Nederlandse topzeilers in aankomende Ocean Race

The Ocean Race begint over minder dan een jaar. Het rommelt al flink op Nederlandse bodem want we doen weer mee! Wie zien we straks terug?

Door Riemer Witteveen | 04 mei 2022

NextGen Ocean Race Nederland

Nederlandse topzeilers in aankomende Ocean Race

Door Riemer Witteveen | 04 mei 2022

Advertentie

Zit jij tijdens The Ocean Race dag en nacht aan de tracker gekluisterd? Ben jij zo’n fan die meteen alle teamkleding bij elkaar sprokkelt en het liefst alle stopovers bezoekt? Goed nieuws: Nederland is terug in The Ocean Race! De aankomende race is de 14e editie, en van die 14 is er 13 keer een team met Nederlandse roots aan de startlijn verschenen. En nu dus weer.

Rosalin Kuiper zeilt IMOCA

She did it! Rosalin Kuiper wordt de eerste Nederlandse vrouw in het IMOCA-circuit. In het interview met Zeilwereld in 2020 gaf Rosalin al aan dat ze de Ocean Race het liefst zou varen op een IMOCA. Een mooie opstap, want, zo zei ze zelf: “Het is niet ondenkbaar dat ik de eerste Nederlandse vrouw word die de Vendée Globe zeilt. Alles kan!” Will Harris, vaste co-schipper van Boris Hermann aan boord van Team Malizia betrok haar bij het team.

Al enkele maanden werkt ze nu voor het team. “Ik heb er zo hard voor moeten werken, maar het valt allemaal op z’n plaats. Nooit gedacht dat er ineens zoveel op me af zou komen na dat persbericht. Heel gek, omdat ik er al twee maanden zit. En daar zit ik dan, gewoon lekker te werken met m’n handen in de diesel, maar dat weet lekker niemand, haha!”

Rosalin Kuiper
Rosalin Kuiper. Foto: Antoine Auriol/Team Malizia

Rosalin sloeg na haar tijd bij Team Heiner een meer internationaal georiënteerde weg in. Ze voer mee met internationaal bekende teams en deed mee aan onder andere de Sydney to Hobart Yacht Race, The Fastnet Race, Middle Sea Race en de Caribbean 600. Tevens maakte ze als trimmer vele mijlen op de VO65 AkzoNobel.

Bij Team Malizia gaat Rosalin aan de slag als co-schipper en boat captain. Ze is betrokken bij het technische aspect van de boot. “Als de boot straks in het water ligt en er gaat wat kapot, dan mag ik dat oplossen. We zijn de boot nog aan het bouwen en vandaag wordt het dek op de romp gelamineerd. Daarna gaan we de hydrauliek, de elektronica en andere systemen installeren. Ik praat veel met de ontwerpers, het technische team. Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met het toilet en de keuken. Dat is wel heel erg gaaf om te doen. Het is leuk dat ik zo’n technische rol heb gekregen.”

Carolijn Brouwer

Bij het Chinees-Franse Dongfeng wist Carolijn Brouwer in de laatste race de winst te pakken. Het team won geen enkele etappe, behalve die ene benodigde finale. Na haar drie ‘Volvo’s’ (Inmiddels is het Zweedse merk hoofdsponsor af) is het nu tijd voor een vierde. Na het behalen van de winst in de laatste editie vertelde ze nog dat ze niet zeker wist of ze nog een Ocean Race zou doen en als ze toch mee zou doen, het met een IMOCA moest zijn.

Carolijn Brouwer Reddingsvest Volvo
Op naar Kaap Hoorn nummer 4 voor Carolijn Brouwer? Foto: Martin Keruzore/Volvo AB

Die IMOCA’s (de inmiddels vliegende machines die bekend zijn van onder meer de Vendée Globe) zijn bijna de helft lichter dan de VO65, de one-design racer die we in de afgelopen edities van de Volvo Ocean Race hebben kunnen zien. Ze worden doorgaans maar door één of twee zeilers bestuurd en zijn van een hele andere klasse dan de VO65, die inmiddels toch aardig op leeftijd is. Het is goed te begrijpen dat de uitdaging voor Carolijn meer lag bij de IMOCA’s, maar toch heeft ze zich verbonden aan team NextGen.

Het is de eerste keer dat ze aan een Nederlandse campagne deelneemt. Carolijn: “Helaas heb ik nog nooit in een Nederlands team gevaren, met deze campagne hoop ik daar verandering in te kunnen brengen. Niet eens zozeer voor mezelf, maar ik wil mijn kennis en ervaring graag overbrengen op de huidige generatie jonge zeilers en daarnaast hoop ik daarmee een voorbeeld te kunnen zijn voor de volgende generaties. Ze moeten zien dat dromen haalbaar zijn.”

NextGen

Het Nederlandse Team komt voort uit een samenwerking van Sailing Holland en DutchSail en heeft een sterke focus op de toekomstige generatie oceaanzeilers. Er wordt gevaren op de boot die voorheen bekend stond als Team Brunel en Childhood 1. Jelmer van Beek spraken we al eerder over zijn doelen en dromen en zijn Ocean Race-droom lijkt nu dichterbij dan ooit. Hij zeilde al vele mijlen op de VO65, ook als schipper, en moet nu met nog een tiental andere jonge Nederlandse zeilers laten zien uit welk hout hij is gesneden.

Net als Rosalin Kuiper komt Jelmer uit de (bijzonder succesvolle) stal van Team Heiner. Jelmer: “Samen met Rutger Vos, Laura van Veen en Jorden van Rooijen zijn we zo al meerdere keren met deze boot de Atlantische oceaan overgestoken. Nu is het aan ons om in de komende selectie periode een plaats bij de basis tien aan boord te bemachtigen.”

Jelmer van Beek
Jelmer van Beek. Foto: Brend Schuil

Lees ook:

Omslagfoto: Brend Schuil/NextGen

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.