Rosalin Kuiper wint monsteretappe The Ocean Race met Team Malizia
Door Riemer Witteveen | 02 april 2023
Advertentie
Een kapotte mast, een hersenschudding en een hoofdwond; het zat allemaal niet mee voor Rosalin Kuiper en haar team Malizia. Met succes hebben ze zich door de tegenslagen heengezeild en hebben ze de monsteretappe van bijna 13 duizend mijl van Kaapstad, Zuid-Afrika naar Itajaí, Brazilië gewonnen! Malizia staat nu met 14 punten op een tweede plaats in het algemeen klassement, 5 punten achter Holcim-PRB.
“Ik heb gemengde gevoelend nu ik weer aan land ben,” vertelt Rosalin tijdens de persconferentie na de finish. “Dat ongeluk dat ik had was niet ideaal, maar je vergeet heel snel de mindere momenten en nu ben ik ook wel verdrietig om uit die bubbel aan boord te stappen.”
“In één woord: LIEFDE”
Meteen na aankomst vraagt een journaliste hoe Rosalin deze etappe in één woord moet omschrijven. Haar antwoord draait er niet om heen. Liefde. “Ik heb zoveel plezier gehad. Het gaafste zeilen dat ik ooit heb gedaan. Ik ben heel blij hier nu te zijn, maar als ik mocht kiezen zou ik het meteen weer doen. Het is bijzonder hoe je team ontwikkelt in 35 dagen.”
Vendée Globe voor Rosalin?
Lang voor de Ocean Race spraken we met Rosalin over haar toekomst. Een Vendée Globe-campagne sloot ze niet uit. Vele mijlen op een IMOCA later kent Rosalin de boot goed. Op de persconferentie na de finish vroeg ik haar of het nog steeds een optie is: “Ik zeg nog steeds zeg nooit nooit. Ik ben blij met een team te varen. Ik beeld me wel eens in hoe mijn teamleden het alleen zouden doen. Dat is niet niks! Misschien verander ik nog van gedachten, maar vooralsnog ben ik blij om te racen met een team.”
“De boot is een tank”
De IMOCA-klasse kent een box-rule, wat betekent dat de boten binnen een bepaalde set regels ontworpen kunnen worden. Dit levert behoorlijke verschillen op. Malizia is iets bewust iets zwaarder gebouwd. Tijdens de persconferentie vertelt Boris Herrmann: “De romp is heel erg sterk en dat is een bewuste ontwerpkeuze geweest. Het is een tank. Onverwoestbaar. Natuurlijk kunnen de uitrusting en de zeilen slijten, maar we zouden zo verder kunnen. De boot geeft veel zekerheid en ik zou volgend jaar met geen andere boot de Vendée Globe willen zeilen.”
Wat opviel was dat Malizia met weinig wind minder goed presteerde. Zo wist Holcim-PRB ook weer dichterbij te komen. Herrmann: “Het gaat niet zozeer over de windsterkte, maar voornamelijk om conditie van de zee, de golven en dergelijke. We zijn snel in heftige zeeën, maar met een vlakke zee zijn we zeker niet de snelste. We moeten zien wat er de komende etappes gaat gebeuren. We kunnen weinig meer aanpassen aan de boot.”
Pech voor Holcim-PRB
Inmiddels is ook de tweede boot aangekomen in Itajai, Holcim-PRB, onder leiding van schipper Kevin Escoffier. Malizia en Holcim hebben weken gevochten om de eerste plaatst. Voor de oostkust van Zuid-Amerika leek de strijd bijna in het voordeel van de Franse boot te worden beslist, maar Escoffier trok aan het kortste eind. Door wat schade verloren ze snel veel mijlen. Wat er precies mis ging zie je in deze video:
Omslagfoto: Marie Lefloch