Advertentie
Hoewel de Vendée Globe een non-stop wedstrijd rond de wereld is, valt deze in drie etappes te verdelen. De eerste vanaf de start in Les Sables-d’Olonne naar de lengtegraat van Kaap de Goede hoop. De tweede etappe gaat over de Zuidelijke Oceaan naar Kaap Hoorn en de laatste etappe terug naar de finishlijn in Les Sables. In de ‘Highlights van etappe 1’ stopten we na 8 december. Nu kijken we verder.
De vloot was in de eerste etappe al flink uiteengevallen. Uiteindelijk zaten er duizenden mijlen tussen de koplopers en de achterhoede. Doorgaans is dit niet vreemd tijdens een Vendée Globe, gezien er avonturiers met oude boten meezeilen, maar ook hypermoderne foilers met uiterst competitieve zeilers. We blikken terug op de belangrijkste gebeurtenissen tussen Kaap de Goede Hoop en Kaap Hoorn.
10 December: Fabrice Amedeo rapporteert computerproblemen
Hoewel het zeilboten zijn, ben je op een IMOCA als zeiler behoorlijk afhankelijk van je apparatuur. Zonder weerdata en een werkende autopiloot maak je geen schijn van kans. In de Noord-Atlantische Oceaan had Amedeo aan boord van Newrest – Art & Fenetres al problemen met zijn computer, nu is zijn back-up aan de beurt. Een dag later, op 11 december, geeft Amedeo er de brui aan. De oude boot van Pieter Heerema ligt uit de race.
13 December: Dalin als eerste bij Kaap Leeuwin
Charlie Dalin, aan boord van Apivia, passeert als eerste Kaap Leeuwin, bijna 35 dagen na de start vanuit Frankrijk. Binnen drie uur en 20 minuten volgen de nummers twee en drie.
14 December: Dalin heeft schade aan zijn foil-systeem
Dalins Apivia leek ongeschonden de Vendée Globe door te komen, maar niets bleek minder waar. Dalin leidde de floot met een voorsprong van 65 mijl toen hij een klap hoorde. Het systeem waarmee hij zijn bakboord foil bedient was beschadigd. Thomas Ruyant neemt intussen de leiding over.
16 December: Tijdcompensatie na reddingsactie Escoffier
Drie schippers kregen een tijdsbonus toegekend voor hun assistentie bij de reddingsoperatie voor Kevin Escoffier eind november. Jean Le Cam kreeg 16 uur en 15 minuten toegekend, Yannick Bestaven 10 uur en 15 minuten en Boris Herman 6 uur.
16 December: Boeg van LinkedOut vol water
Het is even schrikken als Thomas Ruyant erachter komt dat zijn hele boeg vol water zit. Het waren spannende momenten voor de Fransoos. Wat bleek? Twee luiken waren open gegaan door waterdruk en binnen 30 minuten was zijn boeg volgelopen. In de Vendée Globe van 2016-17 moest Ruyant de race verlaten doordat zijn boot min of meer in tweeën brak. “Ik dacht echt dat de geschiedenis zich herhaalde!”
20 December: Yannick Bestaven als eerste over de antimeridiaan
De nieuwe leider is Yannick Bestaven, aan boord van Maître CoQ. ZIjn positie lijkt sterk. Hij zeilt op een zusterschip van boot van Armel Le Cleac’h (in deze editie gevaren door Louis Burton) die er in 2017 met de winst vandoor ging.
26 December: kielproblemen voor Alan Roura
De 27-jarige Zwitser Alan Roura, voor de tweede keer de jongste schipper in de Vendée Globe, rapporteert kielproblemen. Zijn ram laat het afweten en hij kan daardoor zijn kiel niet meer kantelen. Na 12 uur buffelen weet hij het systeem weer werkend te krijgen.
2 Januari 2021: Kaap Hoorn voor Bestaven
Bestaven ligt nog altijd aan de leiding. Als eerste rondt hij de mythische Kaap Hoorn en zeilt hij weer de Atlantische Oceaan in. Nog 7000 mijl te gaan voordat hij bij de finish is. 55 dagen en 22 minuten deed hij erover om de kaap te bereiken. Vier jaar eerder was Le Cléac’h op diezelfde tijd al bijna ter hoogte van Rio de Janeiro. Dalin en Ruyant volgen op de voet.
4 Januari: Kielramproblemen: Exit Joschke
De snelste vrouw van de floot, Isabelle Joschke ligt vijfde als ze schade ondervindt aan haar hydraulische kielram. Ze zet de kiel vast in het midden en weet zo de schade in eerste instantie te beperken. Als de schade later erger wordt en haar kiel niet meer in het midden gefixeerd blijf is haar Vendée Globe voorbij met nog maar 5853 mijl te gaan tot de Finish.
7 Januari: Pip Hare heeft schade aan haar bakboord roer
De Britse Pip Hare zeilt een fantastische race. Ze gooit hoge ogen in haar oude boot en weet flink te pushen. In het begin van het nieuwe jaar komt ze erachter dat er een scheur in haar roeras zit, tussen dek en romp, net onder het kwadrant. Ze zal het roer moeten vervangen met een reserveroer. In 16 tot 18 knopen wind laat ze al haar zeilen zakken en met een drijfanker weet ze de bewegingen van de boot enigszins kalm te houden.
Na vele uren voorbereiding kost het haar anderhalf uur om het roer te vervangen. Hare: “Alles in mijn lijf doet pijn en al mijn knokkels zijn bloederig. Ik heb kneuzingen op m’n benen en ik heb spierpijn in spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had. Maar YES! Het nieuwe roer zit erin en Medallia doet weer mee!”.
Na het oplossen was ze nog enkele dagen onderweg richting Kaap Hoorn. Op 12 januari wist ze langs het kenmerkende landpunt te zeilen, terug de Atlantische Oceaan in.
Meer informatie: VendeeGlobe.org
Lees & Luister ook:
- De highlights van de eerste etappe van de Vendée Globe 2020
- PODCAST: In gesprek met Pieter Heerema over de Vendée Globe
- PODCAST: Nederlanders op weg naar de Vendée Globe 2024
- Dit zijn de zes vrouwen in de Vendée Globe 2020
Omslagfoto: Pip Hare/Medallia