Rosalin Kuiper: “Zeilen is het makkelijke gedeelte” (Podcast)

Ze bleef niet hangen bij de Nederlandse teams, maar koos haar eigen weg. Na vele internationale mijlen komt haar droom nu echt uit. Meedoen aan de Ocean Race op een IMOCA 60. Volgende week gaat de nieuwe boot te water.

Door Riemer Witteveen | 13 juli 2022

Rosalin Kuiper Malizia

Rosalin Kuiper: “Zeilen is het makkelijke gedeelte” (Podcast)

Door Riemer Witteveen | 13 juli 2022

Advertentie

Het is aftellen geblazen. Nog een weekje en dan gaat eindelijk de nieuwe IMOCA van Team Malizia te water. De afgelopen maanden heeft Rosalin Kuiper het druk gehad. “Ik ben wat vermoeider. De dagen worden langer en iedereen zet alles op alles om de boot op tijd af te krijgen. We zijn met 30 man 24 uur per dag aan de boot aan het werken.”

Het team is sinds kort verhuisd naar Loriënt, Frankrijk, waar de puntjes op de I worden gezet. Voor Rosalin een mooie, technische uitdaging. “We zijn nu voornamelijk bezig met het installeren van de systemen. Dit is een beetje mijn gedeelte: de hydrauliek, de elektronica, het kielsysteem, de mast, de deck hardware, de lieren; ik help mee bij alle systemen aan boord, zodat ik het snap en weet wat ik moet doen als er iets kapot gaat. Het is heel waardevol om te snappen hoe zo’n boot is gebouwd.”

Beluister de podcast:

Dit artikel bevat delen van het gesprek. Het hele gesprek met Rosalin over de boot, haar aanpak en het team hoor je hier:

Geen Spotify? Luister de podcast op soundcloud

Verschil in mentaliteit

Ze zeilde al eerder op een IMOCA, maar nooit eerder met mede-bemanningsleden Boris Hermann (schipper) en Will Harris (co-schipper). Rosalin: “Dat gaat een nieuwe ervaring worden over twee weken. Ik heb daar heel veel zin in.” Iedereen aan boord brengt wel een ander pakket aan vaardigheden mee. Rosalin: “Ik weet niet hoe het voor Boris is om in een team te varen. Ik zie wel hoe hij werkt in een team. Boris is een rustige en fijne man om mee samen te werken. Maar ik weet niet hoe hij is als er 50 knopen wind aan komt. Het is wel een teamplayer en Will ook. Ze zijn allemaal heel zelfstandig, het zijn dan ook in principe solo-zeilers die met een team gaan zeilen. Ik ben juist een teamzeiler die nu short-handed gaat varen. We komen dus van verschillende kanten. Dat is denk ik een goede combinatie is, maar ik zie wel dat er een andere mentaliteit is.”

Rosalin Kuiper Malizia
Rosalin met co-schipper Will Harris. Foto: Antoine Auriol

“Er wordt met dit shorthanded zeilen veel meer nagedacht en manoeuvres worden veel rustiger uitgevoerd. Als je met 10 man op een boot zit, dan worden de beslissingen heel snel gemaakt en heb je meer mankracht om manoeuvres uit te voeren. Je kunt 10 zeilen wisselen in een paar uur, maar shorthanded kan dat niet. Je moet dan je krachten sparen en beter nadenken.”

Rosalin Kuiper Malizia
Rosalin aan boord van de IMOCA in aanbouw. Foto: Antoine Auriol

Rosalin-route

Zomaar actief worden in het professionele oceaanrace-circuit zit er voor veel zeilers niet in. Rosalin begon jaren terug al bij Team Heiner en werkte zich vanuit daar op naar boven. Rosalin: “Ik had niet durven dromen dat ik hier nu zou zijn. Helemaal als ik kijk naar de weg die ik heb afgelegd. Het voelt wel als een cadeautje. Ik heb het altijd alleen gedaan en niet de makkelijke weg genomen. Het is wel altijd alles of niets geweest. Ik kijk van jaar tot jaar en stop als ik het niet zie lukken.” Maar ondanks enkele tegenslagen, is stoppen gelukkig nooit een reële optie geweest voor Rosalin.

Rosalin Kuiper Malizia
Je zult Rosalin niet vaak in een mindere bui aantreffen. Foto: Antoine Auriol

Je moet het ook gewoon durven. Kom deze kant op, hier leeft het enorm!

Rosalin Kuiper

Positief zijn

Rosalin is een echte duizendpoot die van alles aanpakt binnen het team. Wat is voor Team Malizia nou een onmisbare eigenschap van Rosalin? “Ik denk mijn blijdschap en positiviteit, dat weet ik wel zeker. Ik probeer altijd een praatje te maken en aardig te zijn. Mensen vinden het fijn om mij erbij te hebben als het even minder gaat.”

Nederland is een te gek zeilland

Naast de verplichte Franse meerderheid zitten er nog 11 nationaliteit in het team. Rosalin is de enige Nederlander en zou dat graag anders zien: “Ik zou het echt leuk vinden als er meer Nederlanders in het circuit gaan varen, het is supergaaf! Ook in de Class40 of de Figaro, het zijn hele mooie circuits met een groot veld. En ook best toegankelijk. Ik denk wel dat je wat contacten nodig hebt om je weg te vinden, maar je moet het ook gewoon durven. En met een kleine sponsor kun je al leuke dingen varen, zoals de Figaro. Kom gewoon deze kant op, hier leeft het enorm!

Rosalin Kuiper Malizia
De boot heeft straks geen geheimen meer voor Rosalin. Foto: Antoine Auriol

Luister naar de podcast voor het gehele gesprek met Rosalin.

Meer van dit

Kijk ook eens op de website van Team Malizia: team-malizia.com.

Beluister ook deze podcasts:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.