meerdere factoren die ertoe leidden dat ik voor mijn studie koos. Totdat ik met zeilvereniging de Maas de kans kreeg bij Brunel op te stappen na hun Volvo Ocean Race campagne 2014-15. Ze boden jeugd van de Maas de kans om op de VO65 te varen. Dit leidde voor mij tot een zeiltocht van Lissabon naar Gran Canaria.” Hier ging een heel nieuwe wereld voor Laura open, de wereld van zeilen op grote boten. “Uiteindelijk heb ik maar een klein jaar niet gezeild, nadat ik stopte met Laser varen. Vrij snel nadat ik met Brunel had gevaren, werd het ROST (Rotterdam Offshore Sailing Team) opgezet, waar ik vervolgens de selectie voor heb gedaan. Ik kreeg de bevestiging dat zeilen echt mijn passie is. Ik vond dat echt super interessant en ben dan ook volledig in het project ROST gedoken.”

Over het Rotterdam Offshore Sailing Team

Het Rotterdam Offshore Sailing Team startte in februari 2017 vanuit een initiatief van onder andere Gerd-Jan Poortman, met Van Uden en de KR&ZV de Maas, ondersteund door diverse sponsoren en in samenwerking met de Rotterdamse zeilverenigingen. Een geselecteerde groep talenten tussen de 17 en 30 jaar uit de regio Rotterdam zeilde drie jaar lang samen onder leiding van Poortman op een Ker 46. Het doel was deze talenten op te leiden tot allround offshore zeilers en ze klaar te stomen voor presteren op (inter)nationaal topniveau. Van Veen: “We hebben zoveel geleerd in die drie jaar. Het eerste jaar hebben we met name de boot leren kennen in allerlei verschillende set-ups. Het eerste jaar hadden we meteen als eerste grote evenement de Fastnet Race. We leerden hier met elkaar werken als team. Dat kende ik niet echt, aangezien ik tot dan toe voornamelijk in de Laser heb gevaren en af en toe in een tweemansboot. Het jaar daarop groeiden we nog sterker als team, we hadden meer focus op hoe je op elkaar inspeelt en iedereen was veel zekerder van zijn positie aan boord en in het team. We investeerden in nieuwe zeilen en leerden deze kennen, hadden meer focus op het inshore varen en werden derde op het Wereldkampioenschap offshore zeilen in Scheveningen. Afgelopen jaar was het derde en laatste met ROST, het hoofddoel was de Fastnet Race. We waren echt bezig met het perfectioneren van alle data die we hadden en haalden er alles uit om zo hard mogelijk te gaan. Op de North Sea Regatta werden we Nederlands kampioen en wonnen ongeveer alle prijzen die we konden winnen. Van buitenaf lijkt het dan misschien ‘normaal’ dat we dit winnen, want we hebben een goede boot en zijn een getraind team, maar we hebben toen echt hard gepusht om de boot zo snel mogelijk te laten varen.”
Laura van Veen aan het matchracen

Laura van Veen aan het matchracen in Marstrand, Zweden. © WMRT

Met een achtste plek in een sterk IRC-veld tijdens de Fastnet Race was het laatste seizoen met ROST voor Van Veen afgerond. Geen reden om stil te blijven zitten voor de zeilster uit Delft. “Ik ben sinds het begin van afgelopen zomer niet veel meer in Nederland geweest. Ben vooral onderweg geweest om te zeilen. Ik greep iedere kans aan die langskwam, zo heb ik een matchrace evenement meegedaan op een M32 (red: catamaran) in Zweden en heb ik bijna alle RORC-wedstrijden op verschillende boten in Engeland gevaren.” En toen kwam Team Childhood I in beeld. Een project van Sailing Holland waarbij de oude Brunel boot, een Volvo Ocean 65, een refit kreeg. Het team vaart uit naam van de stichting World Childhood Foundation. De stichting zet zich in voor kansarme kinderen over de hele wereld. Het team vaart voor naamsbekendheid van deze stichting en wordt gefinancierd door verschillende sponsoren. “Ik ben vier maanden geleden betrokken geraakt bij dit project. De oude Brunel kreeg een refit naar Childhood I. Daarna ben ik meegevaren van Scheveningen naar Lissabon. Hier hebben we nog verder aan de boot geklust en zijn we vervolgens naar Lanzarote gevaren. Het was voor mij een mooie kans om mijlen te maken op de boot, heb ook super veel geleerd en me ontwikkeld aan boord. Ik ben continu ook bij de boot gebleven, toonde inzet en heb veel aan de boot geklust.” Dat is ook hoe Van Veen zichzelf beschrijft, als een harde werker die veel inzet toont in wat ze wil.

