Advertentie
Bijna anderhalf jaar geleden spraken we Rosalin Kuiper over haar ambities. Met haar ogen gericht op de Ocean Race pakte ze elke mooie mogelijkheid met beide handen aan. Afgelopen week werd haar team aan boord van AkzoNobel Ocean Racing tweede in de tweede etappe van de Ocean Race Europe. Tijd om bij te praten.
Opmaat naar de volgende race
Rosalin vertelde ons eerder dat het haar ambitie was om mee te varen in de Ocean Race. Dat lijkt gelukt, toch? Rosalin: “Dit is andere koek dan corporate zeilen. Het niveau is erg hoog en het voelt echt anders. Maar dit evenement wordt echt gezien als een opmaat naar de volgende Ocean Race die start in oktober 2022. Het is echt heel gaaf om er nu al iets van mee te pikken en er nauw bij betrokken te zijn.”
In het afgelopen jaar is er veel veranderd. Leermeesters Chris Nicholson en Liz Wardley hielpen Rosalin verder in haar carrière, en nu staat er een sterk en hecht team, waarin Rosalin als trimmer en OBR (On Board Reporter) hard werkt voor de winst: “Toen de race werd aangekondigd heeft Chris me meteen opgebeld. Wat er in dit team gebeurt klopt gewoon. De band tussen de zeilers onderling en de zeilers en het management is uitstekend. Iedereen is gegroeid in z’n rol en we zijn beter geworden als team. Ik heb veel geleerd, maar heb nog altijd wat minder ervaring op een VO65 ondanks de vele mijlen aan boord.”
IMOCA vs. VO65
Anders dan bij eerdere Ocean Races, is er nu ook plaats voor ‘IMOCA’s’. De 18 meter lange schepen uit de IMOCA-klasse hebben nog geen kans gehad om te laten zien wat ze kunnen. Rosalin: “Natuurlijk hebben die IMOCA’s veel wind nodig, maar ik had wel al meer van ze verwacht.”
Anderhalf jaar geleden wilde ze de Ocean Race graag op zo’n 60-voeter varen, maar de VO65 staat inmiddels toch bovenaan het verlanglijstje: “Zou ik nu op een IMOCA de wereld rond willen? Niet per se. Ik vind de VO65 heel gaaf. Je vaart meer met een team en het is one-design. Bovendien zijn de legs nu superspannend. De VO65 zie je continu om je heen, zowel op AIS als op zicht. Als je één keer een fout maakt, zie je dat meteen terug. De verschillen zijn heel klein.”
Andere Nederlanders
Naast Rosalin Kuiper doen er nog veel andere Nederlanders mee aan de wedstrijd. Eerder keken we al wie die Nederlanders waren en op welke boten ze zitten. Veel tijd om te buurten heeft Rosalin niet: “We hebben volle programma’s op de wal en er is dan ook weinig tijd voor praatjes met zeilers van andere teams. Natuurlijk spreek je elkaar wel eens kort, maar er is eigenlijk geen tijd voor en je wilt ook voorzichtig zijn vanwege Covid. Je zeilt, je eet, je slaapt. Dat is het wel zo’n beetje.”
Net als Rosalin zijn er meer Nederlanders die hun kennis hebben opgebouwd bij Roy Heiner. Rosalin is nog altijd vol lof: “Het is gaaf om te zien dat zoveel zeilers bij Heiner zijn begonnen. Er ontstond op een gegeven moment een fanatieke stroom van zeilers en die hebben allemaal erg hard gewerkt om te zijn waar ze nu zijn. Dat is een enorm compliment aan Roy en zegt iets over het niveau van zijn academie. Het is echt leuk dat er zoveel jonge Nederlandse, succesvolle zeilers zijn.”
Internationale dynamiek
Aan boord van Childhood, voorheen Brunel, zitten de meeste Nederlanders. Rosalin prefereert echter een internationaal team met zeilers van over de hele wereld. “Ik geloof er heilig in dat meerdere nationaliteiten een team veel brengt. Door de verschillende culturen moet je wat vergevingsgezinder zijn. Alleen maar Portugezen of Nederlanders op een boot, dat geeft een hele andere teamcultuur. Meer nationaliteiten brengt een hele andere dynamiek, maar ook veel humor aan boord.”
Top 3?
De eerste etappe was een succes. Maar volgens Rosalin was de uitslag geen afspiegeling van de etappe zelf. “We voeren constant in eerste of tweede positie. Uiteindelijk lagen alle boten met amper wind weer dicht bij elkaar. De noordelijke boten hadden net iets meer wind.” De tweede etappe voeren ze ook goed en werd het goede zeilen wel bezegeld met een tweede plek.
Rosalin gokt op een top drie met daarin de Mirpuri Foundation, Team Poland en AkzoNobel Ocean Racing. “Mirpuri heeft veel meer getraind en schakelt wat sneller dan wij. Daar gaan we aan werken. Zij hebben sneller de zeilen naar loef en de zeilers zelf in de railing zetten en zijn dus ook na een manoeuvre wat sneller op snelheid. We werken nu hard aan de informatieoverdracht aan boord, dan kunnen ook wij sneller schakelen en kunnen we zeker vooraan varen!”
Komend jaar: drukte
De drie etappes van de Ocean Race Europe zijn al bijna voorbijgevlogen. Wat volgt er voor Rosalin na de finish in Genoa? “Na de finish vertrekken we vrij snel richting Spanje voor een flinke refit. Dan even kort terug naar Nederland voor familie en vrienden. De periode daarop ziet er goed uit. Ik ga weer de wereld over voor de Sydney Hobart, de Carribbean 600, enzovoorts. Zo probeer ik mezelf te blijven ontwikkelen. In principe hebben we in mei 2022 het programma voor de Ocean Race staan met ‘W | Ocean Racing’ (de in Nederland ingeschreven organisatie die met de Vo65 AkzoNobel Ocean Racing vaart, red.). Dan weet ik ook of ik een contract krijg of niet. Je weet nooit wat er gebeurt!
Lees ook:
– Nederlanders in de Ocean Race Europe
– Rosalin Kuiper: Je moet het echt willen
Meer informatie:
– Website van The Ocean Race Europe
Omslagfoto: Thierry Martinez/AkzoNobel Ocean Racing