Snelheidsrecords vliegen je om de oren in de Vendée Globe

Al drie keer werd het 24-uurs snelheidsrecord verbroken tijdens deze Vendée Globe. Sébastien Simon heeft zelfs de magische grens van 600 mijl doorbroken!

Door Riemer Witteveen | 04 december 2024

Groupe Dubreuil Sébastien Simon Vendée Globe

Snelheidsrecords vliegen je om de oren in de Vendée Globe

Door Riemer Witteveen | 04 december 2024

Advertentie

De magische grens van 600 mijl in 24 uur is inmiddels doorbroken. En dat solo! Nog niet zo heel lang geleden was dit zelfs nog een grens voor bemande boten, maar de nieuwste IMOCA’s hebben inmiddels kunnen laten zien uit wat voor hout ze gesneden zijn.

Lunven, Richomme en Simon

Voordat de Vendée Globe van start ging, lag het solo 24-uurs afstandsrecord voor monohulls op 540 mijl. Thomas Ruyant zette het record een jaar geleden neer tijdens de IMOCA-race Retour à la Base. Hij verbrak daarmee het 6 jaar oude record van Alex Thomson.

Nicolas Lunven, aan boord van Holcim-PRB had de eer om dit record als eerste te verbreken. Slechts enkele dagen na de start van de Vendée Globe scherpte hij het record aan naar 546,6 mijl. Leuk om te vermelden is dat ook het 24-uurs afstandsrecord voor monohulls met bemanning ook kort op naam van die boot staat (640,48 mijl!). Kort nadat record wist Team Malizia (met Rosalin Kuiper aan boord) dat record alweer aan te scherpen naar 641 mijl.

Nicolas Lunven Holcim PRB Vendée Globe
Stille kracht Nico Lunven heeft een snelle boot en weet dat goed te gebruiken. Foto: Adrien Nivet/Polaryse

Yoanne Richomme was de tweede. Hij ging op 20 november dik vijf mijl over het record van Lunven heen aan boord van Paprec Arkea en voer 551,84 mijl in 24 uur. Dat is een gemiddelde snelheid van 23 knopen.

Sébastien Simon deed een week later, op 27 november, wat velen tot voor kort als onmogelijk beschouwden. Hij ging met zijn Groupe Dubreuil door de magische grens van 600 mijl heen, en niet zo’n beetje ook. Hij zeilde maar liefst 615,33 mijl in 24 uur, wat uitkomt op een gemiddelde van 25,64 knoop. Hij had het zelf niet zien aankomen, vertelt hij: “Het is een ongelooflijke afstand en ik hield het niet voor mogelijk dat ik dat zou doen! Naar mijn mening is dit nog niet voorbij want de modellen worden alleen maar beter voor ons. En gezien ik bij de koplopers zit, lift ik mee met deze depressie, helemaal naar Kaap de goede Hoop, in plaats van de depressie te verlaten. Ik zal deze snelheid dus zeker nog wel een volle dag volhouden, dus het kan zijn dat het record opnieuw wordt verbroken. Hopelijk door mezelf.”

Dat nieuwe record bleef uit, maar de race is nog maar op een derde. Er komen dus nog genoeg mogelijkheden. Wie weet lukt het om nog 25 mijl extra erbij te varen en zo het bemande record ook nog te verbreken.

Sébastien Simon Kaap de Goede Hoop Vendée Globe
Sébastien Simon passeert de lengtegraad van Kaap de Goede Hoop. Foto: Sébastien Simon #VG2024

Lees ook: 641 Mijl! Rosalin Kuiper zet monohull record met Team Malizia
Met daarin meer over andere records

Snelste Vendée Globe

Bij bijna alle edities van de Vendée Globe werd het racerecord verbroken. De winnaar van de tweede Vendée Globe, Alain Gautier, lukte het echter net niet om het referentiepunt van Titouan Lamazou te verbeteren. Daarop volgde zes races met elk een nieuw record. François Gabart wist in 2013 het parcours voor het eerst af te leggen in minder dan 80 dagen, endat met een boot zonder foils. Hij had er 78 dagen, 2 uur en 16 minuten voor nodig. Dat record sneuvelde vier jaar later toen Armel Le Cleac’h er vier dagen afsnoepte in een foilende boot (voor het eerst werd er toen met foilende boten gevaren).

In de vorige editie won Yannick Bestaven door de race in dik 80 dagen te voltooien. Bestaven kwam niet als eerste over de finish, maar won door een gecorrigeerde tijd. Charlie Dalin kwam als eerste over de finish, maar was ook met dik 80 niet sneller dan Le Cleac’h.

Charlie Dalin Vendée Globe
Charlie Dalin is met MACIF Santé Prévoyance een van de favorieten voor de overwinning. Foto: Jean-Marie Liot/Alea

Blijft het race-record staan?

De kopgroep loopt nu ongeveer een halve dag achter op de virtuele positie van Armel Le Cleac’h van acht jaar geleden. Dat is een vrij magere achterstand en de nieuwe generatie IMOCA’s moet zeker in staat zijn om die achterstand terug te brengen en er een voorsprong van te maken. Als de weersystemen een beetje meezitten, is de kans dat het racerecord sneuvelt vrij groot.

In de Zuidelijke Oceaan liften de schippers mee op lagedrukgebieden die om Antarctica bewegen. De IMOCA’s kunnen dan wel sneller zijn dan ooit, sneller dan zo’n lagedrukgebied zijn ze nog niet, dus de snelheden worden hier nog gedicteerd door de weersystemen en niet zozeer door de potentie van de boot. Zou je sneller zijn dan een lage drukgebied, dan vaar je een gebied van weinig tot geen wind in, en verlies je weer snelheid. Naar verwachting kan het echte verschil weer in de Atlantische Oceaan worden gemaakt.

Omslagfoto: Martin Viezzer / Groupe Dubreuil

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.