Advertentie
Hoewel de Vendée Globe een non-stop wedstrijd rond de wereld is, valt deze in drie etappes te verdelen. De eerste vanaf de start in Les Sables-d’Olonne naar de lengtegraat van Kaap de Goede hoop. De tweede etappe gaat over de Zuidelijke Oceaan naar Kaap Hoorn en de laatste etappe terug naar de finishlijn in Les Sables.
Bijna de helft van de schepen is inmiddels Kaap de Goede Hoop gepasseerd. Tijd om terug te kijken op de eerste etappe van de Vendée Globe. Wat is er allemaal gebeurd, wie zijn de favorieten en welke schippers hebben de grootste verliezen geleden?
8 November: Valse start voor Louis Burton
Zijn boot won in de vorige editie de race met Armel Le Cléac’h aan het roer en er bestaat geen twijfel over de drive van de 35-jarige Louis Burton. Luttele seconden voor het startschot knalde hij zijn Bureau Vallée al over de streep. Het leverde hem een tijdstraf op van 5 uur die hij nog voor de Azoren heeft uitgezeten. Op het moment van schrijven ligt hij tweede achter Apivia, een foilende boot van de laatste generatie van Charlie Dalin.
8 November: Fabrice Amedeo keert terug naar Les Sables
Na een mooie 11e plek in de vorige editie van de race keerde Fabrice Amedeo (42) terug met een bekende boot; No Way Back waar Pieter Heerema in 2016-2017 de Vendée Globe mee zeilde. Hij kocht de boot en hernoemde hem “Newrest-Art & Fenêtres”. Net als een aantal andere zeilers kreeg hij problemen met zijn ‘halyard lock’ een systeem waarbij de tophoek van een zeil met een kliksysteem bovenin de mast wordt vastgezet. Amedeo kon zijn gennaker niet laten zakken en daarbij ontstaat er ook enige schade aan zijn masttop. Tweeëneenhalve dag later start Amedeo opnieuw.
11 November: Jerémie Beyou (Charal) keert terug met schade
Op de dag dat Armel Tripon van L’Occitane de problemen met zijn halyard lock heeft gefixt komt er slecht nieuws vanuit het kamp van favoriet Jerémie Beyou. Zijn boot Charal wordt gezien als dé grote kanshebber en dé grote concurrent van Alex Thomson met Hugo Boss. Beyou heeft wat geraakt een heeft flinke schade, vooral aan een van zijn roeren en een gebroken achterstag. Pas op 17 November weet Beyou weer te starten. Hij weet dat zijn kansen op een podiumplaats zo goed als zijn verkeken. Alle ogen zijn nu op Alex Thomson gericht.
14 November: Forse schade aan het grootzeil van Kojiro Shiraishi
In de vorige editie haalde de Japanner de eindstreep niet. Hij verloor zijn mast en moest uitwijken naar Kaap de Goede Hoop. Nu is hij terug op een foiler van de nieuwste generatie, een zusterschip van Charal, maar met andere foils. Het grootzeil van Shiraishi krijgt het zwaar te verduren en scheurt. Dagen is hij bezig om het zeil te repareren en zes dagen na de schade hijst hij het zeil weer en gaat hij verder.
16 November: Nicolas Troussel ontmast met Corum l’Epargne
Troussel wordt het eerste slachtoffer van deze race. Hij verliest z’n mast zo’n 250 mijl ten noordwesten van de Kaapverden. Van de acht nieuwe generatie foilers zijn er nu nog maar 7 over, waarvan er drie ver achterin liggen (DMG Mori, L’Occitane en Charal). De boot, Corum l’Epargne, is een van de twee boten ontworpen door de bekende ontwerper Juan Kouyoumdjian. De romp is dezelfde als die van ARKEA PAPREC, maar die heeft een ander dek en andere foils.
18 November: Alex Thomson passeert de evenaar
Hugo Boss loopt al enkele dagen op kop en zeilt als eerste het zuidelijk halfrond in. Het is opvallend hoe ver de nummer één achterloopt op de nummer één in de vorige editie, Armel Le Cléac’h aan boord van Banque Populaire. Op het moment dat Thomson de evenaar overstak lag hij virtueel al bijna 250 mijl achter Le Cléac’h. De bijzondere weersomstandigheden na de start op de noordelijke Atlantische Oceaan zorgen ervoor dat de kans vrij klein is dat het record van de vorige Vendée Globe (74 dagen) dit keer verbroken gaat worden, ondanks de doorontwikkeling van de foilende boten. Ook heeft de tropische storm Theta al vroeg in de race de nodige schade aangericht.
