Advertentie
‘Mexico ligt er al af, gescheurd grootzeil’. Het bericht op mijn telefoon schud me wakker. Ik had al even niet op de tracker gekeken en open direct de app. Veel wijs word ik niet van de tracker, dus open ik mijn laptop om de boel eens goed te bestuderen. Dan zie ik dat Viva México inderdaad richting het plaatsje Almeria koerst.
Omslagfoto: Sailing Energy
Menig fan zal, net als ik, regelmatig de tracker van The Ocean Race even verversen om te checken hoe de boten het doen. Met bevriende zeilers en fans heb ik de afgelopen dagen regelmatig even contact gehad. ‘Liggen ze nu geparkeerd daar in Zuid-Spanje?’, ‘Wat is Viva Mexico aan het doen?’ en ‘Na Gibraltar gaan we echt de verschillen tussen de twee klassen zien!’. Het zijn slechts enkele van de appjes die langskwamen deze week.
Even terug naar de dag van de start. Om 14 uur lokale tijd mochten de VO65 teams beginnen aan hun Europa tour. Deze boten gaan niet de hele wereld rond, maar doen alleen de Europese etappes mee met de IMOCA’s, die wel de wereld rondzeilen.
De eerste 24 uur
De VO65 vertrokken in licht weer omstandigheden. WindWhisper Racing Team (POL) was het beste weg, hier aan boord zit de Nederlandse Arianne van de Loosdrecht. Haar team was ook het enige team dat wist te finishen in de inport race een week eerder. Het Nederlandse Team JAJO was als tweede team het beste weg. De andere Nederlanders, Gerwin Jansen en Jolbert van Dijk op Austrian Ocean Racing (AUT/ITA) lagen na de start op een vijfde positie en Annemieke Bes aan boord van Viva México (MEX) ging als zesde en laatste boot op weg.
Bij de IMOCA klasse kijken we uit naar de prestaties van Rosalin Kuiper aan boord van Team Malizia (GER). Zij vertrokken twee uur later, om 16 uur. De wind was op dat moment iets aangetrokken en de beelden van deze boten zijn spectaculair. Het Franse Biotherm Racing wist het beste weg te komen bij de start, Rosalin en haar team gingen als vierde boot van start aan de race om de wereld.
De daaropvolgende eerste 24 uur waren uitdagend, zoals verwacht. In de nacht was er weinig wind te bekennen en kwamen beide vloten dichtbij elkaar te liggen. Het was zoeken naar de beste route richting Gibraltar. Bijna alle teams zochten deze route noordelijk, dicht langs de kust. Alleen Ambersail (LIT) bleef wat zuidelijker hangen om later alsnog richting de vloot in het noorden te keren. Deze tactische beslissing betaalt uiteindelijk niet uit in een groot voordeel voor schipper Rokas Milevicius.
De eerste uitvaller
“Dit brengt ons in een moeilijke situatie, we kunnen het zeil nu namelijk niet hier repareren, dus we kijken naar onze opties”, zegt Viva México schipper Erik Brockmann nadat ze het grootzeil hebben gescheurd en richting land zijn gegaan. “We proberen zo snel mogelijk uit Gibraltar te komen omdat de weersvoorspellingen zouden verslechteren. Maar het goede nieuws is dat iedereen veilig is en de boot het goed doet.”
Het is vooralsnog de vraag of en wanneer het team deze etappe voortzet.
Door de Straat van Gibraltar
De eerste grote mijlpaal van de race verschijnt voor de ogen van de zeilers. Door de Straat van Gibraltar, de Atlantische Oceaan op. ‘Het ruime sop op! Daar gaan de vliegende boten echt snelheid maken.’ En inderdaad, eenmaal op de Atlantische Oceaan kruipen de IMOCA’s steeds verder naar voren en maken ze het gat met de VO65’s steeds groter.
Team Holcim-PRB (SUI) is de eerste die de Straat van Gibraltar passeert, maar 11th hour Racing (USA) zit ze op de hielen. Rosalin met Team Malizia gaat als derde IMOCA de Atlantische Oceaan op. Zij geven aan dat ze het een heftige 24 uur vonden met windsnelheden tot wel 50 knopen.
Achter de IMOCA’s aan gaan ook de VO65’s de Straat van Gibraltar door. Iedereen kijkt uit naar de Atlantische Oceaan waar ze niet meer tegen de wind van 30-50 knopen snelheid in hoeven te varen. WindWhisper Race Team is de eerste uit deze klasse die zich op de Atlantische Oceaan begeeft.
Hierna volgen enkele Nederlanders: Schipper Gerwin Jansen en navigator Jolbert van Dijk gaan met hun Austrian Ocean Racing als tweede door de Straat van Gibraltar, gevolgd door Team JAJO.
Mirpuri Foundation Racing Team (POR) is mogelijk het eerste team dat kans maakt op een penalty, het lijkt erop dat zij bij de doorsteek naar de oceaan door een Traffic Separation Scheme (TSS) zijn gevaren, dit is een uitgesloten zone volgens de Sailing Instructions. De jury heeft hier nog geen definitieve penalty op gegeven.
Nederlanders tweede!
Vanmorgen, woensdag 18 januari, open ik de tracker en zie Team JAJO ineens tweede liggen. Schipper Jelmer van Beek heeft Gerwin en Jolbert achter zich gelaten en zet de achtervolging nu in op de Poolse leiders.
Annemieke Bes, aan boord van Viva México, ligt nog steeds voor de zuidkust van Spanje, in Almeria. Ze werken er hard aan om zich weer in de race te voegen. Wel zullen ze moeten wachten tot de weersomstandigheden iets verbeteren. De 40 knopen wind en heftige golfslag houdt ze voorlopig nog even in de haven.
Bij de IMOCA’s zien we de bootsnelheden toenemen tot ruim 20 knopen. 11th Hour Racing Team heeft de meest westelijke route gekozen en varen hiermee ver uit de kust. Zij lijken hier ook de beste bootsnelheid te pakken te hebben. Toch liggen ze voorlopig nog op een tweede plek, achter Holcim-PRB.
Volg The Ocean Race
- Via de tracker op de website van The Ocean Race kun je de race het beste volgen.
- Lees hier nog eens terug welke Nederlanders er precies allemaal meedoen.