Science fiction? Dit is de HUGO BOSS, Super Superfoiler
Door Redactie | 20 februari 2020
Advertentie
“Kijk mamma, zonder kuip!” Dit zou Alex Thomson kunnen hebben geroepen bij de presentatie van zijn nieuwe Imoca 60. Van de acht nieuwe Vendée Globe-racemonsters is de HUGO BOSS absoluut het meest radicale ontwerp. Zo is de kuip bij Alex Thomson gewoon weggelaten, hij bedient de zeilen binnen in de boot.
Helemaal voor Foilen
HUGO BOSS behoort tot de nieuwe generatie IMOCA’s die ‘Superfoilers’ worden genoemd. Het grote verschil met de boten van de vorige Vendée Globe is dat deze schepen nu echt helemaal voor het foilen zijn ontworpen. De ’oude’ foilende IMOCA’s hinkten op twee gedachten: er kon mee door het water (met steekzwaarden) en over het water (met foils) worden gevaren. Zo lukte het Alex Thomson om tweede te worden ondanks dat een van z’n foils op dag tien al afbrak. Met de Superfoiler-boten is dat niet meer mogelijk. Gebroken zwaard: einde race. De draagvleugels zijn groter en zwaarder uitgevoerd. Zo kunnen ze in en uit schuiven maar is ook de ’rake’ aan te passen. Dit kennen we van de America’s Cup catamarans. Om het gewicht van het relatief zware foilsysteem te compenseren, zijn de boten smaller en waar het kan kleiner. Vandaar de aflopende boeg en het smalle voordek. Jeremie Beyou’s Charal was de eerste Superfoiler op het water. De zeiler die met DongFeng nog de Volvo Ocean Race won, vertelt dat zijn IMOCA vanaf 8 knopen uit het water begint te komen. ”Met meer wind lopen de snelheden daarna op, tot dertig knopen.” Topsnelheid tijdens de Fastnetrace was zelfs 34 knopen.Kuip in de kajuit
Van de nieuwe HUGO BOSS is nog niet zo veel bekend. Er zijn foto’s van de buitenkant en er is een vaag filmpje van 15 seconden waarop de boot foilend over het water scheert. Het is duidelijk dat de kuip is verplaatst naar de binnenkant van de boot. Hoe het interieur eruit ziet, is nog geheim. Voordelen van een dichte kuip zijn dat de zeiler minder nat wordt en dat ook de elektronica aan boord minder last heeft van de spray. Het zwaartepunt van de boot komt lager te liggen en dat levert weer snelheid op. Er zijn natuurlijk allerlei conventies losgelaten zoals uitkijk kunnen houden of het contact met de Oceaan. Tijdens het trainingsfilmpje op de Solent zien we gelukkig dat er toch iemand buiten op de boot zit. Om uitkijk te houden waarschijnlijk.Foto’s: Alex Thomson Racing