Fysiek en mentaal zware tweede etappe The Ocean Race

Op een afstand van 4.600 mijl wordt de race alsnog in de laatste 100 mijl beslist. De tweede etappe van The Ocean Race was een spannende, van Kaapverdië tot Kaapstad, er gebeurde genoeg!

Door Anke Haadsma | 14 februari 2023

The Ocean Race etappe 2

Fysiek en mentaal zware tweede etappe The Ocean Race

Door Anke Haadsma | 14 februari 2023

Advertentie

De tweede etappe van The Ocean Race was voor de IMOCA’s een fysiek en mentaal zware etappe. Maar het is slechts een voorproefje op wat nog komen gaat in de volgende etappe. De afgelopen 2,5 weken kwamen de vijf teams allerlei verschillende omstandigheden tegen van Kaapverdië naar Kaapstad. De finish van The Ocean Race etappe 2 werd in de laatste uren pas echt beslist, sterker nog, in de laatste 25 minuten van de race.

Noot: De VO65 varen deze etappe niet, zij varen alleen de etappes in Europa en gaan hierdoor pas in Aarhus (op 8 juni) weer van start.

Er gebeurde veel in deze etappe. Zo startten de boten in lichte omstandigheden. Bijzonder omdat Kaapverdië rond deze tijd bekend staat om zijn winderige condities. De teams gingen al gijpend op zoek naar de plek met de beste wind. Na drie dagen varen moesten de teams kiezen wat de beste route over de evenaar ging worden. Normaal gesproken is dit de meest westelijke route, maar het was de vraag of dat deze keer ook goed zou uitpakken. De onvoorspelbare Doldrums lagen hier tevens op de loer.

Windstille Doldrums

De teams gingen bijna tegelijk de Doldrums in, op een mooie horizontale lijn met zo’n 200 mijl tussen GUYOT environment – Team Europe op de eerste plaats, en Team Malizia op de laatste plaats. De snelste weg uit die windstille Doldrums werd gezocht, en zodra er in het zuiden wind werd opgepikt, vervolgenden de teams hun weg richting Kaapstad in oostelijke richting.

Alleen Guyot environment – Team Europe koos voor de meest oostelijke route welke niet goed uitpakte voor het team. Rond St. Helena High kwamen ze zonder wind te zitten en zakten ze weg in het klassement. Van leider naar hekkensluiter, het is helaas de harde werkelijkheid in de topsport.

Vijf lessen die we kunnen leren van deze tweede etappe:

Stuivertje wisselen om de leiding

Waar Team Malizia lange tijd achteraan zeilde, wisten ze hun weg terug te vinden en kwamen ze uit bij de leidende vloot. Vanaf hier werd het stuivertje wisselen om die eerste plek. De zeilers verkeren in zware omstandigheden, de Nederlandse Rosalin Kuiper bericht ons op 5 februari vanaf Team Malizia:

“Het leven aan boord is zeer intens. Je wordt door de boot geslingerd door de motie en uit je bink getrild. Ik heb de afgelopen 30 uur ongeveer 3 uur geslapen. Het tactische spel wat we nu spelen en het uiterste van onszelf en de boot vragen, geeft me kippenvel. Dit is wat een diepe emotie bij me losmaakt. Mijn overlevingsinstinct staat aan en ik het het gevoel maximaal te leven!”

Op het moment dat Rosalin dit stuurt hadden ze net voor het eerst weer de leiding te pakken. Hoe dichter de boten bij Kaapstad komen, hoe spannender het wordt. Op de hekkensluiter na, zijn de vier leidende boten continu aan het stuivertje wisselen om de eerste plaats. Team Malizia kiest voor een iets zuidelijkere route, in de hoop dat ze iets langer wind konden vasthouden. Een verkeerde gok, zo blijkt.

Spannende eindstrijd

De finish gaat dan nog alleen tussen Biotherm, 11th HOUR Racing Team en Holcim – PRB. De lichte en uitdagende windcondities maakt het nog erg spannend, maar uiteindelijk weet Holcim – PRB om 10.30 uur als eerste te finishen. Biotherm finisht tweede en 11th Hour Racing Team maakt het podium af op een derde plaats.

Het ging dus uiteindelijk echt nog om die laatste 100 mijl, waarbij ook hekkensluiter Guyot environment – Team Europe weer veel mijlen wist in te halen. Niet genoeg, ze finishten als laatste achter Team Malizia.

Bekijk hieronder wat de zeilers zelf te zeggen hadden over deze tweede etappe en die spannende finish:

De komende dagen wordt er aan de IMOCA’s gewerkt om ze klaar te maken voor de in-port race op 24 februari en de daaropvolgende derde etappe op 26 februari. De etappe van Kaapstad naar Itajaí, een afstand van 12.750 mijl over de Zuidelijke Oceaan. Deze etappe wordt gestreden voor dubbele punten.

De huidige tussenstand ziet er als volgt uit:

1. Team Holcim – PRB (SUI): 10 punten
2. 11th Hour Racing Team (USA): 7 punten
3. Biotherm (FRA): 6 punten
4. Team Malizia (GER): 5 punten
5. GUYOT environnement – Team Europe: 2 punten 

Lees meer zoals dit:

Anke Haadsma heeft heel weinig met het toerzeilen, zij vaart het liefst om de boeien in haar Laser of bindt de zeilstrijd aan in grotere boten. Althans, als ze niet aan het werk is om wedstrijden te organiseren. Op Zeilwereld wil ze vooral verhalen brengen over het wedstrijdzeilen.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.