Rinze Vallinga zeilt de Ocean Globe Race: “Spannende, grote uitdaging.”
Door Riemer Witteveen | 18 oktober 2023
Advertentie
Vorige week las je al over Minke Docter, die de eerste etappe van de Ocean Globe Race meezeilt aan boord van Explorer. Dit keer de beurt aan de andere Nederlander in de wedstrijd, Rinze Vallinga. Hij zeilt alle vier etappes mee op Outlaw, een Baltic 55.
Goed gesprek
Als de beoogde First Mate vertrekt bij team Outlaw, moet het team op zoek. Ze posten een bericht op Facebook en in de nieuwsbrief van de Ocean Globe Race. Rinze slaat toe. “Ik stuurde ze een mailtje met de vraag of ze nog steeds op zoek waren, en dat was zo! Een paar dagen later had ik een gesprek met Campbell Mackie, de schipper van het team. Hij zat in New York, ik in een drukke vertraagde trein die geëvacueerd moest worden.”
Het werd een hectisch maar goed gesprek. Mackie vraagt aan Rinze of hij een paar weken later in Londen kan zijn voor een kennismakingsgesprek. “Twee dagen na dat gesprek zeiden ze ‘we gaan met je verder’. Toen dacht ik wel even ‘Shit, nou wordt het echt! Waar heb ik eigenlijk ja tegen gezegd? Aan de ene kant wil je het heel graag, maar aan de andere kant weet je ook dat het niet om niets gaat daar in de Zuidelijke Ooceaan. Ik vertrouw op mijn eigen zeil kennis en kunde. Ik weet hoe een boot reageert en ik hoop dat ik datzelfde gevoel houd en dan de goede dingen kan beslissen met de schipper en het team.”
“Dat wil ik ook!”
AL vanaf zijn zesde zeilt Rinze. Eerst met zijn ouders op een kajuitbootje in Friesland. Daar leerde Rinze ook wedstrijdzeilen. “Elke boot was een target. Ik leerde zeilen door het trimmen bij elke bocht en door luwtes te zeilen.” Op zijn twintigste wordt Rinze instructeur bij de Ulepanne in Balk. Hij doet meerdere malen mee met de Nationale Zeilkampioenschappen en weet meerdere malen de prijs binnen te halen. “De allereerste keer dat we als zeilschool meededen heb ik samen met Hylke Steensma gezeild. We konden als zeilschool helemaal niet goed wedstrijdzeilen, maar we werden wel steeds beter. Ook op valkjes, al zijn dat bakstenen met zakdoeken. Maar als je allemaal dezelfde boot hebt, maakt het niet uit.”
“Wedstrijdzeilen is niet alleen de snelste boot hebben, het gaat ook om tactiek,” vertelt Rinze. “Het spelen met het weer, weersystemen, dat maakt het een mooie bijzondere uitdaging. In de Ocean Globe Race komt de primitieve navigatie en weerberichten nog eens bij op. De wereld rondzeilen via de ouderwetse route met rudimentaire middelen is per definitie een spannende, grote uitdaging. We hebben ook niet de snelheid om om slechte weersystemen te varen.”
Dat ik als catamaranzeiler ook gewend ben rond de 20 knopen te zeilen, betekent niet dat dit niet mooi is! Die Zuidelijke Oceaan met hoge golven trekt me enorm. Al vanaf het moment dat ik in de jaren 80 de Philips Innovator in de krant zag waarbij deze van een golf surft, toen dacht ik dat wil ik ook!”
Oostelijke route
Wil je van het Noorden naar Kaapstad in Zuid-Afrika, dan vaar je doorgaans met de heersende winden richting Brazilië om daar zo snel mogelijk af te zakken naar het zuiden. Aan de rand van de Zuidelijke Atlantische Oceaan razen lagedrukgebieden van west naar oost. Hoe sneller je op zo’n ‘trein’ kan stappen, des te sneller je in Kaapstad aankomt. Met deze route leg je aanzienlijk meer mijlen af dan wanneer je langs de Afrikaanse westkust naar het zuiden afzakt. De geschiedenis leert dat je dan vooral te maken hebt met weinig wind of een hoop wind uit de verkeerde richting. Gelukkig kunnen deze boten goed aan de wind varen, een groot verschil met IMOCA’s of de oude Tallships.
