Jan (15) stapt in vaders team tijdens Vuurschepen Race

Samen met je vader de Vuurschepen Race van Nederland naar Engeland varen. De 15-jarige Jan deed het. Hij vertelt over zijn ervaringen van zijn eerste lange overtocht.

Door Anke Haadsma | 01 juni 2022

Rosetta Vuurschepen Race

Jan (15) stapt in vaders team tijdens Vuurschepen Race

Door Anke Haadsma | 01 juni 2022

Advertentie

Zijn langste tijd op zee was zes uur, binnen een week heeft hij deze tijd verviervoudigd. Jan Huizinga deed mee met de Vuurschepen Race van Scheveningen naar Harwich, Engeland. De offshore race van de North Sea Regatta. Met zijn 15 jaar mocht Jan aan boord stappen op Rosetta, bij het team van zijn vader.

Leuk detail: bij team Rosetta was Jan met zijn 15 jaar de jongste aan boord. De oudste zeiler aan boord was de 78 jarige Pieter Crul, een leeftijdsverschil van 63 jaar!

Eerste keer ’s nachts zeilen

“Het was leuk, maar wel lang. Ik heb eerder, ook samen met mijn vader, de Harlingen Terschelling race gevaren, toen hebben we een uur of zes aan boord gezeten. Nu deden we over de Vuurschepen race 25 uur en zeilde ik voor het eerst ’s nachts.”

Vuurschepen Race NSR 2022 vader en zoon zeilen
Jan met zijn vader zeilen aan boord van Rosetta

“Op zich was die nacht prima, wel koud vond ik het. Ook al had ik me er goed op gekleed.” Vaak wordt er tijdens een langere zeilrace in shifts gewerkt, hierbij slaapt een deel van de crew 4 uur, en houdt het andere deel die 4 uur de wacht. “Ik ben de enige die echt heeft geslapen”, bekent Jan. “De rest van het team is de hele tocht wakker gebleven, af en toe deden ze even een half uurtje de ogen dicht. Maar ik heb gewoon 8 uur geslapen hoor, heerlijk!”

“Ik vond het wel bijzonder dat je met zijn allen dezelfde race vaart, maar elkaar op een gegeven moment helemaal kwijt bent”, zegt Jan over de tegenstanders. “De eerste uren lig je nog dicht bij elkaar, maar toen het wat donkerder werd zag je al steeds minder. In de ochtend ligt iedereen echt wel wat mijlen van elkaar verwijderd.”

North Sea Regatta 75 jaar

De North Sea Regatta bestaat dit jaar 75 jaar. Tijdens de North Sea Regatta worden zowel offshore als inshore races gevaren. De offshore races bestaan uit de Vuurschepen Race, 120 mijl van Scheveningen naar Harwich, en de North Sea Race, van Harwich terug naar Scheveningen. Dinsdag 24 mei om 19.00 uur werd het startschot gegeven voor de Vuurschepen Race. De North Sea Race is iets langer, 180 mijl, en werd gestart op vrijdag 27 mei. De inshore races vinden plaats van zaterdag 4 tot en met maandag 6 juni 2022 voor de kust van Scheveningen. Klik hier voor meer informatie over de North Sea Regatta.

Invallen waar nodig

Team Rosetta vaart al jaren samen, op verschillende boten. De heren kennen elkaar dus goed, zoon Jan deed vooral mee om de race een keer te ervaren. “Uiteindelijk kwamen ze ook wat mensen te kort, hierdoor zijn er nog een aantal opstappers meegevraagd. Ik zou sowieso wel mee hebben gemogen, maar nu kwam het eigenlijk nog beter uit. Op de heenweg had ik overigens niet echt een functie. Ik viel in waar nodig, af en toe op het voordek of bij de mast. Ik voelde me wel echt onderdeel van het team, je doet het toch wel met elkaar.”

Bij aankomst in Engeland stond de teller op 25 uur zeiltijd. Team Rosetta finishte deze race op een derde plek. “Bij aankomst heb ik overwogen om met de ferry terug te gaan, het was namelijk wel een heftige oversteek geweest. We hebben 34 knopen op de teller gehad en er stonden flinke golven. Maar nadat we even in Harwich waren vond ik wel dat ik de terugweg ook moest doen. Om halverwege uit te stappen is ook zoiets.”

Sailing Team Rosetta Vuurschepen Race start
Sailing Team Rosetta aan de start van de Vuurschepen Race 2022.
Foto: Twirre Bogaard

Zes uur lang aan een lier draaien

De bronzen medaille die Jan omgehangen kreeg heeft misschien ook wel een beetje geholpen bij zijn keus om toch aan boord te blijven. Tijdens de terugweg, de North Sea Race, pakte Jan ook nog meer een functie aan boord. “Het zou een rustigere oversteek worden waarop we lange tijd op de spinnaker konden varen. Ik bediende de lier, terwijl mijn vader de schoot in handen had. Uiteindelijk heb ik 6 uur lang aan die lier staan draaien terwijl mijn vader de commando’s gaf: ‘trim’ en ‘stop’.”

Het team kwam na zo’n 28,5 uur weer in de haven van Scheveningen aan en behaalde hiermee een vierde plaats. Zo staan ze nu op een vierde plaats overall. De North Sea Regatta inshore races worden hier straks nog bij opgeteld.

“Met de inshore races vaar ik niet mee”, geeft Jan aan. “Ik moet namelijk ook nog veel voor school doen, dus dat lukt niet qua tijd. Voor de offshore races had ik geluk, van woensdag tot en met vrijdag was ik al vrij vanwege herkansingen. Dus ik hoefde alleen vrijstelling aan te vragen voor de dinsdag. En herkansingen had ik niet, al had ik anders misschien wel geprobeerd mijn cijfer voor Nederlands te verbeteren.”

Wanneer Jan weer aan boord stapt bij dit team, dat weet hij nog niet. Maar dat hij vaker wedstrijden mee gaat varen is wel zeker. “Ik ben niet zo fanatiek als mijn vader nog hoor. Zelf zeil ik sinds ik 8 jaar ben, toen begon ik in de Optimist. Later hebben we nog wat andere boten gehad waarmee ik samen met mijn vader ook wel wat wedstrijden heb gevaren zoals de woensdagavond wedstrijden en rondje Pampus.”

Volg Sailing Team Rosetta via Facebook

Lees meer zoals dit:

We konden geen vergelijkbare berichten vinden.

Anke Haadsma heeft heel weinig met het toerzeilen, zij vaart het liefst om de boeien in haar Laser of bindt de zeilstrijd aan in grotere boten. Althans, als ze niet aan het werk is om wedstrijden te organiseren. Op Zeilwereld wil ze vooral verhalen brengen over het wedstrijdzeilen.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Wedstrijdzeilen:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.