Veel eerste keren

Na Lanzarote stond de RORC Transatlantic Race op de planning voor Team Childhood I. “Er waren vijf plekken voor talenten die in de periode hiervoor betrokken waren geweest bij het project. Hiervan was ik uiteindelijk een van de gelukkigen die mee mocht. Het was voor mij mijn eerste wedstrijd met deze boot, mijn eerste oversteek over de Atlantische Oceaan én de eerste keer dat ik zoveel dagen op zee zat.” De zeilster had hiervoor maximaal zes dagen op zee doorgebracht, over deze oversteek deed het team twaalf dagen, het dubbele van wat ze kende. “Je ontdekt zo heel goed hoe het is om zo lang aan boord te zijn en of je het wel echt vol kunt houden. Ik had er weinig moeite mee, was ook helemaal niet bezig met die dagen. Je komt na een dag of twee in het ritme van vier uur op, vier uur af. De race ging daarna heel snel, ineens was het einde al in zicht. Ik voelde me dan ook heel comfortabel met het leven aan boord. Stopte veel energie in het leren van Bouwe Bekking en Antonio (Ñeti) Cuervo Mons. Mijn positie was de pit, dus verantwoordelijk voor alle lijnen die van en naar de cockpit leiden en het begeleiden tijdens het hijsen en droppen van de zeilen. Ik had nog nooit op de VO65 op deze positie gestaan, een goede ervaring dus.” Naast de vijf talenten zeilden er professionele zeilers mee en betalende gasten. Die gasten hielpen ook mee waar dit kon, onder begeleiding van de pro’s en talenten. Met hun bijdrage ondersteunen ze met name de Childhood Foundation en het zeilproject. Uiteindelijk is het doel van dit project om de volgende Ocean Race ook te varen met deze boot.
Laura van Veen finisht de RORC Transatlantic met Childhood I

Laura van Veen finisht de RORC Transatlantic met Childhood I © Childhood I

Groeien in offshore leven

Voor de Delftse zeilster is het de ideale kans om alles wat ze heeft geleerd in de afgelopen drie jaar in te zetten en tegelijk heel veel bij te leren. “Dat ik zo comfortabel was tijdens de wedstrijd heeft zeker te maken met de ervaring van de afgelopen drie jaar. Bij ROST hebben we veel offshore wedstrijden gevaren, je merkt hierdoor echt dat je groeit in het offshore leven. Ik ben iemand die goed voorbereid aan boord stapt, door de jaren heen hebben we dan ook wel echt geleerd dat je goed voor jezelf moet zorgen aan boord. Als je kunt slapen, moet je die slaap ook pakken. Voor je honger krijgt, moet je eten en veel blijven drinken aan boord is belangrijk. Door goed voor jezelf te zorgen kun je ook op je best presteren. Wat persoonlijk goed werkt, leer je door veel op zee te zitten.”
Laura van Veen

