Advertentie
De verhuizing van de Allianz Regatta van Medemblik naar Almere voor de Dutch Water Week, daar doet de Finn klasse niet aan mee. Zij hebben besloten terug te gaan de zee op en sluiten voor het ONK Finn aan bij de North Sea Regatta (NSR). Tobias Kirschbaum legt ons uit waarom deze keuze is gemaakt en vertelt ons direct over de groei van de klasse sinds deze niet meer olympisch is en we horen de comeback van een oud olympisch Finn zeiler?
“Er zijn verschillende redenen waarom we niet mee gaan naar Almere voor ons Open Nederlands Kampioenschap”, begint Tobias zijn betoog. “We waren eigenlijk het liefst in Medemblik gebleven. Maar konden dit organisatorisch lastig voor elkaar krijgen met het kostenplaatje dat hieraan hangt. Mee naar Almere was geen optie, we hebben in het verleden ook in Muiden gevaren. Dan had je deels ook met Almere te maken, daar heb je te maken met veel wier en de locatie is slecht. Er zijn geen kroegen of gezellige restaurants, en dat is toch echt wel een belangrijke factor voor onze klasse.”
De vrijdagmiddagborrel van de Finn is inmiddels bijna legendarisch te noemen in Medemblik. Al jarenlang organiseren ze deze tijdens het ONK in café Brakeboer in de haven van Medemblik. Die optie zou er in Almere dus niet zijn. Ik vind het een geldige reden om je Nederlandse kampioenschap elders te varen. En als Medemblik dus geen optie meer blijkt te zijn, is Scheveningen een prima alternatief.
Gebruik maken van ‘eigen’ wedstrijd comité tijdens ONK Finn
“We hebben ons ONK eerder ook wel tijdens de NSR gevaren, maar de laatste jaren viel dit evenement tegelijkertijd met het Wereldkampioenschap in de Finn Master. Dit jaar lopen die kalenders niet samen waardoor er dus ruimte was om naar Scheveningen te gaan. Hier heb je wel voldoende gezellige kroegen en goede restaurants. Daarnaast kunnen we hier ook weer gebruik maken van Hollandia als wedstrijd comité. Dit was op de Dutch Water Week geen optie. Maar zij doen onze wedstrijdbaan al 15 jaar tijdens het ONK, dus zij kennen onze klasse goed.”
Een laatste reden waarom Scheveningen een goede uitwijkoptie is, is het vaarwater. “In Almere moesten we zo anderhalf uur varen naar de wedstrijdbaan, dat is voor onze master zeilers gewoon niet te doen. Op Scheveningen is dit maximaal een uurtje en heb je ook te maken met ander water. De lange golven op zee zorgen ervoor dat de zware Finn beter door het water rolt. Op de korte golven van het IJsselmeer moet je veel meer sturen en wordt het hierdoor gelijk een stuk intensiever varen.”
Met het voorbeeld dat op zee slechts 1 golf per 20 meter voorbijkomt, ten opzichte van 1 golf per 3 meter op het binnenwater sluit Tobias zijn betoog voor de keuze van de NSR als locatie voor het Nederlands Kampioenschap af.
Comeback oud olympisch Finn zeiler
“Iedereen heeft enorm veel zin in het evenement op Scheveningen. We verwachten wel een stuk of 50 Finnen aan de start. Hierbij zit onder ander Pieter-Jan Postma!” De oud-olympisch zeiler lijkt bezig te zijn met zijn comeback in de Finn. Onlangs won hij al het Nieuw-Zeelandse kampioenschap. “Hij is nu ook master zeiler en ik verwacht eigenlijk dat hij er beter voorstaat dan ooit. Mentaal zit hij goed in de wedstrijd, gewoon lekker ontspannen. Dus dat is zeker een zeiler waarvan we veel verwachten op Scheveningen.”
Voor de goede orde, Pieter-Jan maakt geen comeback als olympisch zeiler in de Finn. Deze klasse zagen we afgelopen Olympische Spelen zijn laatste wedstrijden varen, Nicholas Heiner was de Nederlander die ons land nog een laatste keer mocht vertegenwoordigen in de Finn klasse op de Olympische Spelen van Tokio.
“We zijn juist gegroeid sinds we niet meer olympisch zijn”
Dat de klasse niet meer olympisch is, daar merkt de klasse organisatie (Finn Club Holland) weinig van. “We zijn juist gegroeid, internationaal zijn er volgens mij zo’n 15% meer zeilers gekomen. Ook nationaal zien we eerder een groei. De afgelopen twee jaar zagen we bijna 50 Finnen op de Kaag komen. Ik denk dat het er mede mee te maken heeft dat de Gold Cup (het wereldkampioenschap Finn) is opengesteld voor iedereen. Je hoeft dus niet meer bij de absolute top van een land te behoren om mee te doen.”
Geen olympische klasse meer dus, maar het is dus nog steeds een groeiende klasse. Niet zo gek, de Finn is een hele gave en technische boot voor de zware jongens. Hoewel Tobias zelf niet meer zo’n actieve Finn zeiler is, gaan we hem zeker wel zien op het ONK Finn op Scheveningen.
De 75ste editie van de North Sea Regatta wordt gehouden in het Pinksterweekeinde van 4-6 juni 2022. Met 3 wedstrijdbanen (catamarans, zwaard/kiel boten en ORC/IRC/SW klassen) belooft het hét zeilevenement van het jaar te worden.
Omslagfoto: Jasper van Staveren