22 November: Structurele schade aan Hugo Boss
Het klappen van bijna vliegende boten op het water eist z’n tol. Alex Thomson lag in eerste positie maar laat weten dat er behoorlijk veel schade is. In de onderstaande video laat hij zien wat er allemaal loos is. Hij weet het na vele zware uren te repareren.
25 November: Thomas Ruyant rapporteert schade aan bakboordfoil van LinkedOut
Na een aanvaring met een onbekend object rapporteert Thomas Ruyant schade aan zijn bakboordfoil. Repareren is geen optie en hij besluit de onbruikbare foil af te zagen. Anders dan bij Alex Thomson in 2016 is het verlies van deze foil minder erg. Door de route van de Vendée Globe en de heersende winden zal de stuurboordfoil het meest worden gebruikt. Ruyant houdt zich sterk in de top 3.
27 November: Ook schade aan het roer bij Hugo Boss
Thomson was eindelijk weer onderweg na het repareren van de eerdere schade als er bericht komt dat er wederom schade is aan boord van Hugo Boss. Ditmaal is het stuurboord roertje beschadigd. Het blijkt uiteindelijk de genadeklap te zijn voor de Brit. Thomson vaart richting Kaapstad. Zijn Vendée Globe is voorbij, maar hij belooft terug te komen in 2024.
30 november: Kevin Escoffier verlaat zinkend schip
Hoewel PRB flink verstevigd is tijdens de upgrade, is de boot niet opgewassen tegen een flinke golf. De voorpunt van de boot breekt en staat volgens de getuigenis van Escoffier 90 graden omhoog. Hij heeft slechts seconden de tijd om zijn zinkende schip te verlaten en weet zelfs zijn grab-bag niet meer te grijpen. Na bijna 12 uur in zijn vlot te hebben doorgebracht pikt Jean Le Cam aan boord van Yes We Cam! Escoffier op. Grappig detail: in 2009 was het Jean Le Cam die in de problemen zat en werd gered door Vincent Riou aan boord van PRB.
Tekening van de schipbreuk van PRB
We zijn dankbaar dat de Franse striptekenaar Vincent Hop ons toestond om zijn impressie van de schipbreuk van PRB met Kevin Escoffier aan boord te gebruiken als omslagafbeelding voor dit artikel. Enkele van zijn (niet-nautische) strips zijn ook in het Nederlands vertaald.
Voor meer info, kijk op zijn website: Vincent-BD.com
2 December: Sébastien Simon raakt een object en ligt uit de race
Niet alleen Samantha Davies raakt iets, ook Sébastien Simon raakt een object in het water. Zijn stuurboordfoil en de foilbehuizing raken flink beschadigd. Twee dagen later wordt de knoop doorgehakt; reparaties zijn te ingwikkeld om veilig door te kunnen varen. ARKEA PAPREC verlaat op 4 december officieel de race, en daarmee zijn beide foilers van de nieuwe generatie van de hand van Juan Kouyoumdjian uit de race. In gezelschap Samantha vaart hij richting Kaapstad, waar Alex Thomson inmiddels is aangekomen.
5 December: Samantha Davies verlaat de race
Geen ‘heerlijk avondje’ voor publiekslieveling Samantha Davies. De structurele schade rondom haar kiel maakt het onmogelijk om veilig door te varen. Sam spreekt wel de wens uit de race uit te varen buiten het klassement zodra de boot daar weer toe in staat is. Haar man Romain Attanasio zeilt nog altijd een sterke race, niet ver van de top 10 vandaan.
6 December: Escoffier verlaat ‘Yes We Cam!’
Na een kleine week vaart Jean Le Cam weer alle. Een Frans oorlogsschip heeft Kevin Escoffier opgepikt. Le Cam wordt voor zijn hulp gecompenseerd in zijn tijd.
Einde étappe 1
Voor veel zeilers is de tweede etappe in de Zuidelijke Oceaan al begonnen. Nog een aantal zeilers bevindt zich vóór Kaap de Goede Hoop, maar we luiden hier na 30 dagen wel al het einde van de eerste etappe van de Vendée Globe in. De hoogtepunten vanaf 8 December vind je hier:
Highlights Vendée Globe etappe 2
Meer lezen:
– De zes vrouwen in de Vendée Globe 2020
– Podcast: Nederlanders maken zich klaar voor de Vendée Globe 2024
– Vendée Globe volgen? Analyses van dag tot dag