Aan boord van Childhood I

Niet alleen qua zeilen heeft Van Veen veel geleerd bij ROST. Alle randzaken van het zeilen moesten ook door het team worden opgepakt. “Je runt als team eigenlijk een klein bedrijfje,” geeft ze aan. “Ik vond het supertof om in een team te werken, je leert echt het beste uit elkaar naar boven te halen om uiteindelijk samen zo goed mogelijk te presteren. Bij ROST hadden we ook een heel open communicatie, konden bijna alles tegen elkaar zeggen. Daardoor zijn we ook wel zo snel gegroeid als team. En van Gerd-Jan heb ik veel geleerd als het gaat om het managen van een team, naast het zeilen natuurlijk. Iedereen had wel een secundaire taak naast zijn rol aan boord. Zelf was ik bezig met de logistiek/organisatie, dus hoe laat we waar moesten zijn, waar we gingen slapen, inschrijven voor wedstrijden, enz. Er kwam steeds meer bij en de rol werd ook steeds specifieker. Ik heb ook wel eens gedacht: ‘Hoe is de balans in het team, doe ik niet veel meer dan een ander?’ Maar ik wilde er gewoon alles uithalen wat erin zat.” Een tip van Laura voor jonge zeilers die ook willen groeien: “Je leert door tijd te investeren in dat waar je beter in wilt worden.” Dat betaalt zich dus nu al uit, al blijft de toekomst onzeker. “Het blijft moeilijk vooruit te plannen in het zeilen. Ik heb veel lijntjes uitgegooid de afgelopen jaren en binnen Nederland kent bijna iedereen ROST wel. Maar in Nederland is de zeilcommunity ook niet zó groot, dus het is een beetje de vraag hoe je internationaal aansluiting gaat vinden. Komend jaar wil ik in ieder geval zoveel mogelijk blijven varen. En dan commit ik mezelf het liefst voor een langere periode aan een boot door mee te trainen en tijd te investeren in de boot. Zoals nu bij Childhood I. Het is best uniek eigenlijk om op deze boot te varen en hier zoveel te leren.”

Opnieuw keuze studie of sport

“Ik pak de kansen die op mijn pad komen, ik ben nu nog jong en heb nog weinig gebondenheid in Nederland. Hierdoor had ik ook de mogelijkheid om na het afronden van mijn bachelor Industrieel Ontwerpen alleen maar te zeilen.” De jonge zeilster staat nu weer voor de uitdaging om een balans te vinden tussen sport, studie en werk. “Ik wil niet afhankelijk worden van mijn passie voor zeilen. Het is belangrijk dat ik mezelf kan onderhouden en intellectueel kan blijven uitdagen.” Van Veen weet dat die balans tussen het volgen van haar droom, haar passie en zichzelf onderhouden nu langzaamaan moet gaan ontstaan. Gelukkig heeft ze een familie die haar support. “Ik ben niet heel erg een familiemens, bel echt niet dagelijks met thuis, maar we hebben natuurlijk wel regelmatig contact. Ik ben al van jongs af aan erg zelfstandig geweest, wilde altijd zelf mijn boot optuigen en zodra ik een rijbewijs had, reed ik het liefst zelf met de boot op mijn trailer naar alle evenementen. Mijn ouders zijn dus wel van me gewend dat ik zelf op pad ga.” De plannen van Laura voor de komende periode zijn druk in ontwikkeling. ”Ik probeer een balans te vinden in het maken van een plan en ruimte overhouden voor de dingen die spontaan op mijn pad komen.” Volg Laura’s avonturen op Facebook en Instagram: Volg Team Childhood I ook op Facebook

Foto: Carlo Borlenghi, RORC

Lees meer zoals dit:

Anke Haadsma heeft heel weinig met het toerzeilen, zij vaart het liefst om de boeien in haar Laser of bindt de zeilstrijd aan in grotere boten. Althans, als ze niet aan het werk is om wedstrijden te organiseren. Op Zeilwereld wil ze vooral verhalen brengen over het wedstrijdzeilen.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang 2 keer per maand de nieuwste artikelen in je mailbox!
!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uw advertentie hier? Neem contact op.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

Uw advertentie hier? Neem contact op.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.