De eerste etappe kreeg voor Outlaw een rare wending toen ze eind september zo’n 90 mijl vanaf Dakar een mysterieuze 20 meter lange houten kano met één man aan boord. Communicatie is lastig en ze besluiten de kano naar Dakar te slepen. Een maal bij land komt er zo’n zelfde kano in beeld en zonder een woord te zeggen zijn ze weer weg. Voor de actie krijgt Outlaw 32 uur compensatie op hun eindtijd.
Na de actie zit Outlaw erg oostelijk van de gebruikelijke route. Op de boten Godspeed en Evrika na zitten vrijwel alle deelnemers goed westelijk. Eenmaal bij de evenaar nemen ze een dapper besluit om richting de Afrikaanse kust te kruipen.
Lees ook over Rinze:
Uitdaging: Met een Nacra F18 door de sluizen van de Flevopolder
Afscheid voor driekwart jaar
Al jaren denkt Rinze na over een sabbatical om te gaan zeilen. “Bij de Clipper Round the World Race wilde ik wel als first mate aan de slag. Door Brexit ging dat toen niet door, maar ik had al met mijn manager besproken dat ik zoiets wilde doen, dus het lag mooi in de week. Toen de Ocean Globe Race in beeld kwam heb ik weer met mijn manager gesproken en hij ging akkoord. Ik heb afscheid genomen van mijn collega’s en gezegd ‘tot over driekwart jaar!’. Het is uniek dat dat kan en ik ben er ontzettend blij mee.”
Equity & Law
Outlaw, de boot waarom Rinze vaart, is geen onbekende op de wereldzeeën. Als Equity & Law deed de boot onder Nederlandse vlag in de Whitbread van 85-86 mee. Onder leiding van schipper Pleun van der Lugt werd de boot tweede in de klasse. “Daar moest ook nu natuurlijk wel een Nederlander op,” grijnst Rinze.
“Ik ben heel benieuwd naar de competitie,” gaat Rinze verder. “We varen op IRC-rating. We zijn de enige niet-Swan van de productieboten. Er wordt gezegd dat de Baltic een snelle boot moet zijn en ik hoop dat dat ook zo uitpakt. Voorn m’n gevoel hebben we heel weinig gevaren, ook al hebben we duizenden mijlen gevaren en een Atlantische oversteek achter de rug. De zeilvoering en dergelijke moeten we wel nog leren. Boottechnisch zitten we nu al op detailniveau te optimaliseren, maar dat wil niet zeggen dat we de boot kennen.”
We moesten gewoon
Het team van Outlaw bestaat uit een interessante mix van zeilers. Een aantal mensen kent elkaar al via de Clipper Round the World Race. “De basis is een Australische man van 73. Hij is ook de oudste deelnemer van de hele race,” legt Rinze uit. “Drie jaar geleden sprak hij al met Don McIntyre en toen heeft hij een team samengesteld vanuit Australië en in de loop van de tijd is dat team gegroeid.” Het team bestaat nu voornamelijk uit Britten en Australiërs en daarnaast nog Rinze en één Fransoos.
Outlaw ligt voor de wedstrijd zo’n 100 kilometer ten noorden van New York in een loods. Daar wordt de boot compleet gerefit door het team. Rinze komt er vrij laat bij en kan nog helpen met de laatste loodjes voordat de boot naar Europa gezeild moet worden. “We hebben de groep een beetje kunnen testen bij de overtocht vanuit Amerika. Voor veel mensen is dat een hele grote onderneming zo’n tocht, maar we moesten gewoon. Achteraf is er de vraag of dat misschien wel zo veilig was.”
Bijna in Kaapstad
Inmiddels is Outlaw nog een krappe 1000 mijl verwijderd van de finish. De boot en het team houden zich goed en de oostelijke route heeft nog niet eens zo slecht uitgepakt. Hopelijk zijn Rinze en zijn team op tijd voor de start van de tweede etappe, die alweer gepland staat op 5 november. Je kunt de race volgens via de website van de organisatie. Kijk daarvoor op OceanGlobeRace.com
Omslagfoto: Team Outlaw / OGR 2023