Advertentie
De zeilers in The Ocean Race genieten met volle teugen van de stop-over Den Haag. Maar dat genieten kan maar voor korte tijd. Deze stop-over geeft de zeilers slechts vier dagen om op te laden én voor te bereiden voor de volgende en laatste etappe naar Genua, Italië. Een uitdaging op meerdere vlakken.
Omslagfoto: Aankomst Team JAJO in Den Haag. Credits: Sailing Energy
Voor alle teams, zowel de IMOCA-zeilers als de VO65-zeilers, was de etappe van Aarhus naar Den Haag uitdagend. Een tactisch spel met exclusie zones, veel zeilwissels en weinig slaap. Het is de kortste etappe in de race, slechts 800 mijl, maar bij aankomst gaven zeilers aan dat ze wellicht de meer zeilwissels hebben gedaan in deze etappe vergeleken met de hele race. Veel verschillende windrichtingen, zeewinden en aanlandige winden hebben de zeilers flink aan het werk gezet.
Opladen na intense etappe
Door die korte, uitdagende etappe, slechts drie dagen, zijn veel van de zeilers nauwelijks in hun zeilritme gekomen. De Nederlandse Rosalin Kuiper, aan boord van Team Malizia, geeft aan: “In plaats van een wachtsysteem van vier uur op, vier uur af, zaten we deze etappe eerder in een systeem van zeven uur zeilen en één uur slaap. Ik heb dus iets van drie uur geslapen de afgelopen dagen.”
Van bijkomen is ook nauwelijks sprake. Na aankomst nemen de teams tijd om even te ontspannen. Het Amerikaanse 11th Hour Racing Team wint de etappe in de IMOCA, daar hoort natuurlijk wel een overwinningsfeestje bij. Zo neemt ieder team na die intense etappe tijd om even te ontspannen.
Laatste tactische etappe voorbereiden
Veel tijd om te ontspannen is er niet in Den Haag. De laatste etappe naar de finish in Genua moet ook voorbereid worden. 11th Hour Racing schipper, Charlie Enright, geeft het al aan: “We hebben al vele mijlen gevaren. Nu hebben we nog 2.000 hele ingewikkelde mijlen te gaan.”
De etappe van Aarhus naar Den Haag zien ze dan ook wel als een voorproefje van wat nog komen gaat. Net als in die korte etappe krijgen de zeilers te maken met exclusie zones, verschillende weersystemen en uiteindelijk de Middelandse Zee. De Nederlandse schipper, Gerwin Jansen, van Austrian Racing Team, vertelt ons dat het deze etappe weer op die laatste mijlen naar Genua aan gaan komen.
“Er zijn veel mogelijkheden richting het zuiden, hier kun je heel goed op een eerste plek terecht komen. Maar daar zou ik me niet comfortabel voelen. Eenmaal op de Med kan degene die laatste lag ineens naar voren zeilen en als eerste finishen. Wij gaan dan ook proberen om zo uitgerust mogelijk op de Med te arriveren, in zoverre dat kan.”
Racen voor de kust
Terwijl de navigators de etappe zo goed mogelijk proberen voor te bereiden, zijn er ook nog de in-port races en pro-am races waar de boten aan meedoen. Korte wedstrijden voor de kust van Scheveningen voor sponsoren én voor het klassement. Dinsdag varen de IMOCA’s hun race, hierbij wordt Guyot Team Europe eerste. Een grote overwinning voor het team dat al zoveel tegenslag heeft gehad tijdens de race.
“We zijn blij. We hebben een goede race neergezet”, reageert Annie Lush vanaf de winnende boot. “Het is heel fijn om een winst te pakken. We weten dat de andere teams extra hard pushten omdat de resultaten kunnen tellen voor het uiteindelijke totale resultaat. Dus het is goed te weten dat wij nog altijd sneller kunnen zijn dan de anderen, zelfs als zij heel hard pushen.”
De volgende dag is er de in-port race voor de VO65 zeilers. Hier wint het Nederlandse Team JAJO op overtuigende wijze. Schipper Jelmer van Beek: “Het is fantastisch om hier voor de kust van ons thuisland te winnen! Complimenten aan het team, iedereen werkt er zo hard voor om dit zo te doen. Onze start was goed, bij de eerste bovenboei dacht ik wel ‘wow, we hebben wel een gat met de rest’. Maar met de sport kan alles veranderen. In het laatste rak dacht ik, die hebben we wel in de pocket.”
Een mooi cadeautje voor het Nederlandse team om zo in hun thuisstad voor vrienden, familie en fans te winnen. Na de in-port race is het voor de zeilers ook snel weer schakelen, een dag later staat de start namelijk alweer op de planning.
Nog meer verplichtingen
Naast alle race gerelateerde zaken, zijn er ook de sponsor en media verplichtingen voor de zeilers. En natuurlijk zijn er familie en vrienden die aandacht willen, met name voor de Nederlandse zeilers in de race. Een verplichting waar ze allemaal graag aan voldoen, maar wat op zo’n korte stop-over wel veel van hun tijd vraagt.
Rosalin geeft aan het begin van de week aan: “Ja het is hier druk, ik maak denk ik dagen van 9 tot 11 uur. Maar ik moet zeggen, ik kan niet echt opladen. Ik heb het nu niet echt nodig omdat ik zo gehypet word hier. Dat geldt denk ik wel voor het hele team, de dagen aan land zijn vaak drukker en intensiever dan op zee. Op het moment dat de trossen losgaan, dan kunnen we wat meer relaxen.”
Nou ja, echt relaxen is het natuurlijk niet. Maar minder impulsen en weer gewoon in het zeilritme komen geeft eigenlijk alle zeilers wel een bepaalt soort rust. Donderdag mogen ze weer, dan keert de rust weer terug bij de zeilers en gaan ze weer volledig in racemodus. Op naar Italië voor die ultieme finale!